Diverse saker inför 16års dagen

belman333

Ny medlem
Gick med
5 Nov 2012
Hoj
har ingen en
tja :hej
jag har funderat på å skaffa 125 ett tag nu, jag kör en slö madaf***ing moppe som toppar typ 30 även om de är en EU så är ganska less på slöa, sega saker därför undra jag om det är värt o skaffa 125a? har desutom några andra frågor:

vill gärna köpa en sm men dom är ganska dyra, några tips på goa, bra och hyfsat billiga sm som även går och "stunta" lite med, weelie o burnout typ XD
(budget på 10-15k beroende på vad kortet kommer kosta)
kan även tänka mig sporthoj ( vet inte om det heter så men ni fattar säkert :tungan) om det finns några bra och hyfsat billiga :p
(kollat lite på Aprillia rs 125)

hur mycket kosstar kortet ungifär? vad ska man tänka på? vad kan man skippa för att det ska bli billigare? ( bor i torslanda i gbg, länka gärna bra trafik-skolor / privat lärare) jag kör sm moppe så kan växla o sånt hyfsat bra :tungan

mamma o pappa tvingar mig o ha mc-ställ till skolan o tränigar som jag tycker e onördigt o ha men finns det något bra ställ som man kan dra över kläderna( är ganska "stor" också... :( )

skulle bli jävligt glad om jag fick några bra svar :) skriv gärna om det finns något annat jag bör veta :p
MVH Albin

Lee_Wiklund

Ny medlem
Gick med
14 Oct 2012
Hoj
ktm duke-11 125:a, vill byta till gasgas ec 125 SM eller en KTM exc 125 SM
Tjenare !
Kan väl börja med att säga att lätt motorcykel är värt varenda öre om man brinner för det som dom flesta gör (jag) här på sporthoj. Det kommer bli en riktigt frihet att börja köra det (om du bestämmer dig för att börja ).

En billig SM det finns tyvärr inte (för 10-15k) Dom flesta ligger väl på minst runt 25 000kr om du köper en från blocket tex. och om du ska köpa en ny så ligger väl dom på ungefär 30-40k minst. Men dom som jag kan tips om är ktm duke 125-taktare (kör en själv) "typ" sportcykel , aprilia rs 125 (2-taktare) sportcykel , yamaha wr125x (4-taktare) en SM cykel, ktm exc 125 (2-taktare) det är en enduro egentligen men folk gör om dom till SM cyklar gasgas 125 ec (samma som en ktm exc en omgjord enduro till en SM cykel (2-taktare) , Honda CBR sportcykel ( 4-taktare) , Aprilia rx 125 (2-taktare) vad jag vet så är det samma motor som i en rs:a men det är en SM cykel. Det är väl dom hojarna jag skulle välja mellan.

Kortet beror helt och hållet på hur duktig du är och hur fort du lär dig, men säg minst 8k-10k. Mitt gick på 12k tror jag. Trafikskolor vet jag dock ingenting om det får du nog kolla upp själv vad som är billigast !
Du har ingen släkting som har mc-körkort ? det skulle underlätta att privat köra med henne/honom så spar du lite pengar.

Och så till frågan med mc-ställ, personligen (min egna åsikt) så ska man skydda sig så mycket som möjligt när du åker hoj. Själv kör jag med ett http://www.24mx.se/mc/p/mc-skinnsta...51/mc-klader/k312/mc-klader-alpinestars/s722/
Är riktigt nöjd med det, det är ett 2-delat skinnställ med skydd lite här och där och jag tkr det är bra.
Sen om din ekonomi inte är den bästa kanske man inte ska köpa ett sådant eftersom det finns billigare ställ som funkar exakt lika bra ! För du måste tänka på att det är inte bara stället som kostar utan även boots, handskar,hjälm och ryggplatta.
Självklart så måste du inte ha skydd men personligen så vill jag skydda mig pga det kan alltid hända en oförberedd olycka!

Hoppas du fick svar på det mesta.

// Lee

bikerboy 1

Ny medlem
Gick med
1 May 2010
Hoj
Aprilia rs 125 -05
Kommer bli en enorm skillnad mellan en moppe o en 125a!! Du kommer garanterat ha mycket kul va du än väljer att köra!! Att körkortet kostar brydde jag mig inte så mycket om när jag tog det för jag vet att jag kommer ta tyngre kort och kommer då bara göra uppkörningen så sparar in på dom istället :)

4-taktarna går billigare än 2-taktarna. Min hoj(2-taktare) ligger på ca 0,6-0,65l/mil när jag kör med stora hojar. O då gåre för fullt ;) men samtidigt är den mycket roligare att köra än en 4-takt. Mer kraft och aggressivare effektkurva. Jag ångrar inte en sekund att jag köpte en 2-takt istället för 4-takt.

Sm eller sporthoj är ju lite smaksak!!

Bor förövrigt inte så långt ifrån Gbg och i garaget står en Aprila RS 125 05 som ska säljas till våren. Du kan läsa min byggtråd som är länkad nedan ;)

belman333

Ny medlem
Gick med
5 Nov 2012
Hoj
har ingen en
tack för tipsen :tummenupp ( gör dock inget om man får några fler:tungan)
jag har nog tängt en 2t för hade tänkt "stunta" lite XD
någon som har erfarenhet an en honda CMR sm?(den som jag kollat på, på blocket "finns" här på sporthoj också...XD) tycker den ser ganska "tung" ut om man gämför med andra :p e den lätt o weelia med?
:D

bikerboy 1:hur mycket hade du tänkt sälja den för?( den ser jävligt bra ut!!!!!!!!!!!!!:Bugar)

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...