domnande högerhand

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Liljeholmstorget
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
Jag opererade mina bägge händer förra sommarn för karpal tunnelsyndrom. För mig hade det gått så långt att mina händer var domnade konstant... Nu funkar händerna finfint. :)
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Eller så har du:

http://forum.soe.se/showthread.php?t=39577

Har samma problem sen jag började åka -99. Kan variera hur störande det är. Jag "sätter mig upp" och skakar loss ibland eller kniper som f-n med knäna så det inte blir ngt tryck alls på handen.

Har samma problem. För mig domnar lillfingret samt halva ringfingret bort. Och lösningen ska tydligen vara det som inlägg no:2 i din länk påvisar.

Detta kan orsaka större skada än man tror!
På väg in i karusellen på Anderstorp hade min högerhand domnat av, vilket gjort att min hand hade flyttat sig längre ut på styret så jag höll om styränden. När jag skulle slå av på gasen så var det som om gashandtaget satt fast och hojen fortsatte att accelerera, pga att jag kände inte att jag höll i styränden!! Det var ingen trevlig överraskning! :fakta
 

nilax

Mullihatta -Ka-svosch
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Vaxholm
Hoj
Kawa zx10r -04, en grön en
Jag brukar lösa skiten genom att "skaka loss handen" och samtidigt försöka slappna av i ryggen, så gott det går.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Jag opererade mina bägge händer förra sommarn för karpal tunnelsyndrom. För mig hade det gått så långt att mina händer var domnade konstant... Nu funkar händerna finfint. :)

Jag har börjat få det problemet men med axeln, sover ofta på den axeln och orsakar lamhet i hela jävla vänstersidan, har trott jag haft stroke x-antal gånger när jag vaknat :D

Det problemet börjar nu dyka upp lite spontant, undrar om det finns nån liknande nervkanal i axeln humma..
 

ist

no fika, no ride!!
Gick med
22 Aug 2005
Ort
Ljungbyholm
Hoj
KTM 660-04.....och en halv buell
Du kör fel....

....har haft exakt samma problem. ENkel fix....sätt knyttnäven mellan tanken och pungen och där skall röven var placerade, knip åt tanken med knän, spän magmusklarna, lägg lite tyngd på benen...som om du skulle bajsa i skogen... och använd endast styret till att styra med....inte luta med hela din vikt på den på......
 

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
som flera skrivit innan , kolla hur du sitter/håller , vanligaste felet är att man lägger för mycket tyngd på armarna/handleden, eller/och att man håller för hårt i styret. försök avlasta med ben och magmuskler. kan oxo vara värt att kolla över fjädringen ,så den inte är så pass hård att dina armar agerar stötdämpare.
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Det problemet börjar nu dyka upp lite spontant, undrar om det finns nån liknande nervkanal i axeln humma..

Det finns en till kanal som ger samma effekt. Men om den sitter i armbågen eller axeln kommer jag inte ihåg...

Edit: Hittade följande

Har du ingen känsel alls i lillfingret och halva ringfingret, och inte känner någonting när du tar på fingrarna, tyder det i så fall på en skada på den så kallade ulnarisnerven. Skador på ulnarisnerven sitter vanligtvis vid handleden eller i armbågen. Skadorna kan uppstå till exempel av att man ramlat och slagit sig, men även av att nerven utsatt för ett långvarigt tryck. Tävlingscyklister kunde, på den tiden bockstyren användes, få skador på ulnarisnerven. Likaså kan den som sitter och jobbar mycket med en datormus få tryck mot ulnarisnerven, men då brukar det inte leda till att känseln försvinner helt.

En annan orsak till ulnarisnervsskador är att nerven legat under tryck vid en långvarig operation i narkos.
 
Last edited:

ist

no fika, no ride!!
Gick med
22 Aug 2005
Ort
Ljungbyholm
Hoj
KTM 660-04.....och en halv buell
och du har samma problem som jag också hade....och det har inget med hojåkandet att göra.....fick sova med skena ett tag....men prova linda en handuk runt armbågen (på handen som har problem)ett par nätter skall du se att det försvinner....det är nån nerv om gå runt axeln och via armbågen som styr de 2 fingrarna
Har samma problem. För mig domnar lillfingret samt halva ringfingret bort. Och lösningen ska tydligen vara det som inlägg no:2 i din länk påvisar.

Detta kan orsaka större skada än man tror!
På väg in i karusellen på Anderstorp hade min högerhand domnat av, vilket gjort att min hand hade flyttat sig längre ut på styret så jag höll om styränden. När jag skulle slå av på gasen så var det som om gashandtaget satt fast och hojen fortsatte att accelerera, pga att jag kände inte att jag höll i styränden!! Det var ingen trevlig överraskning! :fakta
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Du kör fel....

....har haft exakt samma problem. ENkel fix....sätt knyttnäven mellan tanken och pungen och där skall röven var placerade, knip åt tanken med knän, spän magmusklarna, lägg lite tyngd på benen...som om du skulle bajsa i skogen... och använd endast styret till att styra med....inte luta med hela din vikt på den på......


Tror inte att TS fixar det enligt din klart godkända instruktion, Jossan är en, hör och häpna, en :tuttar så hon saknar en pung på sin kropp. :D
(sista delen av meningen kan ju misstolkas :gnissla )
 

ist

no fika, no ride!!
Gick med
22 Aug 2005
Ort
Ljungbyholm
Hoj
KTM 660-04.....och en halv buell
oh fan.....lägg till et par cm då :tungan.... även om vibrationerna från tanken är sköna......usch....där blev det lite mansgrisigt!!
Tror inte att TS fixar det enligt din klart godkända instruktion, Jossan är en, hör och häpna, en :tuttar så hon saknar en pung på sin kropp. :D
(sista delen av meningen kan ju misstolkas :gnissla )
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
ja jag har tänkt på det men jag fick inte det på min förra hoj, bara om jag åkte jättelångt.. och jag har ju samma handskar :)
Möjligt att du klämmer åt lite extra för att hålla gasen om det bara är högerhanden du känner av. Det råkar inte sitta mjuka handtag av skumgummityp på den? Sådana vet jag att vissa kan få en del problem med då de klämmer åt för hårt för att känna att de har grepp (andra gillar de handtagen).

Sen är ju vinkeln för din arm/hand mot styret troligtvis annorlunda på denna hoj än din förra, så det kan ju bli att det trycker eller stramar åt lite på något nytt ställe. Om du ligger i jämn fart när du känner av det, testa att ta ett omgrepp så du får en rakare linje på handleden. Kanske är så att nu när du sitter mer nedåtlutad lägger mer vikt på handen samtidigt som du har den i lite annorlunda vinkel. Eventuellt även i kombination med att du samtidigt kramar åt gasen en aning mycket.

En mindre troligt grej som dock kan vara värd att kolla är vinkeln på bromshandtaget (och även koppling). Har du bromsat mycket så kan det ge lite känningar om bromshandtaget är ställt i fel vinkel.
 

ist

no fika, no ride!!
Gick med
22 Aug 2005
Ort
Ljungbyholm
Hoj
KTM 660-04.....och en halv buell
oh fan.....lägg till et par cm då :tungan.... även om vibrationerna från tanken är sköna......usch....där blev det lite mansgrisigt!!

....och knipa kan hon då....har provat de där redskapen på gymmet för inner-låren som alla tjejarna använder....mycket bra inför ban-åkning:tummenupp
 

jossan1

Ny medlem
Gick med
13 May 2009
Ort
stockholm
Hoj
Suzuki rf600r -93
gud vad många tips :) tack snälla alla!! ska försöka mig på ett i taget ;) lite läskigt att det kan komma ändå från ryggen, jag hoppas att det bara är jag som har dålig körteknik :p

haha och ang. det där med innerlåren så e jag ju ridtjej också så där borde det ju finnas muskler så det räcker ;)
 
Last edited:

KinOO

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2009
Ort
oak island
Hoj
Rc8R-11 & Crf 450-07
Det började likadan för mig med stickningar domnande högerhand osv,
nu är känseln helt borta i ring,lång,pekfingert samt tummen det visade sig vara karpal tunnel syndrom och nu väntar operation till vintern :mad:

/KinOO
 

Ducce 748

SDK#4860
Gick med
13 Aug 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 748, hornet 600
Du kan ju köpa sån där plast å klistra full hela tanken... de tror ja är skeet bra (om de inte vore så fult)...
Tips!
kolla på dina armar nästa gång du är ute å kör.. är de raka så hänger du säkert på dem.. är de lätt böjda så har du nog tyngden på låren vilket är att eftersträva... testa lite å bromsa hårt och ha fortsatt böjda armar osv. så du får in det..

Lycka till!
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Kompisen har samma problem, han tappar känseln i händerna
om vinkeln på styret är fel (så att handleden inte är rak).

Sätt dig på hojen och kolla hur du har styret justerat.
Se till att handleden är rak när du kör.

För egen del så domnar högerhanden lätt om jag håller
för hårt i gashandtaget. En sån här kanske hjälper:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Tillbehor/Gashjalp-MC/

Hoppas det hjälper!

Mvh,
Ingvar
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top