Dogo (Presa) Canario

Manne skrev:
Äntligen, tror jag gillar dig

hehe... man tackar!
Nej men alla problem med oavsett ras anser jag vara ägarens fel. Vilken hund som helst kan bli en "problemhund" i fel händer. De hundar som Luna (våran jack russel tik) har lekt bäst med är faktiskt pitbulls, de leker på samma sätt. Biter och jagar varandra! Hennes ena bästa kompis är en pitbullhane....
Sedan så märker man tex. när vi träffar någon schäfer eller liknande att hon blir mycket mer vaktig och ska bjäbba.

M.G.F skrev:
Presa Canarion är mycket trevlig men precis som mastiffer tyr dom sig väldigt mycket till sina ägare och familj. Dvs. dom är helt ointresserade av andra människor som kanske vill hälsa. Vilket JAG personligen hade varit extremt glad över. Finns inget värre än folk som tror att hundar oavsett ålder är någon form av offentlig egendom.

Jag har träffat en del Presas och alla har varit trevliga individer.
Hehe jag vet hur det är. Min hund är väldigt söt tycker många, och därför ska dom alltid hälsa. Men hon skiter fullkomligt i de flesta utan mig och min familj typ. Urbra...

M.G.F skrev:
Bullmastiffen som du tittat vill jag bara inflika är en EXTREMT envis hund. Dessa användes ju till att jaga vilt ensamma i skogen i England från början. Därav deras envisa psyke.
Ok det är inte vad jag har hört :va Bullmastiffen användes först som vakthund för att haffa tjuvjägare. Deras uppgifter har aldrig varit jakt och därför har dom inga jaktinstinkter alls och är inte drivande och håller sig hemma typ. Dom är väldigt självständiga (envisa) men lättlärda, dock så tröttnar dom snabbt.

M.G.F skrev:
En av mina absoluta favoritraser är Dogue De Bordeaux. Fantastiskt fina hundar med samma typ av psyke som Presan. Däremot är dom lite större. "Hundvärldens största huvud" är dom ju kända för att ha.

Frågan är vad du ska ha hunden till? Sällskap? Vakt? Lydnad? Agility :hihi ?
Hunden är tänkt att "användas" till sällskap, lydnad och/eller vakt...

CJ900RR skrev:
Jo jag gör allt för att hitta information om rasen. Är även väldigt påläst om Rottweiler :tummenupp Men mitt största problem är att jag har en liten tik redan som är blandras mellan chitzu och lapphund (en skitlapp som vi kallar henne :hihi ) och min blivande hund måste gå ihop med henne. Vill ju inte komma hem en dag och hon ligger slaktad lixom :död

tror att risken är mindre med en slaktad hund om du skaffar dig en rottweiler
än en Dogo preso canario. Nu låter jag som alla andra gör när man säger att
man har en rottweiler huanamig dom är farliga osv , Men jag skulle nog tänka
mig för 100 gånger innan jag skaffade en dogo canario. Men en hundvalp vet inte
om dom ska vara farliga eller inte , det är ägarens ansvar. Men jag menar bara
att en rottweiler har ju sina mh tester o dyl och en canario vet jag inte vad dom har för tester på när dom är en viss ålder för att kolla deras psyke etc.
Och sånt tycker jag är viktigt även om jag vet att jag har världens goaste rottis så tänker jag ju ändå göra mentaltest. Fast canario kanske har exakt samma tester. Nu ska jag käka.

Nu har jag hittat rätt hoppas jag ,frågan lyder kan jag lära en gammal hund sitta ?

Jag har nämligen träffat en tjej som har en rottweiler som jag tycker är jobbig. Inte i psyket på något sätt han är alltid glad och har inga problem med folk som kommer in i lägenheten.
Han kan alla dessa, sitt, ligg (2-3:e gången man säger åt honom lägger han sig och ibland med ett upproriskt morrande) säger man åt honom att sitta och stanna stannar han ibland. Gå och lägg dig funkar ibland, han hoppar inte ut ur bilen innan man säger varsågod osv....

Däremot så ogillar jag följande saker

Han drar rätt mycket i kopplet ibland.

När man släpper honom lös så är han svår att kalla in, jag har tillbringat många timmar i skogen med honom. När jag släpper honom lös så går han ofta att kalla in då och han kommer till mig. Det har hänt att vi träffat på andra människor i skogen, då jag kallat på honom så har han skitit i mig och sprungit fram och hälsat. Detta gillar jag inte då folk kan vara hundrädda.

Han har en speciell badleksak som vi kastar i vattnet som han hämtar och det är svårt att få honom att komma tillbaka med den.

Ytterst få gånger har han "busat" med tex min strumpa, och enda sättet att få honom att släppa är att locka med hundgodis osv.

Så vill jag inte att hunden skall vara, hunden skall släppa min strumpa då jag säger till, hunden skall komma då jag ropar på den och han ska inte dra i kopplet då vi promenerar.

Hur ska jag få denna 3åriga Rottweiler hane att göra som jag vill ? Är det bara att glömma är han för gammal eller ? Jag har börjat lite lätt med att han får tex inte gå ut/genom en dörr utan min tillåtelse eller att jag går före bara i syfte att visa vem som bestämmer. Hur ska jag göra för att visa att det är jag som bestämmer ? Att slå honom är totalt fel, men jag ser många som "luggar" sin hund eller tar tag i örat då dom gjort fel eller något dumt.
Hunden ska inte leva kuvat men han ska fan veta vem som bestämmer.

Bifogat

• quiz.JPG
    quiz.JPG
    130.2 KB · Visningar: 163
Last edited:
Fixxxer skrev:
Men ddb har ju samma vikt och storlek som presan om man läser rasstandarden?

Nackdelen med just dessa molosstyper är väl just att de tyr sig extremt mycket till flocken och inte kan bilda en utökad flock speciellt snabbt?
Alla är inte så men med tanke på att aveln inte är så utbredd här kan det väl knappast finnas så enorma skillnader?

Den är de inte godkända av SKK (vad jag vet) och det är väl svårt att utröna vad hundarna går för, görs det MH eller något slags mentaltest för importerade presor eller valpar?

Rasstandard är bara ett ungefärligt mått mot vad raser kan ligga mellan. Titta bara på rottisarna. Man har ju en utställningsvariant och en bruksvariant. I vilket fall som helst när det gäller Dogue De Bordeux så är dom generellt sett större än Presan iaf dom jag träffat och jämfört mellan.

Njae, om man t.ex. skaffar barn så ser iaf Dogue De Bordeux denna som sitt egna lilla skötebarn och är extremt varsam med dessa. Presan vill jag inte svära på då det har varit lite fram och tillbaka men så är det också olika individer dom med.

Rasen är godkänd av SKK. Mh gör individuell ägare var för sig så det komemr väl när/om rasen blir mer populär.

Twosaint skrev:
Nu har jag hittat rätt hoppas jag ,frågan lyder kan jag lära en gammal hund sitta ?

Jag har nämligen träffat en tjej som har en rottweiler som jag tycker är jobbig. Inte i psyket på något sätt han är alltid glad och har inga problem med folk som kommer in i lägenheten.
Han kan alla dessa, sitt, ligg (2-3:e gången man säger åt honom lägger han sig och ibland med ett upproriskt morrande) säger man åt honom att sitta och stanna stannar han ibland. Gå och lägg dig funkar ibland, han hoppar inte ut ur bilen innan man säger varsågod osv....

Däremot så ogillar jag följande saker

Han drar rätt mycket i kopplet ibland.

När man släpper honom lös så är han svår att kalla in, jag har tillbringat många timmar i skogen med honom. När jag släpper honom lös så går han ofta att kalla in då och han kommer till mig. Det har hänt att vi träffat på andra människor i skogen, då jag kallat på honom så har han skitit i mig och sprungit fram och hälsat. Detta gillar jag inte då folk kan vara hundrädda.

Han har en speciell badleksak som vi kastar i vattnet som han hämtar och det är svårt att få honom att komma tillbaka med den.

Ytterst få gånger har han "busat" med tex min strumpa, och enda sättet att få honom att släppa är att locka med hundgodis osv.

Så vill jag inte att hunden skall vara, hunden skall släppa min strumpa då jag säger till, hunden skall komma då jag ropar på den och han ska inte dra i kopplet då vi promenerar.

Hur ska jag få denna 3åriga Rottweiler hane att göra som jag vill ? Är det bara att glömma är han för gammal eller ? Jag har börjat lite lätt med att han får tex inte gå ut/genom en dörr utan min tillåtelse eller att jag går före bara i syfte att visa vem som bestämmer. Hur ska jag göra för att visa att det är jag som bestämmer ? Att slå honom är totalt fel, men jag ser många som "luggar" sin hund eller tar tag i örat då dom gjort fel eller något dumt.
Hunden ska inte leva kuvat men han ska fan veta vem som bestämmer.

Ledsen att säga det men du borde nog prata lite allvar med din tjej. Hon verkar ha köpt för mycket ras för kunskapen. Rottisarna är väldigt prövande, hela tiden. Det kan vara altl från att dom tar en tennisboll och ger dig som du sedan i all glädje kastar iväg, då bestämmer t.ex. han/hon när leken påbörjas. Sedan kan det hända att han/hon alltid ska gå först igenom dörrar ni passerar. Detta är också ett dominanstecken där dom visar vem som bestämmer.

När det gäller att dressera en så pass gammal hund kräver det enormt mycket tid och tålamod för att inte tala om kunskap.

Nu är jag av den "gamla skolan" som lärt sig att OM hunden gör fel skall den känna obehag. Vilket kan vara allt från att man "luggar" den. Till att man drar till med kopplet så hunden flyger bak. En god vän till mig fick en 1½ år gammal rottis och han har fortfarande inte hajat vissa grundläggande saker. Nu är rottisen över 8 år och han går fortfarande och lufsar i sin egen takt ute. Däremot går han INTE fram till okända människor eller hundar. Men man måste säga ifrån.

Det du måste göra för att undvika att han springer fram till folk är att göra dig mer intressant. Ta med dig något godis t.ex. som han ÄLSKAR ut. Kalla på honom när han springer iväg, när där inte är folk, och när han kommer tillbaka så ge honom godis och uppmuntra honom MYCKET! Sedan när han behärskar detta moment drar du dit någon polare han inte träffat innan som kanske har hund med sig. Då provar du igen. Kommer han då så ska du belöna honom och uppmuntra honom EXTRA mycket.

Funkar inte detta så kan du göra följande:

När du ser någon som är på väg mot er så sätt dig ner på huk med hunden mellan dina ben. Se till att han sitter ner. Håll fast honom och berätta hela tiden hur duktig han är. Något av dessa saker borde funka.

Hoppas det går vägen all lycka till dig! :tummenupp

M.G.F skrev:
Rasstandard är bara ett ungefärligt mått mot vad raser kan ligga mellan. Titta bara på rottisarna. Man har ju en utställningsvariant och en bruksvariant. I vilket fall som helst när det gäller Dogue De Bordeux så är dom generellt sett större än Presan iaf dom jag träffat och jämfört mellan.

Njae, om man t.ex. skaffar barn så ser iaf Dogue De Bordeux denna som sitt egna lilla skötebarn och är extremt varsam med dessa. Presan vill jag inte svära på då det har varit lite fram och tillbaka men så är det också olika individer dom med.

Rasen är godkänd av SKK. Mh gör individuell ägare var för sig så det komemr väl när/om rasen blir mer populär.

Jo, det vet jag om rasstandarden, men det jag tyckte var att de låg på exakt samma vikt och i höjd med och det är ju där avelsdjuren ska ligga med.
Jag såg nu att de är godkända av SKK, men finns det något att se om mentaltest eller något? Man hör aldrig om dem på MH eller ser dem knappt.
Alla hundar är individer och alla kan klart bli dåliga mentalt men eftersom rasen är så liten verkar det finnas knappt om information och knappt om tester. Det är sådant man vill se om dådkraften, skärpan och samarbetsvilja. Att se en presa acceptera en tandvisning eller reagera på spökena till exempel? Det skulle jag tycka var jätteintressant... :)

Hur är det med HD/AD?

M.G.F skrev:
Nu är jag av den "gamla skolan" som lärt sig att OM hunden gör fel skall den känna obehag. Vilket kan vara allt från att man "luggar" den. Till att man drar till med kopplet så hunden flyger bak. En god vän till mig fick en 1½ år gammal rottis och han har fortfarande inte hajat vissa grundläggande saker. Nu är rottisen över 8 år och han går fortfarande och lufsar i sin egen takt ute. Däremot går han INTE fram till okända människor eller hundar. Men man måste säga ifrån.

Och jag som levt med en hund som svarar upp trots att det inte var dominans säger att man absolut inte ska ta i en hund fysikt som denna svarar upp.
Vare sig det är dominans eller osäkerhet. Det kan sluta med sjukhusbesök för någons del.
Jag skulle istället lura hunden och köra byteshandel. Kör med långlina om hunden inte kan inkallningen, byt leksaken mot riktigt gott godis och visa att varje gång han kommer till dig så får han något i utbyte. Ge dessutom gärna tillbaka leksaken men låt inte hunden kampa med den.
Om hunden drar i koppel stannar man rakt upp och ner. Hunden har uppenbarligen inte lärt sig att gå fint i koppel. Jag stannade med min tik, gjorde hon inte rätt skakade jag i kopplet (lagom så det blev obehagligt) men rycka är ju farligt. Det är ju ganska lätt att orsaka whiplash...

M.G.F skrev:
Ledsen att säga det men du borde nog prata lite allvar med din tjej.
När det gäller att dressera en så pass gammal hund kräver det enormt mycket tid och tålamod för att inte tala om kunskap.

Nu är jag av den "gamla skolan" som lärt sig att OM hunden gör fel skall den känna obehag.

Ja jag har pratat med henne och hon är fullt medveten om att hon inte kanske inte gjort allt rätt med hunden (det var hennes första) och att om hon skulle skaffa en ny hund så skulle hon göra mycket annorlunda.

Jag hade en farbror som var hundförare i sollefteå och min far har haft hund.
Lite har jag snappat upp men det är vad du kallar den gammla skolan och liknar inget som jag läser på nätet. Jo jag är ganska stark jämfört med henne så hunden har legat nästan vågrätt i luften då jag blivit less på honom då han dragit i kopplet. Att ha med sig lite frolic låter inte som någon dum idé, nu har jag dragit på mig en dunderförkylning men jag ska ut och öva med honom framöver. Och som jag skrev tidigare så går jag före genom dörrar osv sista jag skulle ut satte han sig vid dörren och väntade på ett "varsågod".

Håller med där, att slita i kopplet, lugga, skrika och ha sig ger dig inget annat än en hund som känner obehag inför vissa situationer. Metoden jag anser funkar är belöning när hunden gör som önskat och ignorans när hunden gör som den vill. Hoppar hunden upp på dig när du kommer hem, ignorera den, vänd på klacken och gå iväg. När hunder är lugn, hälsa. Blir den hoppig igen, vänd på klacken.
Drar hunden i kopplet, vänd och gå åt motsatt håll, när hunden går fint, belöna med godis. Hundar gör saker för att få vinning och uppskattning, hunden söker din uppmärksamhet. Det innebär att om man konstant skriker åt hunden att inte göra si eller inte göra så och inte belönar när den gör rätt så kommer den sträva efter att göra fel iom att det är då den får "belöning" i form av uppmärksamhet.
Om hunden ger tecken på att ta komandot när man leker så avbryt leken. Att hunden är svår att kalla in beror på att den inte tycker att du är tillräckligt intressant, det är roligare med vad det nu är som är där borta. Sen ska man komma ihåg att oavsett hur väldresserad hunden är så är risken stor att den ändå struntar i dig när den får syn på en annan hund, ett rådjur, hare eller liknande.
Sen måste jag säga tat man nog inte bör agera likadant mot en Rottis osm mot en Amstaff, de har helt olika psyken och en Staffe klarar inte en ägare som är hårdhänt och skrikig, då kommer den bli otrevlig. Det är trots allt en Terrier som är avlad att inte vika sig.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick