Dokumentärer om Robert S. McNamara och Donald Rumsfeldt

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Satt och kollade på två dokumentärer igår. Den enda The Fog of War - Eleven Lessons from the Life of Robert S. McNamara. Han var USAs försvarsminister under 60- talets Kennedy och Johnson år. Oerhört intressant inblick och någonstans finns det lärdom att dra av hans erfarenheter när man ser sig om i världen idag.

Den andra dokumentären jag såg var Donald Rumsfeldt - The Unknown Knowns. Han har förekommit i maktens korridorer sedan Nixon åren och är vid det här laget en ökänd person sedan 11 September inte minst. Ni hittar inte dokumentären på YouTube. Om ni ska se en av dem så se den nedan.

McNamara och Rumsfeldt kunde inte vara mer olika. McNamara är en reflekterande person på ett sätt som verkar främmande för Rumsfeldt.

The Fog of War:

- - - Updated - - -

Ska be tråden flyttas till OT.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag gillar Donald. Är det värt att se den då eller kommer jag bli besviken?

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Jag gillar Donald. Är det värt att se den då eller kommer jag bli besviken?

Jag tror risken finns att du blir besviken om du väntar dig några svar likt dokumentären med McNamara. Om du väntar dig den brutala sidan man sett så många gånger på presskonferenser och följande intervjuer då kommer du garanterat att bli besviken. I själva intervjun i dokumentären är Rumsfeld "cool and measured" som han själv säger om han får beskriva sig själv. Rumsfeldt är genuint övertygad om att han har gjort allt rätt. Det som är intressant med dokumentären är att studera honom som person. Det hade varit oerhört givande att höra vad en psykolog hade dragit för slutsatser av hans personlighet baserat på dokumentären. Han är full av metaforer som han har dikterat genom åren. Frågan är om han själv kan skilja på sanning från fantasi och fakta från tro.

Vet inte om det här var svaret du ville höra. För all del se den och återkom med vad du fick för intryck.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag tror risken finns att du blir besviken om du väntar dig några svar likt dokumentären med McNamara. Om du väntar dig den brutala sidan man sett så många gånger på presskonferenser och följande intervjuer då kommer du garanterat att bli besviken. I själva intervjun i dokumentären är Rumsfeld "cool and measured" som han själv säger om han får beskriva sig själv. Rumsfeldt är genuint övertygad om att han har gjort allt rätt. Det som är intressant med dokumentären är att studera honom som person. Det hade varit oerhört givande att höra vad en psykolog hade dragit för slutsatser av hans personlighet baserat på dokumentären. Han är full av metaforer som han har dikterat genom åren. Frågan är om han själv kan skilja på sanning från fantasi och fakta från tro.

Vet inte om det här var svaret du ville höra. För all del se den och återkom med vad du fick för intryck.

Det var verkligen inte vad jag ville höra.

Jag kanske tar McNamara istället, läste den fantastiska boken Command and Control i somras, där han ges ganska stort utrymme.

Finns de på Blu-ray, jag hatar data

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Fog of War är riktigt bra. Såg den för nåt år sen och har sett igen.
Där snackar vi en kille med livserfarenheter som inte alla andra får.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Det var verkligen inte vad jag ville höra.

Jag kanske tar McNamara istället, läste den fantastiska boken Command and Control i somras, där han ges ganska stort utrymme.

Finns de på Blu-ray, jag hatar data

Ledsen att föra fram ett dåligt budskap. Skulle du se den så återkom gärna med dina intryck som sagt.

Jag vet inte om de finns på blu-ray. Den senare Rumsfeldt borde finnas med tanke på att den kom ut rätt nyligen. Vore jag dig hade jag hyrt dem på Apple-Tv (i HD) om du har en sådan alternativt laddat ner dem.

Får lägga boken på minnet. Är det den här du talar om?
http://www.nytimes.com/2013/09/15/b...control-by-eric-schlosser.html?pagewanted=all

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Hoj
Nada
Satt och kollade på två dokumentärer igår. Den enda The Fog of War - Eleven Lessons from the Life of Robert S. McNamara. Han var USAs försvarsminister under 60- talets Kennedy och Johnson år. Oerhört intressant inblick och någonstans finns det lärdom att dra av hans erfarenheter när man ser sig om i världen idag.

Den andra dokumentären jag såg var Donald Rumsfeldt - The Unknown Knowns. Han har förekommit i maktens korridorer sedan Nixon åren och är vid det här laget en ökänd person sedan 11 September inte minst. Ni hittar inte dokumentären på YouTube. Om ni ska se en av dem så se den nedan.

McNamara och Rumsfeldt kunde inte vara mer olika. McNamara är en reflekterande person på ett sätt som verkar främmande för Rumsfeldt.

The Fog of War:

- - - Updated - - -

Ska be tråden flyttas till OT.

Trist men dokumentären har blivit borttagen pga upprättshovs skäl ..

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO