Domnad högernäve

Ziip59

Kollar så att allt går rätt till
Gick med
7 Jul 2006
Hoj
Triumph bobber -57 / Suzuki 125 cross / Yamaha Dragstar 1100/ 2x Hyosung Exceed 125cc (penis edition) Suzuki GSX1400
Har hittils tappat känseln i högernäven med jämna mellanrum oavsett vilken hoj jag kört. Efter ett tag får man upprepade gånger släppa taget och vifta med näven för att få igång den igen. :näsblod
Fler som har detta problemet?
Konstigt nog hade jag inte detta problemet när jag i min ungdom tävlade i motocross. Börjar man måhända bli gammal och porös i organismen? :gnissla

Ziip59

Gick med
7 Jul 2006
Hoj
Triumph bobber -57 / Suzuki 125 cross / Yamaha Dragstar 1100/ 2x Hyosung Exceed 125cc (penis edition) Suzuki GSX1400
Fan, detta vågar man knappt säga, men jag använder inte ställ :rolleyes:

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Fan, detta vågar man knappt säga, men jag använder inte ställ :rolleyes:

haha. En annan sak som är lätt att göra kanske inte på en hornet men på lite mer sportiga cyklar är att man lägger för mycket tyngd på styret istället för att hålla upp överkroppen med benen.

-Dåliga handskar
-Dåligt tränad
-Lyfter dig inte tillräckligt med hjälp av benen

Ziip59

Gick med
7 Jul 2006
Hoj
Rulla skinn i diket? Eller du menar att högernäven ska gå som en vevstake hela tiden? :D

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard
Har alltid haft problem med skum cirkulation i händerna. Kontrollera om du kan ändra vinkeln på styret, det har varit mindre förändringar som gjort körningen avsevärt bättre för mig. Byte till andra emr dämpande handtag. En viss hjälp har jag även fått av värmehandtag men då framför allt vid lite kallare väder.

Det fanns någon gummimassa man kunde köpa för att fylla ut hålrummet i styret som skulle hjälpa till att dämpa vibrationer, inte testat men borde nog göra det.

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Hoj
Jorå
Du kör inte aktivt nog!
När man kör aktivt så är man av o på gasen hela tiden = handen har inte tid att domna!

Så sluta fisköra så löser du "problemet" ;)

Ziip59

Gick med
7 Jul 2006
Hoj
En annan sak som är lätt att göra kanske inte på en hornet men på lite mer sportiga cyklar är att man lägger för mycket tyngd på styret istället för att hålla upp överkroppen med benen.

Hmm, det blir samma sak om jag kör retard, då med andra handskar.
Men det blir alltid vid långa turneér, och domningarna kommer oftare och oftare då, så det kan faktiskt ha med vikten på nävarna att göra, men varför bara högerlabben? :va

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR1000
Är det gatåka beror det till 99 på vibrationer som får blodkärlen att dra ihop sig.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Men det blir alltid vid långa turneér, och domningarna kommer oftare och oftare då, så det kan faktiskt ha med vikten på nävarna att göra, men varför bara högerlabben? :va
Sitter du och spänner dig?

När jag började som motorcyklist på 125a satt jag och spände höger armen lite väl mycket och fick ont (blev dock inte domnad). När jag sedan märkte det och slappnade av gick det mycket bättre.

På den GSX1400 jag har nu så bytte jag styre mot ett som är bredare och rakare jämfört med originalet för att jag annars stödde för mycket på ytter sidan av handflatorna.

Ziip59

Gick med
7 Jul 2006
Hoj
Funderade faktiskt på om jag spände mig nu i slutet på sommaren och koncentrerade mig på att softa ur, men likförbannat kom domningen. En polares brorsa körde alltid runt och viftade med högernäven mellan varven, men det trodde jag var för att han körde runt på en gammal Triumph-58:a med obefintlig fjädring.

Intressant att notera att det ändå verkar finnas fler härinne som har samma problem.

Har betydligt mindre problem av att en längre tid tex köra med lufttrycksverktyg, typ flex.

Hans R1100S

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2006
Hoj
BMW R1200S
blodtrycket?

Troligast är väl vibrationerna.
Om du testat förslagen du fått ovan och de inte hjälper så gör en liten
hälsokontroll.:tummenupp
Inte snusa eller röka, det hämmar cirkulationen.

Last edited:

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Jag har alltid blivit tröttare i högern än vänster, inte så konstigt tycker jag med tanke på var gasen sitter, och som man klämmer och vrider.

Jag tycker det blåser litegrann också, varför blir det så när jag kör hoj:rolleyes:

Nää, allvarligt talat så är det bara så helt enkelt. Hade du inte problemet tidigare så var du bättre tränad tidigare. Enkelt.

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Samma om jag sitter och matar mil på landsväg,aldrig vid aktiv körning på roliga småvägar.

Vibrationer i kombination med orörlighet får jag det till,slappnar av mer med kroppen och hänger därför mer i armarna skulle jag tro.

Henrik

Ziip59

Gick med
7 Jul 2006
Hoj
Skönt att höra att fler får detta. Ett tag höll jag på att låta mig nöjas med vissa #"¤%¤#% bastarder som tycke jag var både gammal, ful och otränad :mad: Ni andra med detta problem, är ni fula?

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln