Domnad högernäve

Gabor

Guest
Skönt att höra att fler får detta. Ett tag höll jag på att låta mig nöjas med vissa #"¤%¤#% bastarder som tycke jag var både gammal, ful och otränad :mad: Ni andra med detta problem, är ni fula?

Hade ett liknande problem som dig tidigare.

Jag var tidigare ful, skaffade mig en söt, ung fru. Det gav en reaktion att jag genast blev yngre..:D, samt att all tränig gjorde att domningen försvann i högernäven...:tummenupp.

Seriösare, jag körde med liggastyre, domningar från nacke , som fortplantade sig ner i handleden. Tydde på dålig cirkulation. Byggde streetfighter , crosstyre på...domningarna kom inte tillbaks.:tummenupp

Ziip59

Kollar så att allt går rätt till
Gick med
7 Jul 2006
Hoj
Triumph bobber -57 / Suzuki 125 cross / Yamaha Dragstar 1100/ 2x Hyosung Exceed 125cc (penis edition) Suzuki GSX1400
Saken är biff. Jag kommer att ta upp träningen nu efter julhelgen igen och sedan är det alltså frågan om att fixa och dona med körställningen. Jag ämnar ju för böveln köra fett med mil i sommar som kompensation för att den förra regnade bort.

En ung, söt fru är inte fy skam, men inte alltför sällan baktänder hela projektet och hux-flux är knarrarna i fara :gnissla

Gabor

Guest
Saken är biff. Jag kommer att ta upp träningen nu efter julhelgen igen och sedan är det alltså frågan om att fixa och dona med körställningen. Jag ämnar ju för böveln köra fett med mil i sommar som kompensation för att den förra regnade bort.

En ung, söt fru är inte fy skam, men inte alltför sällan baktänder hela projektet och hux-flux är knarrarna i fara :gnissla

Kolla först noga att donnan gillar det där med hoj, helst ha egen från början.

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
123

Det kan finnas flera orsaker till domningarna:

* Du håller för hårt i styret. -det kan orsaka domningar.

* Du är för dåligt tränad i ryggen och magen, -det leder till att all kraft som håller upp överkroppen går igenom händerna. -det kan orsaka domningar.

*Hur mår du i nacken ? ligger alla kotor som de skall ? annars kan man klämma någon nerv, -det kan orsaka domningar.

* Taskig sittställning, -det kan orsaka domningar.

Slutsats: träna mer !!! :huvet

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Jag kan sätta en 20a på att du håller för hårt i styret helt enkelt. Så får jag när jag kör cross, man håller hårt som fan och krampar sen när man tänker efter och slappnar av i händerna så släpper det.

Det är även ett stort + om du tränar lite underarmar och handleder.

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Varför just högern

Man byter ju inte så ofta grepp med högern den vill man ju hålla i samma position om man i alla fall kör långt.

Vänsterhanden brukade jag inte ens ha på styret vid långkörning

Ziip59

Gick med
7 Jul 2006
Hoj
Triumph bobber -57 / Suzuki 125 cross / Yamaha Dragstar 1100/ 2x Hyosung Exceed 125cc (penis edition) Suzuki GSX1400
Slutsats: träna mer !!!

Mja, kanske sitter man som en uppsköljd vettexduk på knarren? Kotor och sånt ligger nog någorlunda där de ska, men man har slarvat med träningen. Det beror nog på att man kan äta som en sinnessvag och ändå inte bli fet, då aktiveras inte fåfängan och kroppen ligger kvar i soffan.

Det där låter min själ kul. Dock är det ju ett dystert faktum att det häromkring eventuellt är ont om mc burna
Slutsats: träna mer !!!

Mja, kanske sitter man som en uppsköljd vettexduk på knarren? Kotor och sånt ligger nog någorlunda där de ska, men man har slarvat med träningen. Det beror nog på att man kan äta som en sinnessvag och ändå inte bli fet, då aktiveras inte fåfängan och kroppen ligger kvar i soffan.

Det där låter min själ kul. Dock är det ju ett dystert faktum att det häromkring eventuellt är ont om mc burna :tuttar
Men jag tror det är en bra approach, då slipper man en massa skäll för att man är i garaget istället för på svärfaderns 62 årskalas tex. :rolleyes:

ridgeback

En Dansk skalle sitter aldrig fel!
Gick med
8 Mar 2007
Hoj
snart så ..
hade samma problem i början, sen köpte jag ett par Berik racinghandskar .. :) .. inte haft sovande högerhand sen dess !!

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Man byter ju inte så ofta grepp med högern den vill man ju hålla i samma position om man i alla fall kör långt.

Vänsterhanden brukade jag inte ens ha på styret vid långkörning

Sitter inte gasen på höger sida ?- den som man håller krampaktigt i :D

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Karpaltunnelsyndrom?
Det var min första tanke också. Sen var jag förvånad över att det finns så många inlägg utan att nån ens har hört talas om det.

Det börjar med domningar vid hojåka, jobb med vibrerande verktyg med mer. Med tiden blir det allt värre och till slut räcker det med att hålla i en skruvmejsel så börjar handen domna.
Symtomen blir hos de flesta (i alla fall mig) värre på hösten och vintern än på sommaren.
Jag vaknade vintertid på nätterna av att handen domnat bort och värkte (konstig kombination men så är det). Enda lösningen på det var att dels hålla bra värme i sovrummet, dels sträcka ut armen utanför sängen och ned mot golvet, då upphörde värken efter en stund.
Att skaka handen, gärna med armen nedåt, hjälper ofta men bara temporärt.
Att "snurra" hela armen i en stor cirkel så att blodet dras ut mot handen av centrifugalkraften hjälper kortvarigt. Rekommenderas dock inte i samband med knäskrap. :D
Att ändra körställning så att belastningen minskar hjälper oftast men eftersom symtomen blir värre med tiden så kommer till slut inte ens en customhoj att hjälpa.

Problemet ligger i att det går nerver i en smal kanal (karpaltunneln) i handleden. Den kanalen blir "igensatt" med tiden och klämmer då på nerverna. Symtomen går därför aldrig över. Dom blir bara värre med tiden.

För den som nu känner sig deprimerad över den grå framtiden kan jag glädja med att lösningen bara är ett litet kirurgiskt ingrepp i handleden. Och ingreppet är en ren rutinåtgärd som dom gör nästan på en fikapaus.
Jag har gjort det i båda handlederna. Jag minns senaste gången (vänsterhanden):
Jag kom upp till sjukhuset på förmiddagen, fick bedövning och fick sen lite fika i väntan på att bedövningen skulle verka. Sen blev det operation och fika igen, dom vill nämligen inte släppa iväg folk innan dom har sett att blödningen har stillat sig. Mitt blödde igenom bandaget men jag tjatade så jag fick åka rätt snart i alla fall.
På eftermiddagen var jag igång och körde grävmaskin igen som vanligt. :tummenupp
Och jag hade räknat med oerhörd värk i operationssåret på kvällen men inte ens det fick jag. Nåt kunde kan ju i alla fall ha fått lida! :D
Det som gör mest ont av alltihop är faktiskt bedövningssprutan!

Tipset är så här:
Om du känner igen några av symtomen här ovan så ska du söka läkare omgående. Operationen är snabbt gjord men väntetiden är flera år och därför vill du inte vänta med att söka läkare tills symtomen är allvarliga. Det gjorde jag och det är inte att rekommendera.

sticke

drygare än yes...
Gick med
23 May 2006
Hoj
F4 Izzle
ja, kontakta din läkare o ta snacket om karpaltunnelsyndrom, snabb o enkel operation o så får du kanske lite morfin på köpet! :D

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Se till att stället inte sitter åt i armbågsleden.
Prova annan hjälm (min tryckte på något, nästan omärkligt, som gav ont i nacken och stelhet i armarna efter 10-15 mil).
Runka varligt.

Ziip59

Gick med
7 Jul 2006
Hoj
Tja, det är med Karpaltunnelsyndrom lät ju obra, minst sagt :gnissla
Men som det står här: http://www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp?CategoryID=18196 så drabbas ju tex crossförare och folk som rör sig monotont. Jag har ju lyft mycket skrot under åren och kört mycket cross. Då är alltså kroppen på dekis nu ? :mad:

Problemen är dock bara där vid hojkörning, men kommer alltså troligen att eskalera? Hur får man fältskären att ta det på allvar? Han kommer väl bara att säga att man får återkomma när det är mer uttalade problem. Eller ska man kanske rusa in på sjukan ymnigt snyftande med armarna svingandes som rotorblad och skrika "Det sticks !!! Det sticks!!!"?

En annan metod kunde kanske vara att slinta lite lagom med vinkelslipen och när man ändå är på sjukan för ihoplappning utbrista till läkaren "-När jag nu ändå är här, skulle du vilja kolla mina karpaltunnlar?" :näsblod

MrTaz

K5Danne
Gick med
22 Oct 2006
Hoj
GSXR 1000 K5
Högernäven zzzover

Hade oxå problem med att högernäven sov titt som tätt, trodde ja blitt gammal å sliten, kollade vid ett tillfälle med företagshälsovården å de ena ledde till de andra å vipps konstaterade de att jag hade KARPALTUNNELSYNDROM =nervklämm ihandleden, ska opereras våren -08

amazonsport

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2006
Hoj
Honda Hornet 900 + Yamaha xj 900
Ja sen kan vi gå ett steg vidare, man kan drabbas av något som förkortas HNPP (Hereditär neuropati med kompressionsneuropatier)vilket jag har och min son dessutom.. Ärftlig tryckkänslig neuropati..
Svårt att förklara men googla på hnpp så får ni fina förklaringar.. :yoparty

Dark_Messenger

Guest
Hade lite sånt när jag åkte twin. Jag löste problemet med att köpa radfyra.

EDIT:
... Eller ska man kanske rusa in på sjukan ymnigt snyftande med armarna svingandes som rotorblad och skrika "Det sticks !!! Det sticks!!!"?

:rofl Det vore ju helt underbart och se. Tyvärr tror jag inte det hjälper.

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...