Dom tar ju förfan död på mellanklassen!

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Jag kan förstå att man känner en viss bitterhet mot de nya reglerna om man som trådskaparen faller på hårsnöret.
Sedan undrar jag om det är samma slutdatum i hela landet för uppkörningar. Om man läser tillbaka i gamla trådar verkar folk ha kört upp i början på november här nere i Skåne.

Vore jag i trådskaparens kläder hade jag nog testat att få en uppkörning söderut om det finns den möjligheten och han redan inte kontrollerat saken.

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Hoj
MT-07 -16
Det känns ju som ett bojsänke för dagens 25kW:are? Vem vill ha en sån med de nya reglerna?

Visst är det så, men samtidigt slipper de ju göra en ny uppkörning för tung behörighet.

Harmon Rabb skrev:
Jag kan förstå att man känner en viss bitterhet mot de nya reglerna om man som trådskaparen faller på hårsnöret.
Sedan undrar jag om det är samma slutdatum i hela landet för uppkörningar. Om man läser tillbaka i gamla trådar verkar folk ha kört upp i början på november här nere i Skåne.

Vore jag i trådskaparens kläder hade jag nog testat att få en uppkörning söderut om det finns den möjligheten och han redan inte kontrollerat saken.

15de oktober stänger de här i Skåne som jag förstått det, sa min körskola i alla fall. Men det är svårt att få tid, väldigt mycket folk som ska köra upp.

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
Jag håller inte med dig. Som 28åring med nytaget mc körkort har man skaffat sig viss respekt för livet. Tittar jag på hur man framförde sin bil som 18-20år är man väll dels inte alltid så stolt alla gånger och framför allt glad man inte satt på en ostrypt motorcykel. För den strypningen hade ju garanterat åkt bort precis som golfen fick 25-30hk till med en kcr-box.

Därimot tycker jag övergången från A-begränsad till A-obegränsad skulle ske automatiskt som idag utan uppkörning. Det är inte svårare att på en bana att hantera ett 35kW fordon än 40kW+ om fordonet i övrigt är detsamma.

Tycker det är skrämmande att åldern är en sån accepterad måttstock på mognad.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tycker det är skrämmande att åldern är en sån accepterad måttstock på mognad.

Fast nu är det ju faktiskt uppbackat med statistik också, unga män är överrepresenterade i olycksstatistiken.

Och inte bara statistik utan även forskning. Hjärnan är inte utvecklad förrän runt 24-26 nånstans. Det som utvecklas sist är förmågan att ta i beaktande långsiktliga effekter av sitt handlande...

Så den nya åldersgränsen vilar till och med på en vetenskaplig grund.

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Jag körde upp 23:e oktober.

Surt att det ska bli problem med valet av hoj, men som många påpekat så görs inte denna ändring för att jävlas med ungdomar som vill köra hoj utan för att det beräknas rädda livet på fler.

JimBra

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2011
Hoj
ktm rc8r-11
har för mig att vv accepterade nyligen att uppkörningar okt ut, dock mer söder, tror halva sep va de som gällde i skåne, är du inte för bekväm hade jag lätt kollat upp de om ja va du!

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Och inte bara statistik utan även forskning. Hjärnan är inte utvecklad förrän runt 24-26 nånstans. Det som utvecklas sist är förmågan att ta i beaktande långsiktliga effekter av sitt handlande...

Jag läste en artikel som vilade på forskning angående att folk förlorar intelligens efter att ha blivit småbarnsföräldrar, dom sänker sig till barnets nivå, kanske införa begränsningar där med? :banana

Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag läste en artikel som vilade på forskning angående att folk förlorar intelligens efter att ha blivit småbarnsföräldrar,
dom sänker sig till barnets nivå, kanske införa begränsningar där med? :banana

Mtp alla sönderstressade småbarnsmorsor som bombar suvar förbi skolor i 70-80 så är du nog inne på nåt. ;)

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Det som försämmras är väl att obegränsad tung numera är 24 år istället för 21 år.

Mellankortet blir 35kW istället för 25kW vilket är en förbättring, sporthojar som R6 och CBR600 är ändå ingen höjdare att strypa och att dom skulle vara slöa jämfört med 125or haltar då dom senare är på max 11 kW om dom är lagliga, dvs inte ens en tredjedel av effekten. Att jämföra med icke lagliga 125or så kan man ju lika gärna jämföra med ostrypta mellanklassare och då blir 125orna än mer akterseglade.

Att ts använder fraser som "bögreglerna" tyder ju ändå på att han riktigt är mogen för att gå hela vägen... :tungan

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Vågar jag inte svara på men detta gällde i alla fall Hässleholm och Kristianstad. Men fick i alla fall intrycket av att det gällde hela Skåne.

Jag skulle kolla runt om jag var i trådskaparens kläder. Någonstans kommer ju alltid någon att bli drabbad när man inför nya regler. Med det sagt kan man kan ju tycka att man borde anstränga sig så att de som vill får chansen till en uppkörning innan de nya reglarna träder i kraft. Det är väl först efter årsskiftet. Här nere i Skåne borde det gå att köra upp åtminstone fram till början av november.

Nirp

Ny medlem
Gick med
14 May 2009
Hoj
-98 Kawasaki ZX-6R (Såld), GSX-R1000 K5
Det är bara olovlig körning om du åker fast! ;) Tjöp dig något kul förfan, och undvik att åka fast. Dessutom är inte konsekvenserna särskilt svåra vad gäller olovlig körning. Men åker du dit två gånger blir det jobbigt.

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
...eller så är det en tanke bakom det hela. Är ni så sugna på något som skrämmer er, ta licens, TJöp en literklubba och håll stålet. :)

Det är få som tänker lite bortom nuet s.a.s - förhoppningsvis får vi alla många fina år på motorcyklar, det är ju något POSITIVT att börja med en snällare hoj (jag har tshirten, alla skall väl göra samma fel, köpa för elak hoj...det är väl den naturliga utvecklingen...).

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Det är inte många 18 åringar som är intresserade av något annat än senaste årsmodell.

Samtidigt är det EXTREMT få 18 råingar som har råd med annat än en gammal surhäck och OM de skrapar ihop lite deg har de inte råd att försäkra...så då skapas det tråd där det talas ut om "FanDeTarDödPåMig försäkringsbolagen med bögpremier"...

Sen märkte jag att det tycks handla om "hur manligt det ena är och det andra är..." ...manligt är att kuna tjöra bra...

Last edited:

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Du kan ha kungligt skoj på en motard också. Pröva innan du dömer ut dom...

Han vill inte ha skoj, eller lära sig tjöra - han vill se manlig ut fattarru väl öööö...:7peta

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Hoj
Bandit -09

Vafan kom igen nu, du kan köra hardvard eller oxford systemet för referenser men de bör finnas där lika så.

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras