Dom nya kvalreglerna i ERF.

leffe75

NEC team Mortec 2007
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
Suzuki GsxR 1000-08
Hur skall nya kvalreglerna kunna tillämpas i ERF??
Alltså att snabbaste tid för varje förare delat på X- antal som kör i teamet är den tid som gäller i kvalet....

Iden tycker jag är rättvis och bra, men hur f...n skall dom ha koll så att inte bara 2 (av 3) förare kvalar? någon kanske inte "kan" kvala för att hojen strular osv osv.

Hur vet man på vem som är ute i resp team?

Med 65-70 team som skall kvala 15- 20 min/teammedlem är väl risken ganska uppenbar att det kommer bli struligt!

Skippar dom detta i år eller blir det premiär på Falkenberg den 18/6?

//Leffe
 

Magnus

MG355
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
YZF250, GSXR750
I VM kör de väl med armbindlar i olika färger. Det borde man kunna göra här med, men det blir ju lite struligare att hålla reda på alla team/förare.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
På ERF 1 så tillämpades inte detta, man körde med dom gamla reglerna, snabbaste transpondertid.
 

leffe75

NEC team Mortec 2007
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
Suzuki GsxR 1000-08
GSXR1100R skrev:
2227779 På ERF 1 så tillämpades inte detta, man körde med dom gamla reglerna, snabbaste transpondertid.

Precis, men hur blir fortsättningen??
Skulle vara kul att veta hur problematiken löses!

//Leffe
 

leffe75

NEC team Mortec 2007
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
Suzuki GsxR 1000-08
såg att info kommit på www.erf.nu

ERF Kval.



Teamets förare ska ha varsin armbindel i olika färger.
Förare 1. Vit armbindel
Förare 2. Röd armbindel
Förare 3. Blå armbindel

Teamet förare kvalar också i denna ordning.

Kvalgrupp 1. jämna startnummer
Kvalgrupp 2. udda startnummer

Kvalgrupp 1 kvalar först.
Förare 1 går ut och kvalet flaggas av efter 13 minuter.
Förarna går i depå och byter till förare 2. Föra bytet skall ske snabbt. Så snart alla förare är inne släpps förare 2 ut.
Förare 2 flaggas in efter 13 minuter och byter till förare 3.
Så snart all 2:a förare är i depå släpps förare 3.

Armbindlar finns på besiktning.
Armbindlar lämnas tillbaka till besiktning direkt efter kval.
 

Niklas C

Ny medlem
Gick med
10 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki
leffe75 skrev:
2229870 såg att info kommit på www.erf.nu

ERF Kval.



Teamets förare ska ha varsin armbindel i olika färger.
Förare 1. Vit armbindel
Förare 2. Röd armbindel
Förare 3. Blå armbindel

Teamet förare kvalar också i denna ordning.

Kvalgrupp 1. jämna startnummer
Kvalgrupp 2. udda startnummer

Kvalgrupp 1 kvalar först.
Förare 1 går ut och kvalet flaggas av efter 13 minuter.
Förarna går i depå och byter till förare 2. Föra bytet skall ske snabbt. Så snart alla förare är inne släpps förare 2 ut.
Förare 2 flaggas in efter 13 minuter och byter till förare 3.
Så snart all 2:a förare är i depå släpps förare 3.

Armbindlar finns på besiktning.
Armbindlar lämnas tillbaka till besiktning direkt efter kval.



Det känns ju som att den som skrivet reglerna(och vissa andra) inte har varit på ett VM och kollat hur man gör där för att efterleva de här reglerna med armbindlar. Tre grupper med tre olika färger är ju en bra idé, so far so good. Men det bygger ju på att man har tre olika pass. Först kör all vita förare från alla team mot varandra, sen de röda osv.
Man kvalar på på pole i sin grupp, detta för att de tex kan vara regn i en grupp och inte i en annan.
Om man inte har olika pass så betyder det att det ska stå någon o kolla vem som åker i teamet och "färgsätta" alla teams alla varv på träningen. Då har man fått tider på alla förare... 60 team som kör 30 varv typ... 1800 träningsvarv som man ska veta vilken förare och team som kört. Tjena...
ERF är ju på skoj, vill men växa så visst. Men nu finns inte kapacitet och möjlighet för att växa arrangörsmässigt. Inte på det här sättet. Mycket bättre att hålla kvar de gamla reglerna tills det kommer reglar man kan tillämpa. Det enda som kan hända är att det blir strul, man ändrar lite snabbt o går tillbaka till de gamla osv. Det är ju inte första gången... det har ju prövats förut. Alltså nya kreativa regler i erf med ganska liten verklighetsanknytning.
Vad tycker ni? Ska vi kvala in varje förare? Vad är poängen? man kan ju köra 150% eller 180% från pole och ändå va med? man sållar ju inget? det blir ju ingen skillnad?
 

-Hjalmarsson-

Fortfarande Rookie
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Varberg
Hoj
GSXR1100-86, GSX750R -87, VTR1000F, GSXR750/1100-88, CBR600 -87
Jag förutsätter att alla gruppmedlemmars tiders läggs ihop och görs ett snitt på och att det är detta som ligger till grund för kvalet. Som det ser ut nu är det 29 team som ska kvalas bort. Det här ska ju bli skitspännande. Kvalet blir ju nästan mer spännande för de flesta team än själva rejset.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Martinus skrev:
2230163 Jag förutsätter att alla gruppmedlemmars tiders läggs ihop och görs ett snitt på och att det är detta som ligger till grund för kvalet. Som det ser ut nu är det 29 team som ska kvalas bort. Det här ska ju bli skitspännande. Kvalet blir ju nästan mer spännande för de flesta team än själva rejset.
Ja det kommer att gå hett till i kvalet, speciellt på Mantorp där många aldrig kört, man får 13 minuter på sig att lära sig en ny bana och dessutom sätta ett snabbt varv, lär bli en hel del jobb för dom som kör skamkärra.

Ska bli kul att sitta på läktaren under ERF 2 på Falken :fyllisar
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Niklas C skrev:
Vad är poängen? man kan ju köra 150% eller 180% från pole och ändå va med? man sållar ju inget? det blir ju ingen skillnad?
Poängen är att lagets samlade prestation utgör kvalgrund. Inte den snabbaste kvalförarens. Sållas görs det oavsett kvalform, den här formen sållar på ett annat sätt än den gamla. Det gör ingen skillnad i toppen men väl i botten.
 

-Hjalmarsson-

Fortfarande Rookie
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Varberg
Hoj
GSXR1100-86, GSX750R -87, VTR1000F, GSXR750/1100-88, CBR600 -87
GSXR1100R skrev:
2230287 Ja det kommer att gå hett till i kvalet, speciellt på Mantorp där många aldrig kört, man får 13 minuter på sig att lära sig en ny bana och dessutom sätta ett snabbt varv, lär bli en hel del jobb för dom som kör skamkärra.

Ska bli kul att sitta på läktaren under ERF 2 på Falken :fyllisar

Du ska väl inte sitta på läktaren. Du är väl teamchef o ska väl stå och peka med hela handen och skälla lite på dina fulmekar. :D
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Martinus skrev:
2230608 Du ska väl inte sitta på läktaren. Du är väl teamchef o ska väl stå och peka med hela handen och skälla lite på dina fulmekar. :D
Eftersom jag har kidsen denna helg så kommer jag att göra vad jag hinner, jag kommer in och sparkar lite på er iaf.
 

Niklas C

Ny medlem
Gick med
10 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki
Bingo skrev:
2230324 Poängen är att lagets samlade prestation utgör kvalgrund. Inte den snabbaste kvalförarens. Sållas görs det oavsett kvalform, den här formen sållar på ett annat sätt än den gamla. Det gör ingen skillnad i toppen men väl i botten.


Hmm... Jag förstår... hur du menar. Det var inte så jag tänkte... Alltså visst kan jag hålla med om att teamets snittid borda gälla för placering på griden. I VM har man haft båda, man byter like då och då... Vilken man hare gör ju inte så stor skillnad för racet då det spelar mindre roll om man står 4 eller 9 på ett 6-timmarslopp.
Min poäng var att det inte är genomförbart. Det går inte att arrangörsmässigt ta reda på, och hålla koll på vem som kört vilket varv. Alltså i erf. Man ska inte ha en regel man inte kan följa. Det kräver separata pass, ett för varje färg. Hur som helst.
 

-Hjalmarsson-

Fortfarande Rookie
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Varberg
Hoj
GSXR1100-86, GSX750R -87, VTR1000F, GSXR750/1100-88, CBR600 -87
Niklas C skrev:
2231031 Hmm... Jag förstår... hur du menar. Det var inte så jag tänkte... Alltså visst kan jag hålla med om att teamets snittid borda gälla för placering på griden. I VM har man haft båda, man byter like då och då... Vilken man hare gör ju inte så stor skillnad för racet då det spelar mindre roll om man står 4 eller 9 på ett 6-timmarslopp.
Min poäng var att det inte är genomförbart. Det går inte att arrangörsmässigt ta reda på, och hålla koll på vem som kört vilket varv. Alltså i erf. Man ska inte ha en regel man inte kan följa. Det kräver separata pass, ett för varje färg. Hur som helst.

Det står att första förare i gruppen kör 13 min sedan avflaggning. Nästa 13 min och sen sista 13 min. Det är väl separata pass eller? :confused:
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Niklas C skrev:
2231031 Hmm... Jag förstår... hur du menar. Det var inte så jag tänkte... Alltså visst kan jag hålla med om att teamets snittid borda gälla för placering på griden. I VM har man haft båda, man byter like då och då... Vilken man hare gör ju inte så stor skillnad för racet då det spelar mindre roll om man står 4 eller 9 på ett 6-timmarslopp.
Min poäng var att det inte är genomförbart. Det går inte att arrangörsmässigt ta reda på, och hålla koll på vem som kört vilket varv. Alltså i erf. Man ska inte ha en regel man inte kan följa. Det kräver separata pass, ett för varje färg. Hur som helst.
Det blir separata pass för varje färggrupp. Läs PM1 så ser du. Dessutom är det snittid på lagets alla förare som räknas.
 

-Hjalmarsson-

Fortfarande Rookie
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Varberg
Hoj
GSXR1100-86, GSX750R -87, VTR1000F, GSXR750/1100-88, CBR600 -87
Strider skrev:
2232366 Jag kan inte annat än hålla med Niklas C.

Vad tillför det att krångla till det på detta viset? Det är som upplagt för att det skall bli bråk, meningskiljaktligheter och hårda ord, helt i onödan.

Mer rättvisa?

Inte alls tror jag.

Säger du bara för att du är skitlångsam och kör med två A-förare. :D
 

Niklas C

Ny medlem
Gick med
10 Oct 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki
Nr:18 skrev:
2231846 Det blir separata pass för varje färggrupp. Läs PM1 så ser du. Dessutom är det snittid på lagets alla förare som räknas.



Oooops.... jag måste skamset erkänna att jag inte läst pm:et... försen nu. Vad jag bedrog mig...
Hur som helst kan jag ju bara konstatera att det där fortfarande inte kommer funka...
På vanliga endurance har man 30 minuter per förare. Sen 10 minuter paus mellan varje grupp. Sen har ju alla team två moppar så att förarna kan åka vidare efter första killen bombat hojen. Och till sist så har man den här proceduren två gånger. (en på torsdag och en på fredag).
13 minuter... sen står det i reglerna "Föra bytet skall ske snabbt. Så snart alla förare är inne släpps förare 2 ut."
Snabbt...? hur lång tid är det...
Det är som gjort för att inte funka... minst 5 team kommer inte att få alla förare ute pga krasch typ. Sen kommer det ju strula för 15 till. Det gör det ju i vanliga fall...
Man ber om bekymmer med det här systemet. Hela poängen är ju att det man uppnår är ju försummbart eller helt noll.... du är det liksom inte värt mödan...
Aja, jag hoppas jag har fel och att allt löper på kalasbra. Lycka till alla team!
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top