Dolda handtag till köksluckor?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag har precis monterat mitt lilla kök och letar nu som en galning efter snygga handtag/knoppar till luckorna men jag har slutligen kommit fram till att det blir snyggast helt utan handtag/knoppar.
Problemet är att det är ett Ikea-kök och de har inte en sådan lösning.
Någon här som sitter med en liknande lösning hemma eller som vet var jag kan hitta detta?
Det är såna där som man bara behöver trycka på luckorna för att de ska åka upp en bit, har provat såna någonstans men jag kommer ju inte ihåg VAR :huvet

Problem 2:
Ni gärna komma med tips och idéer om hur fan jag ska lösa problemet med stege upp på mitt sovloft då det måste vara en stege som går att fälla upp OCH den måste fästas på loftets framkant vertikalt. Jag har kört fast här :(

Bifogat

• loftstege.jpg
    loftstege.jpg
    108 KB · Visningar: 1,044

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Till köksluckorna kan du fixa grepplister. Platta tunna alu-bitar som du fäster på låd-/luckkanter. Syns knappt rakt framifrån.

collo

Motorvägsfilosofi
Gick med
24 Mar 2007
Hoj
R1
Nej, inga greppslister! Du skall ha klick-beslag!

Finns hos Lundell & Zetterberg på Birger Jarlsgatan i Stockholm. De kanske kan skicka? Kostar inte så mkt styck har jag för mig.

EDIT: Vad har du för luckor på köket? De högblanka kan bli väldigt flottiga om man klickar upp dem med fettiga fingrar, bara så du vet! Däremot är beslagen as-coola och funkar toppen.

Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Nej, inga greppslister! Du skall ha klick-beslag!

Finns hos Lundell & Zetterberg på Birger Jarlsgatan i Stockholm. De kanske kan skicka? Kostar inte så mkt styck har jag för mig.

EDIT: Vad har du för luckor på köket? De högblanka kan bli väldigt flottiga om man klickar upp dem med fettiga fingrar, bara så du vet! Däremot är beslagen as-coola och funkar toppen.

Ska genast kolla upp detta! Luckorna är givetvis svarta så tjejen kommer ha fullt upp med att torka fingeravtryck :rolleyes:

Thundercat skrev:
Problem 2.

Badstege som sitter på båt i vanliga fall?

Hmm, hur menar du då? Är de inte lite väl korta för att nå ner, det är ändå 230cm ner till golv så jag räknar med att stegen behöver vara ca +250cm lång i utfällt läge för att få till vinkeln ner mot golvet.
Och det ska vara lätt att få upp och ner stegen, gärna en fjädringshistoria och i aluminium. Budgeten är redan ansträngd men en snygg/smart lösning får gärna kosta några tusenlappar då det är rätt avgörande att komma upp till sängen eller ej :brinnerup

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Klickbeslag finns på Bauhaus.

Jag var där igår kväll och kollade efter beslag men fann inte dessa :( Naturligtvis så slutar all personal att jobba vid 19.00 trots att butiken stänger 20.00...

Krister skrev:
Finns "Push to open" på IKEA. Kostar en spottstyver och funkar galant.

Är du HELT säker? För när jag var in där och beställde kök så sa jag att jag skulle ha denna lösning men de hade inget att erbjuda. Nu kan det ju vara så att personalen på Ikea är väldigt omotiverade av att jobba för en gammal nazist och således fallerar kundservicen markant och jag är den som blir drabbad :(

Ska genast ringa till Ikea också, finns dessa beslag där så ska jag ringa den jäveln som plockade ihop mitt kök och förklara ett krig mot fanskapet :mad:

Edit/ Talade nyss med "Lundell & Zetterberg" och de hade några olika storlekar. Finns det dock på Ikea så åker jag dit och testar dem först.

Tack för alla tips, vad skulle jag göra utan sporthoj.com? Lägga mig under en sten och dö antagligen.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Jag har köpt ett gäng och fixat med tv-bänken blandannat.

Personalen på IKEA vet inte om dessa för de fattar inte att man kan använda dessa på det viset. När jag åkte tillbaka och berättade att jag har så på min Bestå Burs (TV-bänk) så vart de lyriska och undrade hur jag gjort... skakade på huvudet, sa att jag skruvat dit de, och gick därifrån... puckon.

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/70134242

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Haha, vad fan! Jävla idioter, sitter i telefonkö till dem nu men det är väl bara att sätta sig i bilen och bränna till v-ås och handla skiten då.
Jag har en kompis som jobbar på Ikea och han har gjort det i flera år och tycker det är skitkul. Tacka fan för det, de lär ju skratta bakom kundernas rygg :mad:

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Sen vad gäller fingeravtryck och dylikt, det får du på luckor med vanliga handtag också men det är bara bra mycket jobbigare att torka av... utan handtag är det mer lättstädat.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Sant, nu blir tjejen glad :)
Men ni har dessa beslag på just köksluckor och vet att de fungerar bra utan att dörren behöver glipa flera millimeter för att det ska fungera?

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Den glipar om du skruvar dit de fel. De har inga mallar för de så du får förborra och skruva dit de själv men det borde funka.
Jag har det som sagt på lite andra saker och de ligger dikt an.

collo

Motorvägsfilosofi
Gick med
24 Mar 2007
Hoj
R1
Sant, nu blir tjejen glad :)
Men ni har dessa beslag på just köksluckor och vet att de fungerar bra utan att dörren behöver glipa flera millimeter för att det ska fungera?

Med de från L&Z kan du få så de inte glappar något alls. På gångjärnssidan har man ju någon mm glapp, så luckan kommer sitta helt rakt. Borde ju vara samma med IKEAs tycker man?

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Med de från L&Z kan du få så de inte glappar något alls. På gångjärnssidan har man ju någon mm glapp, så luckan kommer sitta helt rakt. Borde ju vara samma med IKEAs tycker man?

Absolut, som sagt, de ggr jag använt det så glappar det inget... gäller bara att ha tungan i rätt mun.

Nyheter
BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre