Dominerar Honda Dominator eller är det för tamt, ärlig fråga söker ärligt svar?

sniss

Harder Better Faster Stronger
Gick med
10 Jun 2003
Hoj
Yamaha Super Tenéré
Alltså, följande vill jag ha reda på från någon som har ägt, eller äger en Dominator av valfri årsmodell:

1) Räcker verkligen 43 bhp till om man är två på hojen? Inte för att man är nått racing-ess, men man vill ju ta sig upp till hundra på strax under en förmiddag.

2) Går det att överhuvudtaget att vistas två på en sån hoj? Jag är en bit över 1.80 och hon 1.60 och jag vill definitivt inte sitt som en jävla räka på hojen.

Ja, det var väl allt.

Johan

fd. EVIL
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös :-(
Nä jag kompletterar...

3) Hur funkar den att ha som isåkarhoj?

4) Några kända standardfel eller speciella årsmodeller man bör se upp med.

Nu var det nog allt...

fax

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2003
Hoj
Kawasaki mean streak 1600
Hmmm jag vet inte riktigt , men jag har provkört en dominator och jag tyckte den var skitkul , jättebra sittställning , skönt vrid , inget värstigdrag men det räcker till , men det är ju förståss bara vad jag tycker ? :)

All_to_slow

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2003
Hoj
Såld
Hmm.. har provat ett par på landsväg och där känns den oerhört trött... absolut inget jag skulle vilja ha... men på en slingrig grusväg är kanske fartupplevelsen annorlunda... tror att den e väl tung iförhållande till effekten att använda på is, men jag har aldrig kört på isen så jag e ingen expert....

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Jag har kört en sån på landsväg ett tag, och tyckte det kändes ungefär som att sitta på en häst. Den e inte kul å köra i 100+, men annars sitter man gott på den. Funkar nog bra med passagerare oxo.

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
sniss skrev:
Alltså, följande vill jag ha reda på från någon som har ägt, eller äger en Dominator av valfri årsmodell:

1) Räcker verkligen 43 bhp till om man är två på hojen? Inte för att man är nått racing-ess, men man vill ju ta sig upp till hundra på strax under en förmiddag.

2) Går det att överhuvudtaget att vistas två på en sån hoj? Jag är en bit över 1.80 och hon 1.60 och jag vill definitivt inte sitt som en jävla räka på hojen.

Ja, det var väl allt.

Kan man åka 2 st tur och retur till Sälen på en Kawasaki KMX125 -89 så kan man nog åka 2 st på en Domme. :)

sniss

Harder Better Faster Stronger
Gick med
10 Jun 2003
Hoj
Yamaha Super Tenéré
EBS skrev:
Kan man åka 2 st tur och retur till Sälen på en Kawasaki KMX125 -89 så kan man nog åka 2 st på en Domme. :)
Extraknäcker du som fakir eller är du nån slags äventyrsmänniska? :D

Bjorn N

Hjärnan är som yoghurt.
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
hojlös.
Jag körde en för några år sedan. "Bruuuuuuuuummmm... Brummmmmm.." skaka-skaka-skakaaaa.. *Vaf.. det händer ju inget.. något fel?*

Nu är det den första stånka jag körde.. men jag kan väl säga som så att jag gillar rettan bättre. I och försig ungefär som att jämföra en stånka med en.. radfyra. Vilket man inte ska göra. Men drag..? Nej. Det är det inte. Men den är säkert fin på grus, som någon sa.

Daddy

Hmmmm..
Gick med
31 May 2003
Hoj
zx10r -05
Om du ändå vill ha offroad, så köp en transalp.
En sån hade jag i många år och den kunde man köra till världens ände.
Mindre skaka med 2 cyllar, samt en fullgod kåpa till vinden, sen kan inte prisskillnaden vara så stor jämfört med en dominator.
Och ja, den gick defenitivt att åka 2 på, jag är 180cm och dåvarande kexet var 157.
Sen beror allt på vad man jämför med, hade du frågat om en transalp så skulle jag ha lovordat AfricaTwinnen.
Good hunting :)

Barilla

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2003
Hoj
Africa Twin
Som nämnts i tidigare inlägg så är Africa Twin ett mycket bättre alternativ. Vibrationsfri, bättre vrid, större kåpa, roligare på grusväg, sämre på stigar. (Jämfört med Dominator)

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
och hade du velat ha en africa twin hade han lovordat superteneré

Alt beror om du bara ska köra längre sträckor på varierat underlag eller om du främst ska busa. Dominator slår de andra nämnda just på busdelen och jag håller inet med om att den är sämst på grusväg, är det kurvigt hänger inte de andra tunga hojarna med.

Last edited:

Barilla

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2003
Hoj
Africa Twin
Silwer skrev:
och hade du velat ha en africa twin hade han lovordat superteneré

Alt beror om du bara ska köra längre sträckor på varierat underlag eller om du främst ska busa. Dominator slår de andra nämnda just på busdelen och jag håller inet med om att den är sämst på grusväg, är det kurvigt hänger inte de andra tunga hojarna med.

Jag vet inte om du missade inlägget men jag skrev att AT är roligare på grusväg...
Jag glömde kanske att förtydliga mitt tidigare inlägg... det jag skrev är MIN åsikt. Det finns säkert dom som inte håller med mig.

sner0

pytt i pannan!
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
Hyosung GT650R
äsch, ja har åkt runt bak på en dominator en hel den me en polare o busat
här i stan o krokarna..
vi e kring 180 bägge två o de va inga problem.
dessutom gick de till ung 150 mätarhastighet me bägge oss på motovägen.
sen kan man ju alltid diskutera bekvämlighet osv.. blir varmt o skönt om låren av
dämparna efter ett tag iaf :)

Marcus

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R6 2020
Jag och tjejen kuskade nästan 300 mil på en vecka på en Dominator för några somrar sen, det funkade väl OK, men inte mer (tjejen klagade mer än mig). Man kan som mest ligga i 130-140 med två pers på ungefär, går det fortare så låter det som f-n om stånkan (rödmarkeringen kommer vid 160). Härliga vibbar också...många småpauser för att väcka skinkorna behövs, alternativt stå upp och köra en stund.

Angående om effekten räcker till för dig: Beror på vad du jämför med, en Dominator är ju mer eller mindre som en offroadmoppe som växt på alla håll, dvs snuskigt lättkörd och robust. Det är inget man tar till strippen, men med hyfsade vägsulor, t ex Metzeler Enduro 3 eller Tourance hänger man med sporthojar på krokvägarna bra, utan att svettas. Men det ställe där jag tyckte Dominatorn kom bäst till sin rätt var på fina stora grusvägar, packa en ryggsäck med käk och stick ut en heldag och sladda; skitkul!

@Grusfylldbaljas fråga 4): Finns det nån mc som kan betecknas som evighetsmaskin är det nog Dominatorn, den bara går och går...

Last edited:

real

Rika Barn Leka Bäst
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda NS400R -85 och KTM 620 SuperMotard -97
Modellen blev väl tråkigare med tiden, dvs fick färre hk och tråkigare ljud. De 2 första åren , -88 och -89, var väl de roligaste, sen gick det utför...

Marcus

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R6 2020
Man får öppna upp lite i luftboxen också, sen har du en betydligt rivigare stånka! :kär

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024