Nu har jag hittat rätt hoppas jag ,frågan lyder kan jag lära en gammal hund sitta ?
Jag har nämligen träffat en tjej som har en rottweiler som jag tycker är jobbig. Inte i psyket på något sätt han är alltid glad och har inga problem med folk som kommer in i lägenheten.
Han kan alla dessa, sitt, ligg (2-3:e gången man säger åt honom lägger han sig och ibland med ett upproriskt morrande) säger man åt honom att sitta och stanna stannar han ibland. Gå och lägg dig funkar ibland, han hoppar inte ut ur bilen innan man säger varsågod osv....
Däremot så ogillar jag följande saker
Han drar rätt mycket i kopplet ibland.
När man släpper honom lös så är han svår att kalla in, jag har tillbringat många timmar i skogen med honom. När jag släpper honom lös så går han ofta att kalla in då och han kommer till mig. Det har hänt att vi träffat på andra människor i skogen, då jag kallat på honom så har han skitit i mig och sprungit fram och hälsat. Detta gillar jag inte då folk kan vara hundrädda.
Han har en speciell badleksak som vi kastar i vattnet som han hämtar och det är svårt att få honom att komma tillbaka med den.
Ytterst få gånger har han "busat" med tex min strumpa, och enda sättet att få honom att släppa är att locka med hundgodis osv.
Så vill jag inte att hunden skall vara, hunden skall släppa min strumpa då jag säger till, hunden skall komma då jag ropar på den och han ska inte dra i kopplet då vi promenerar.
Hur ska jag få denna 3åriga Rottweiler hane att göra som jag vill ? Är det bara att glömma är han för gammal eller ? Jag har börjat lite lätt med att han får tex inte gå ut/genom en dörr utan min tillåtelse eller att jag går före bara i syfte att visa vem som bestämmer. Hur ska jag göra för att visa att det är jag som bestämmer ? Att slå honom är totalt fel, men jag ser många som "luggar" sin hund eller tar tag i örat då dom gjort fel eller något dumt.
Hunden ska inte leva kuvat men han ska fan veta vem som bestämmer.