Dom eller Dem

The_FacultyGirl

Diggar hästkrafter
Gick med
12 Sep 2003
Stockholm, västerort... och emellanåt i södra skån
Hoj
Hade en CBR 600f -93 (blev stulen). Nu är det svart 850 som gäller!
Hehe, det här börjar ju likna en svensklektion :D :)

Man of War skrev:
Ungefär som folk som inte kan skillnaden mellan passivt och aktivt objekt.
Jag gav den till honom, jag skriver bättre än _han_.
*Edit, vilket ju är samma sak, fast folk missbrukar det oftare.

Wow! Kul! En till som pratar så! :tummenupp Vi verkar dock inte vara många...
Tror inte heller detta lärs ut i skolan längre?! Jag lärde mig det genom en kompis för många år sedan.
Jag är lika bra som du.
Jag känner honom lika bra som hon (gör).
:tummenupp

Superlight skrev:
"vart" skall vara "var" eftersom "vart" anger riktining och "var" anger befintlighet. :tummenupp

/M

Haha, klockren! :Bugar
Den hör man ofta feeeeeeeeel...
- Vart gick Peter?
- Österut.
- Ehhhh..... Vart är han?
- Han är österut.
:banana

Last edited:

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Hoj
En delfin bland lastfartyg!
The_FacultyGirl skrev:
Hehe, det här börjar ju likna en svenska lektion :D :)

'Svensklektion' menar du? Eventuellt 'svenskalektion'. Men särskrivning hör faktiskt inte hemma på en svensklektion så 'svenska lektion' stryker vi helt och fullständigt.

:D

velocitat

Addicted To Speed
Gick med
25 Apr 2003
Hoj
R6
jag - mig
han - honom
hon - henne
vi - oss
de - dem

Ska det vara så jäkla svårt å skilja på pronomena? Dom är talspråk och inget annat. Det är lika fel att skriva dom som att uttal de/dem. Är det någon som uttalar mig som det stavas? Språket är fullt av såna här svårigheter. En annan fråga är vad som verkligen är rätt (Värsta språket, etc.).

Bra att vi reder ut såna här viktiga MC-frågor...

The_FacultyGirl

Diggar hästkrafter
Gick med
12 Sep 2003
Stockholm, västerort... och emellanåt i södra skån
Hoj
Hade en CBR 600f -93 (blev stulen). Nu är det svart 850 som gäller!
sege skrev:
'Svensklektion' menar du? Eventuellt 'svenskalektion'. Men särskrivning hör faktiskt inte hemma på en svensklektion så 'svenska lektion' stryker vi helt och fullständigt.

Det var väl det jag kände på mig... att något skulle vara fel bara för det :rolleyes:
Nu när jag tänker efter så låter ditt bättre ;)

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
sege skrev:

Du sitter inte på en svensk lektion. Du är på sport hoj. Och här sär skriver vi :arsele :D

Å så skriver vi såm de låter. Å dåm såm inte håller me kan hålla tjäften.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
velocitat skrev:
Är det någon som uttalar mig som det stavas? Språket är fullt av såna här svårigheter. En annan fråga är vad som verkligen är rätt (Värsta språket, etc.).

Jag, jag *räcker upp handen* Mig 21. När vi menar "mej" skriver vi "mej".

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SFX
Bingo skrev:
Du sitter inte på en svensk lektion. Du är på sport hoj. Och här sär skriver vi :arsele :D

Å så skriver vi såm de låter. Å dåm såm inte håller me kan hålla tjäften.

Du är bara avis eftersom du är en bonnläpp, som inte ens kan stava till ¨potatis¨! :7peta

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Superlight skrev:
"vart" skall vara "var" eftersom "vart" anger riktning och "var" anger befintlighet. :tummenupp

/M

EDIT: stvafel
Beakta ordformen "befintlighet". I vanlig text kan den kännas invecklad och byråkratisk. :D

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1
Stör mej måttligt på inlägg där det står konsekvent fel eftersom jag aldrig behövt tänka på vilket det ska va...det hör man ju. Men ju fler fel man ser destå svårare blir det att gå på känsla :3freak

Tycker det är MYCKET bättre att konsekvent använda "dom" än att konsekvent köra på "dem" eftersom det i det senare fallet blir fel mer än hälften av gångerna.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
oscar skrev:
Du är bara avis eftersom du är en bonnläpp, som inte ens kan stava till ¨potatis¨! :7peta
Herre gud. Nu blir man kallad för bonnläpp av folk som bor i - håll i er nu - i ESLÖV; bonnahålan som gud glömde och Satan inte gitter bry sig om, där halva befolkningen är gift med en bror och andra halvan är gift med en syster:D

Säg tre bra saker om Eslöv.

Där gick du bet, va!?

Last edited:

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
velocitat skrev:

Detta är off topic sidan, behöver inte handla om MC, om det är MC relaterat så änvänder man MC relaterade sidan :hihi

Got ya :banana

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SFX
Bingo skrev:
Herre gud. Nu blir man kallad för bonnläpp av folk som bor i - håll i er nu - i ESLÖV; bonnahålan som gud glömde och Satan inte gitter bry sig om, där halva befolkningen är gift med en bror och andra halvan är gift med en syster:D

Säg tre bra saker om Eslöv.

Där gick du bet, va!?

Jag bor i Lund! Se på kartan och visa även en karta över var du bor, så kan ju läsarna få se fakta! :arsele

Övrigt(!?): Morsan med en bit över 250p svenska, och syrran med snart 180p svenska säger att det än så länge inte rekommenderas av svenska språknämnden att skriva ¨dom¨, men det kan nog komma att göra inom några år. Dvs att det håller på att ändras!

Bifogat

• st33.gif
    st33.gif
    16.8 KB · Visningar: 51

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
oscar skrev:
Jag bor i Lund! Se på kartan och visa även en karta över var du bor, så kan ju läsarna få se fakta! :arsele

Övrigt(!?): Morsan med en bit över 250p svenska, och syrran med snart 180p svenska säger att det än så länge inte rekommenderas av svenska språknämnden att skriva ¨dom¨, men det kan nog komma att göra inom några år. Dvs att det håller på att ändras!
Lund, jojo :rolleyes: Varför envisas Eslöv-bor med att hävda att de bor i Lund? Fast det hade jag kanske också gjort om jag hade bott i Eslöv.

Men Ok, det är väl upp till var och en om man vill ljuga om var man bor. Folk ljuger ihop mycket annan skit också och det får man ta. Men att ens komma på tanken att jämföra S-berget med Eslöv, det är mer än man kan fatta. Av berget blir man tagen - bergtagen, betagen. Till Eslöv blir man tagen - förd, deporterad - av de sociala myndigheterna eller Polisen. En ort för tukthuskandidater och dårhusjon, således. Sen blandar du ihop storlek med najshet. Sambandet "större är bättre" är självklart för varje kvinna, men kan inte överföras hur som helst från det ena området till det andra. Förhållandet i najshet mellan berget och Eslöv är omvänt och större än skillnaden i storlek. Och nu hittar jag inte på, vilket jag måste göra om jag skall skriva tre bra saker om Eslöv :D

Alla dom som bor i Eslöv tycker också så, i smyg.

Lite allvar: Självklart är det bättre med "de" och "dem" än "dom",om folk kan skilja på dem. Men nu är det ju många som inte kan det. Och då är det i mina ögon ett mycket mindre fel att alltid skriva "dom" än att alltid skriva "dem".

Superlight

SDK #2003 & BoTT #41
Gick med
29 Apr 2003
Hoj
Ducati 1050® by Hypertrick
berggren_martin skrev:
Beakta ordformen "befintlighet". I vanlig text kan den kännas invecklad och byråkratisk. :D

Visst är det underbart att Microsoft bestämmer vilka ord som skall användas :brinnerup

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SFX
Bingo skrev:
Lund, jojo :rolleyes: Varför envisas Eslöv-bor med att hävda att de bor i Lund? Fast det hade jag kanske också gjort om jag hade bott i Eslöv.

Men Ok, det är väl upp till var och en om man vill ljuga om var man bor. Folk ljuger ihop mycket annan skit också och det får man ta. Men att ens komma på tanken att jämföra S-berget med Eslöv, det är mer än man kan fatta. Av berget blir man tagen - bergtagen, betagen. Till Eslöv blir man tagen - förd, deporterad - av de sociala myndigheterna eller Polisen. En ort för tukthuskandidater och dårhusjon, således. Sen blandar du ihop storlek med najshet. Sambandet "större är bättre" är självklart för varje kvinna, men kan inte överföras hur som helst från det ena området till det andra. Förhållandet i najshet mellan berget och Eslöv är omvänt och större än skillnaden i storlek. Och nu hittar jag inte på, vilket jag måste göra om jag skall skriva tre bra saker om Eslöv :D

Alla dom som bor i Eslöv tycker också så, i smyg.

Lite allvar: Självklart är det bättre med "de" och "dem" än "dom",om folk kan skilja på dem. Men nu är det ju många som inte kan det. Och då är det i mina ögon ett mycket mindre fel att alltid skriva "dom" än att alltid skriva "dem".

Vad i hela friden har du rökt? :va :clown

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR1100R skrev:
Nu håller vi oss till ämnet, va det nu va :va
Ämnena var välskrivning, personliga påhopp, sovjetiska jaktplan, kryddrökning och lite andra saker, som jag inte riktigt minns. Åkarp förresten, hur kan man bo i Åkarp? :gnissla Jaja, okej. Jag slutar.

En skrivfel som är lite störande är när någon skriver "enligt mig". Det ser helkonstigt ut, inte enligt mig men tycker jag. "Enligt" används när man citerar elelr refererar till någon annan.

Last edited:
Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...