DN hatar sporthojsåkare

CHROLO

Does not play well with other bikers...
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Kallhäll
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
Borsiin JR skrev:
Då jag blev lite undrande efetr att ha läst artikeln skrev jag ett mail till de två på vägverket som står som kontaktpersoner för Mc-Ola.

Medelandet följer:
Läste en artikel i dagens DN http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly....ousRenderType=2
och efter jag läst artikeln belv jag något undrande över journalistens
användande av den statistik ni presenterat i er djupstudierapport
vilken presenteras på er hemsida. Då jag jämförde journalistens
slutsatser med mina egna kom vi fram till olika saker. Har denna
journalist tillgång till statistik som inte presenterats för
allmänheten?

Är det möjligt att få tillsänt statistik där orsaker och faktorer
såsom användande av skyddsutrustning ,alkoholpåverkan, körkortsinnehav etc
speceficeras istället för att klumpas ihop som i er rapport.

En av de frågor jag vill söka svar på med detta material är, i hur
många av olyckorna var föraren körkortslös, alkohol/drågpåverkad,
körde stulet fordon, saknade adekvat skyddsutrustning och därmed hur
många dog trots att "allt var i sin ordning"?

MVH

Skall bli intressant att läsa vad de svarar och ännu intressantare vad tidningen säger när jag konfronterar dem med att statistiken de presenterar (troligtvis) är felaktig :D

Att Aftonbladet presenterar denna typ av skit kan jag förstå men DN aspirerar ju på att vara en seriös tidning :rolleyes:

Det kanske kommer som en nyhet för många att tidningar säljs med vinstintresse och inget annat. Tiden då dessa skildrade den verklighet som vi känner igen har för länge sedan passerat.

Jag tycker dock att vi (hojåkare) måste kunna vara mer nyanserade i vår förmåga att ta till oss undersökningar av den typ som media i detta fall refererar till. Självklart inte utan källkritik.
Strutsmentaliteten dödar alltför många varje säsong, eller? :confused:
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
#Olsson# skrev:
Motorcykelns ”image” kan vara en variabel av större betydelse för olycksinvolvering än motorcykelns motoreffekt. En norsk undersökning tyder på att racingaktiga motorcyklar (särskilt så kallade supersportcyklar) är upptill tre gånger så olycksutsatte som andra typer (MC Rådet, 1999). Detta till trots för att dessa motorcyklar har de bästa bromsarna och säkraste köregenskaperna. En förklaring på detta fyndet är att förare med hög riskvillighet gärna köper denna sorts motorcyklar.[/I](slut citat)

Skönt att det äntligen sägs :tummenupp
Japanska dödsraketer är farliga, speciellt nyare modeller eftersom dom inbjuder till höga farter samt outlaw mentalitet hos ägaren.

Italienska plastraketer är säkrare eftesom dom inte går lika fort som japanernas.
 

ape

be a nice ape
Gick med
24 May 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 600 04:a ***Såld.
Är det fler än jag som funderar på att mailbomda idioten på DN med "Käre Gunnar Sörbring....." mail.
:mad:
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Jag måste bara få skriva av mig. :mad: Det här skickade jag nyss till den där pajasen på DN, uppmanar alla andra att göra detsamma.

"Hej Gunnar,

Som sporthojsåkare blev jag lite beklämd av din
artikel från den 13 mars, ”Ojämn kamp mot mc-döden” .

Dels är det mkt dystert att kunna konstatera den höga siffran omkomna
motorcyklister och den ökning detta har inneburit i
statistiken. Nästan lika dystert är det att konstatera att du sällat dig till gruppen journalister som verkar ha ett rätt obekymrat förhållande till fakta just i detta ämne.

Jag tänker inte gå in och bemöta alla dina påståenden. Men jag förbehåller mig rätten att ställa mig tvivlande till sanningshalten alternativt din förmåga att tolka data eftersom din grundläggande statistik är felaktig. Enligt statistik som enkelt kan hämtas på Vägverket eller SMC´s hemsida så var antalet omkomna motorcyklister föregående säsong 59 st mot 47 året innan. Du får detta till en 60%-ig ökning, vilket jag dessvärre tror du är rätt ensam om. Den korrekta siffran är 25%.

Jag vet inte vad du har för bevekelsegrunder för att förvränga fakta. Det kan ju knappast handla om att sälja lösnummer? Eller är du bara slarvig? Oavsett vilket är det rätt sorgligt att du behandlar ett sånt allvarligt ämne med sådan nonchalans.

Jag och många mc-förare med mig tar gärna en debatt med dig vilken dag som helst. Ett tips är att du kollar och dubbelkollar dina fakta innan."
 

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Öjersjö
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
helt fantatstiskt det där är varför man inte läser sthlms tidningar :rofl :rofl

nej alvarligt allså kan ju säga så att det va nog dessvärre en HD åkare dom intervjuade och herr jornalist åkte nog me på bak så luktade dom på vissipporna ,tillsammans innan dom åkte in på den lokala klubben där skinnbyxor med bar rumpa och skinnhatt är lika vanligt som kurvorna på roslagen...kärlek mellan DN och den lokala glidar klubben :yoparty :yoparty :tuttar
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
GSXR1100R skrev:
Italienska plastraketer är säkrare eftesom dom inte går lika fort som japanernas.

Men om man kollar i statistiken (MC-Ola på vv) så ser man tydligt att även Ducati verkar vara ganska "skyldiga". Det beror på WSBK och Eurosport.
 

sir Urban

Inte riktigt som jag borde på nåt sätt
Gick med
16 May 2004
Ort
Kalmar
Hoj
R1 - 04 Raceversion
fazerfun skrev:
Jag måste bara få skriva av mig. :mad: Det här skickade jag nyss till den där pajasen på DN, uppmanar alla andra att göra detsamma.

"Hej Gunnar,

Som sporthojsåkare blev jag lite beklämd av din
artikel från den 13 mars, ”Ojämn kamp mot mc-döden” .

Dels är det mkt dystert att kunna konstatera den höga siffran omkomna
motorcyklister och den ökning detta har inneburit i
statistiken. Nästan lika dystert är det att konstatera att du sällat dig till gruppen journalister som verkar ha ett rätt obekymrat förhållande till fakta just i detta ämne.

Jag tänker inte gå in och bemöta alla dina påståenden. Men jag förbehåller mig rätten att ställa mig tvivlande till sanningshalten alternativt din förmåga att tolka data eftersom din grundläggande statistik är felaktig. Enligt statistik som enkelt kan hämtas på Vägverket eller SMC´s hemsida så var antalet omkomna motorcyklister föregående säsong 59 st mot 47 året innan. Du får detta till en 60%-ig ökning, vilket jag dessvärre tror du är rätt ensam om. Den korrekta siffran är 25%.

Jag vet inte vad du har för bevekelsegrunder för att förvränga fakta. Det kan ju knappast handla om att sälja lösnummer? Eller är du bara slarvig? Oavsett vilket är det rätt sorgligt att du behandlar ett sånt allvarligt ämne med sådan nonchalans.

Jag och många mc-förare med mig tar gärna en debatt med dig vilken dag som helst. Ett tips är att du kollar och dubbelkollar dina fakta innan."

Glöm inte bort att visa svaret här
 

CHROLO

Does not play well with other bikers...
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Kallhäll
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
Gottis skrev:
helt fantatstiskt det där är varför man inte läser sthlms tidningar :rofl :rofl

nej alvarligt allså kan ju säga så att det va nog dessvärre en HD åkare dom intervjuade och herr jornalist åkte nog me på bak så luktade dom på vissipporna ,tillsammans innan dom åkte in på den lokala klubben där skinnbyxor med bar rumpa och skinnhatt är lika vanligt som kurvorna på roslagen...kärlek mellan DN och den lokala glidar klubben :yoparty :yoparty :tuttar

Om ett procenttal i en dagstidning för hur många bröder och systrar i hojkollektivet som har kört ihjäl sig är fel, betyder det inte att det ska lämnas helt utan uppmärksamhet. En 25% ökning tycker jag är mycket.
Jag menar inte att vi ska sluta vara källkritiska, det är ju en grundförutsättning för att överhuvudtaget kunna föra en vettig diskussion.

Jag tycker att ditt inlägg med bara rumpor och skinnhattar vittnar om att du inte har respekt för de avlidna eller för problemet som helhet.
 

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Öjersjö
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
CHROLO skrev:
Om ett procenttal i en dagstidning för hur många bröder och systrar i hojkollektivet som har kört ihjäl sig är fel, betyder det inte att det ska lämnas helt utan uppmärksamhet. En 25% ökning tycker jag är mycket.
Jag menar inte att vi ska sluta vara källkritiska, det är ju en grundförutsättning för att överhuvudtaget kunna föra en vettig diskussion.

Jag tycker att ditt inlägg med bara rumpor och skinnhattar vittnar om att du inte har respekt för de avlidna eller för problemet som helhet.


förstå ironin nu är du snäll dessvärre så är ju statestiken inte riktigt rätt jag är mycket medveten om problemet. 25 % ökning är 25 % för mycket alleles för mycket om jag minns rätt så va det också första gången på många år som ålders gruppen 18-24 år inte va den mest olycksdrabbade.

och snälla du anklaga inte mej för att inte bry sej om dom avlidna jag tror att vi alla här har kännt någon som har förlorat sitt liv i en mc olycka så även jag

ironin va att jag fick känslan när jag läste artikeln att allt är sportåkarnas fel får inte du det?? känns som gunnar vill dra igång disskutionen om att förbjuda supersporthojar igen alla minns nog den med fasa

Mvh Gottis
 

CHROLO

Does not play well with other bikers...
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Kallhäll
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
Gottis skrev:
förstå ironin nu är du snäll dessvärre så är ju statestiken inte riktigt rätt jag är mycket medveten om problemet. 25 % ökning är 25 % för mycket alleles för mycket om jag minns rätt så va det också första gången på många år som ålders gruppen 18-24 år inte va den mest olycksdrabbade.

och snälla du anklaga inte mej för att inte bry sej om dom avlidna jag tror att vi alla här har kännt någon som har förlorat sitt liv i en mc olycka så även jag

ironin va att jag fick känslan när jag läste artikeln att allt är sportåkarnas fel får inte du det?? känns som gunnar vill dra igång disskutionen om att förbjuda supersporthojar igen alla minns nog den med fasa

Mvh Gottis

Ironi har sin plats......... :kocko
 

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Maverick_ou812 skrev:
Den typiske dödsföraren är en man som kör en mycket snabb motorcykel i klassen supersport. Han avlider av skallskador i en singel*olycka. Olyckan sker på en fin 70-väg, mitt på dagen, när vädret är vackert och sikten är god. Föraren kör mycket fort, långt över tillåten hastighet. Han använder hjälm och full skyddsutrustning."

ee, är denna sortens dödsolyckor någon annans problem?
andra ska skita i om jag tänjer gränserna ute på favvo vägen.... eller??
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
CHROLO skrev:
Jag tycker dock att vi (hojåkare) måste kunna vara mer nyanserade i vår förmåga att ta till oss undersökningar av den typ som media i detta fall refererar till. Självklart inte utan källkritik.
Strutsmentaliteten dödar alltför många varje säsong, eller? :confused:

Absolut strutsmenatliteten dödar betydligt fler än värstingcyklarnas "enorma" effekt i sig. Om man läser den del avstatistiken som är presenterad slås man av hur många det är som saknar körkort, kör fulla eller utan skyddsutrustning just därför att de tar inte åkningen på allvar. Det som behövs för att rädda liv är inte effektbegränsningar eller höjd körkortsålder det är en attitydförändring hos motorcykelkoperativet.
Att något är fel vittnar inte minst mängden trådar om "Är en retta bra som förstacykel" och "Bästa kameraplacering för att filma snuthäng" .

Det jag dock tycker är olyckligt är att sporthojsåkare blir svartmålade som hastighetsvirituoser som dör i drivor pga att deras motorcyklar går så fort, när jag (änsålänge tror) att dödsantalen bland sporthojsåkare som kör med utrustning är nyktra etc inte är mycket högre än för glidarfolket.
 

MC Doktorn

Guest
Gottis skrev:
förstå ironin nu är du snäll dessvärre så är ju statestiken inte riktigt rätt jag är mycket medveten om problemet. 25 % ökning är 25 % för mycket alleles för mycket om jag minns rätt så va det också första gången på många år som ålders gruppen 18-24 år inte va den mest olycksdrabbade.

och snälla du anklaga inte mej för att inte bry sej om dom avlidna jag tror att vi alla här har kännt någon som har förlorat sitt liv i en mc olycka så även jag

ironin va att jag fick känslan när jag läste artikeln att allt är sportåkarnas fel får inte du det?? känns som gunnar vill dra igång disskutionen om att förbjuda supersporthojar igen alla minns nog den med fasa

Mvh Gottis

Gunnar?
 

CHROLO

Does not play well with other bikers...
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Kallhäll
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
Borsiin JR skrev:
Absolut strutsmenatliteten dödar betydligt fler än värstingcyklarnas "enorma" effekt i sig. Om man läser den del avstatistiken som är presenterad slås man av hur många det är som saknar körkort, kör fulla eller utan skyddsutrustning just därför att de tar inte åkningen på allvar. Det som behövs för att rädda liv är inte effektbegränsningar eller höjd körkortsålder det är en attitydförändring hos motorcykelkoperativet.
Att något är fel vittnar inte minst mängden trådar om "Är en retta bra som förstacykel" och "Bästa kameraplacering för att filma snuthäng" .

Det jag dock tycker är olyckligt är att sporthojsåkare blir svartmålade som hastighetsvirituoser som dör i drivor pga att deras motorcyklar går så fort, när jag (änsålänge tror) att dödsantalen bland sporthojsåkare som kör med utrustning är nyktra etc inte är mycket högre än för glidarfolket.

Jag kan rekommendera att alla läser VV´s djupstudie för år 2000-2003. Länk dit finns tidigare i tråden. Finns mycket där som åtminstone förvånade mig. Då syftar jag på det sista i ditt inlägg.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jo jag läste den och där är en del saker som är mycket bra och tänkvärda men där är också saker som får mig att undra ex. 50% av de som dör gör det pga skallskador. Av dessa 50% har 20% kört utan hjälm.
dvs xxx*0,5*0,2= antalet som dog av skallskador och körde utan hjälm. Vidare står där att endast ett fåtal (minns inte hur många) som de bedömde hade överlevt om de använt hjälm.

Då måste jag vara blåst som lägger enorma summor på att köpa mig en formgjuten jättesäker hjälm och tom har hjälm när jag cyklar :va

Problemet med rapporten är att de anger ju inte statistiken specad. Ex en person som dör pga skallskador, kör utan hjälm(och utrustning) saknar körkort kör onykter och inte äger hojen han får en otillbördigt stor plats i statistiken. Det som vore intressant är om vv presenterar alla de som dog trotts att "allt var i sin ordning", det tror jag personligen skulle ge större genomslag bland motorcykelåkarna.

Med statistik kan man säga lite vad man vill och jag väntar fortfarande på den rapport som fastslår att sporthojsåkare som har utrustning och är nyktra etc dör MYCKET oftare per personkilometer.
Att dödsolyckor är djupt tragisk och någonting vi alla vill minska är klart men att vägverket skriker "Varjen kommer" på den ofullständiga statistik man änsålänge presenterat och basunerar ut i medierna tycker jag är lite märkligt.
 

willy

Alla sätt är bra, utom dem dåliga.
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Malmö
Hoj
Honda RS125-05, såld. Prototyp RSV Mille R
"Den typiske dödsföraren är en man som kör en mycket snabb motorcykel i klassen supersport."

Ja, roadracingförare är inte kloka :rolleyes:
Förbjud roadracing! :rolleyes:

Sorry var bara tvungen.

Interesant tråd f.ö
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
R2 skrev:
ee, är denna sortens dödsolyckor någon annans problem?
andra ska skita i om jag tänjer gränserna ute på favvo vägen.... eller??
Eeh, den sortens uttalande från en som har länkar till en sida om Burma
är inte riktigt vad jag hade förvänta mig!
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top