domännamn, hur funkar det??

Pelle81

Luktar smegma, mysk och svett
Gick med
22 May 2005
Har byggt en hemsida till farsans firma och tänkte nu lägga ut den.
Låter enkelt kanske men en gratis adress från typ spray funkar inte pga reklamen så vi tänkte köpa ett domännam. typ "firmanamn.se" men det är nu som det börjar bli lite knepigt för det framgår inte alla kostnader utan det blir typ olika hela tiden. sen vill man att jag ska köpa ett webbhotell antar att det är som en server.

Alltså frågorna är:
1. Måste man ha en server för att kunna lagra själva hemsidan eller måste man ha ett webbhotell?
2. var köper man säkrast/billigast domän och/eller webbhotell.

Rock On / Per

Låter enkelt kanske men en gratis adress från typ spray funkar inte pga reklamen så vi tänkte köpa ett domännam. typ "firmanamn.se" men det är nu som det börjar bli lite knepigt för det framgår inte alla kostnader utan det blir typ olika hela tiden. sen vill man att jag ska köpa ett webbhotell antar att det är som en server.

Alltså frågorna är:
1. Måste man ha en server för att kunna lagra själva hemsidan eller måste man ha ett webbhotell?

Rock On / Per

Du KAN ha en egen server i huset om du vill. Det du får göra då är att peka till vilken IP (serverns IP) som domänen ska rikta all trafik till.

Du kan köpa plats på ett webbhotell typ www.one.com eller www.cliche.se. 12kr/mån ex moms för 1 Gb utrymme är inte att förakta. BILLIGT och stabilt. Jag själv kör Cliché hosting. Sen tillkommer priset för domänen. en .se domän kostar 200:-/år. Så...det va alla kostnader! alltså, jag pyntar 400:-/år för domän, webhotell INKL moms!

Var du köper det?

www.one.com
www.cliche.se
www.loopia.se
www.fsdata.se
www.webb-hotellet.com

...unt so weiter, unt so weiter....

Alltså frågorna är:

Rock On / Per

Ett domännamn är egentligen inget annat än ett alias för det IP-nummer på din webbserver, var den än är. Den kan stå hos Pentagon eller i din källare.

Om du ska ha en egen server kan du använda t.ex www.dyndns.org eller www.changeip.com för att få en iaf. någorlunda vettig adress till din burk. Visst borde du kunna köpa ett namn och sedan sätta dns-pekaren för domänen på din egen burk, men var och exakt hur man går till väga kan jag tyvärr inte svara på.

Själv har jag min hemsida hos www.one.com Det kostar 27:-/mån för 1GB webbhotell och eget domännamn (325:-/år ink moms). Tycker det helt klart är värt pengarna!

EDIT: Lite sen där, men vi verkar iaf. vara överens. :D
EDIT2: Räknade lite fel...

Last edited:
Jaaa...klart! 12.-/mån är hur billigt som helst!

Tack för dom snabba svaren... :tummenupp
Verkar som att det blir ett webbhotell för jag orkar inte ha en server i lägenheten.

min kompis pratade om att det ingick ett litet lagrings utrymme till ett domännamn och att ett webbhotell endast behövs om man ska ha lite större bilder eller annat som ska gå att tanka ner.
har han fel så vore det lite roligt.....

men som sagt det står så jävla konstigt på de olika sidorna så det är svårt att få ett 100% grepp om vad det kostar och vad som ingår...

Rock On / Per

Köper du domännamn så följer det INTE med utrymme. PunGt!
Det är det webbhotellet är till för.....

Tack för dom snabba svaren... :tummenupp
Verkar som att det blir ett webbhotell för jag orkar inte ha en server i lägenheten.

min kompis pratade om att det ingick ett litet lagrings utrymme till ett domännamn och att ett webbhotell endast behövs om man ska ha lite större bilder eller annat som ska gå att tanka ner.
har han fel så vore det lite roligt.....

men som sagt det står så jävla konstigt på de olika sidorna så det är svårt att få ett 100% grepp om vad det kostar och vad som ingår...

Rock On / Per
Gôtt! :)

Satt å letade lite, men det verkar nästan kosta mer att teckna bara ett domännamn utan webbhotell. :va

Som jag sa innan rekommenderar jag one.com. Har under de tre åren jag varit kund där aldrig någonsin strulat eller legat nere. Impad!
Kostar 12:-/mån för 1GB alternativet plus en årsavgift för domännamn. Den sistnämnda varierar beroende på vilken topdomän du vill ha (.se .net .com .dk etc...) men allt står på deras förstasida.

Lycka till!:tummenupp

EDIT: Jkay har helt rätt. Du får INGET lagringsutrymme med enbart ett domännamn!

HA HA!!!! och där fick han....

En dum fråga till bara!
om man köper på one.com tex får man en faktura på 12 kr varje månad då eller kan man pynta allt i en klumpsumma?

Rock On / Per

En dum fråga till bara!
om man köper på one.com tex får man en faktura på 12 kr varje månad då eller kan man pynta allt i en klumpsumma?

Rock On / Per

Du pyntar för hela året!

En dum fråga till bara!

Rock On / Per

Du får allt i en klump per år. Du får ett mail med faktura och pyntar sedan enklast med VISA-kortet. Mycket smutt!

man får vad man betalar för... tänk på det. Webhotellet ansvarar inte för backuper ifall deras burk dyker... Kan va bra o tänka på om man ska ha nån form av seriös firmasida....

Inte för att vara sån men 83:-/mån + moms är inte direkt billigt för 100mb. Förvisso snabba, säkra o så....men för en hemmasnickrare räcker det andra.

Detta gällde ett litet företag med en liten sida.
Troligen spelar lagringsutrymmet mindre roll där.

Man får oftast vad man betalar för.

Jag har ett antal företagssidor liggandes på loopia sedan ett 1,5 år tillbaks och det fungerar riktigt bra.

man får vad man betalar för... tänk på det. Webhotellet ansvarar inte för backuper ifall deras burk dyker... Kan va bra o tänka på om man ska ha nån form av seriös firmasida....
Billigt kan vara tillräckligt ibland också. Enligt one.com så står det iaf så här på deras hemsida:

one.com skrev:
Trots det låga priset har det aldrig kompromissats med kvaliten. Alla servers är av högsta Hewlett-Packard kvalitet, med redundant strömförsörjning, speglade scsi diskar, som det görs backup på på externa band dagligen.

Systemen är placerade i ett dedikerat serverrum hos Interxion i Danmark. Serverrummet har redundant strömförsörjning, batteri backup, dieselgeneratorer och Vesda (Very early Smoke Detection Alarm) rökalarmssystem.

Vår backbone är fiberoptisk med redundant infrastruktur. Den samlade bandbredden är för närvarande 2 x 1 Gigabit multi-homed-anslutning och kopplad till 3 internationella carriers, Global Crossing, Deutsche Telecom och Level3, samt Danska Internet eXchange.

Servrarna, serverrummet och bandbredden är övervakade 365 dygn om året.
Det låter ju iaf bra enligt mig. Undrar bara vad de gör på skott-dagen var fjärde år? Ledig dag?? :D

Arbetsskada kanske men jag litar inte på low-end leverantörer för backup. Det ser man till o ha själv... Men så har jag web/mail/diverse hemma i garderoben oxo ;)

Nyheter
Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick