DONK vid start

thoren

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
göteborg
Hoj
Ducati 748 SP
tjena alla!
idag när jag hoppade på hojen i solskenet för att starta den så sa det bara DONK och sedan gick inte motorn eller startmotorn runt igen då rullade jag igång hojen utan problem och nästa ggn starta den som vanligt. men detta har hänt 2ggr innan! att när jag ska starta den så säger det bara DONK!!

första ggn trode jag bara startmotorn "missa" men idag gick motorn runt 1 varv innan det small till!?!?! detta även med kopplingen intryckt?? hur kan startmotorn vägra gå runt när jag kopplar??

hojen är en ZX9R -00

please help :S
Mvh / joel
 

thoren

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
göteborg
Hoj
Ducati 748 SP
startar du med växel i? eller varför koppla?

tjena!
nej jag startade inte med växel i, kopplingen höll jag inne för att testa om det gjorde någon skillnad. men det small till ändå... även om jag håller kopplingen innan så går inte startmotorn runt.. då kan det ju inte var i lådan? eller? utan det måste väl vara något annat.... men vad? var?:confused:

tacksam för hjälp
Mvh / Joel
 

thoren

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
göteborg
Hoj
Ducati 748 SP
kolla stödkontakten

ja jag har fått det "tipset" innan...
men kan verkligen den få startmotorn att stanna... låter som startmotorn slår emot någonting... kanske kan bli så om den glappar iofs?? värt att testa!!

inga andra ideer?

Hur kollar man startmotorkugget enklast?
Tack för alla svar!
Mvh / Joel
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Har en ovana att alltid göra det, förra hojen startade inte utan kopplingen indragen oavsett friläge.

:rodnar Jag gör också så, inte för att jag någonsin har haft en hoj som har krävt det, men för att min frilägeslampa inte är 100% tillförlitlig.

Jag stannade på en parkering en gång, la i friläget (trodde jag) och vände mig om och släppte kopplingen/styret samtidigt. :huvet
Sen dess smyger jag alltid ut kopplingen, även om lampan lyser... :D
 

RacerX

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Ort
Lund
Hoj
TL1000S + HVA450 + PitPro
kommer du åt startmotorn? Kolla då så den inte sitter löst. Min lossnade en gång och började bete sig jäkligt mysko..
 

thoren

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
göteborg
Hoj
Ducati 748 SP
hej!
nu har jag undersökt lite och testat lite olika saker...

*Kontakten verkar funka som den ska till stödet
*hade av tanken och kände på startmotorn som satt fast som den skulle.
*det spelar ingen roll om jag har stödet uppe eller ner.. eller om jag har växel i eller ej..
*det säger inte DONK varje ggn utan ibland dan startmotorn bara sluta gå runt precis som den låst sig och när jag trycker på starten är det precis som inte startmotorn orkar eller batteriet skulle varit dåligt (nytt batteri)

jag har slut på ideer, det enda jag inte testat är att demontera starmotorn än..
ingen som känner igen detta? eller har någon annan ide!
fan jag vill köra inte skruva i detta underbara väder :(
Mvh / Joel
 

cEf

Den som bäddar får ligga!
Gick med
14 Jun 2005
Ort
Södertälje
Hoj
Delvis gul å en StorTwin
Det är inte så att den tar kylarvätska?
Om den rinner in kylarvätska i en cylinder så slår det tvärnit, efter ett tag orkar motorn dra runt och problemet är "löst" tills nästa gång.

Nästa gång det händer kan du skruva ur stiften och köra runt motorn, blir det en kaskad med nåt blött har du löst ett problem :)

(och fått ett nytt)

>>Eric
 

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
hej!
....
*det säger inte DONK varje ggn utan ibland dan startmotorn bara sluta gå runt precis som den låst sig och när jag trycker på starten är det precis som inte startmotorn orkar eller batteriet skulle varit dåligt (nytt batteri)
...

Ifall Batterikabeln inte är riktigt fastsatt så att den glappar/dålig kontakt så kan startmotorn slå till men inte orka dra runt.
 
Last edited:

thoren

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
göteborg
Hoj
Ducati 748 SP
Det är inte så att den tar kylarvätska?
Om den rinner in kylarvätska i en cylinder så slår det tvärnit, efter ett tag orkar motorn dra runt och problemet är "löst" tills nästa gång.

Nästa gång det händer kan du skruva ur stiften och köra runt motorn, blir det en kaskad med nåt blött har du löst ett problem :)

(och fått ett nytt)

>>Eric
Hej! nej den drar ingen kylarvätska har haft stenkoll på vattnet och oljan sedan jag köpte den, så det borde inte vara problemet..



Ifall Batterikabeln inte är riktigt fastsatt så att den glappar/dålig kontakt så kan startmotorn slå till men inte orka dra runt.

Bra tips! man kan tycka att jag borde tänkt i dom banorna själv då jag jobbar som elektriker :va :huvet
säljaren satt ju i ett nytt batteri samma dag som jag hämtade hojen och problemet har ju blivit värre och värre med tiden! ska kika på det direkt efter jobbet imorgon!

stort tack! fyll gärna på med fler ideer :)
Mvh / Joel
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top