Doom III

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
jag har ju en xp1600 uppklockad till 1900, 512 i ram och ett fx5600256megskitkortfrånhellvetet och jag har 32fps i 800x600. Det går ju ganska bra att spela som det är nu, då det riktigt barkar så går det ner till typ 20 men oftast då jag springer omkring så är det mellan 40 och 60. Ni är aldeles för bortskämda helt enkelt, ni har inte spelat genom half life på en 166mhz utan 3dkort :yoparty

det dumma är bara att det hänger sig för mig titt som tätt och då blir gamman fel på hela windows så jag måste starta om.

p.s ni vet väl om att ganska ofta så går 800x600 snabbare och smidigare än 640x480?

p.s2 system shock2 kan vara ett av världens äckligaste spel

Last edited:

955i

[Reklamplats uthyres]
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En röd
Rätt kul spel, lite mörkt och så men bidrar till en läskig stämmning.

Lite besviken, har en P4 2,4ghz, 1gb ram och Geforce 440 MX... och får köra på "Low detail 800x600" vilket suger en del...

Tråkig prestanda det kräver på grafikkortet :3freak

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
...
955i skrev:
Geforce 440 MX... och får köra på "Low detail 800x600" vilket suger en del...

Tråkig prestanda det kräver på grafikkortet :3freak

Tyvärr är väl just GeForce 440 MX ett hyperlågbudgetkort. Minns jag inte fel så har jag det på min jobbardator och det kan inte ens köra mer än ett av testen i 3DMark03.

Edit: Kollade upp...jag har GF440MX på jobbdatorn. Kostade kring 250kr. Skaffar du dig ett "riktigt" kort så har du ju mer än väl med maskin för att lira :yoparty

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
Plåtniklas skrev:
Seså. Köp ett X800. Nu. KÖP!
Kan bara instämma. Spelade Doom 3 innan idag på en P4 3,1 klockad till 3,65 med 1536 i RAM och ett X800, där snackar vi känsla. Liiite skillnad mot mitt 9200...

955i

[Reklamplats uthyres]
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En röd
SSB skrev:
Tyvärr är väl just GeForce 440 MX ett hyperlågbudgetkort.

Kul hoj, söligt grafikkort :D .. man behöver inte vara snille för att se hur jag gör mina prioriteringar.

Kommer Halv Liv 2 så kommer jag nog att få spara på kolfiberutsmyckningen och köpa ett nytt kort till datorn :3freak

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
...
955i skrev:
Kul hoj, söligt grafikkort :D .. man behöver inte vara snille för att se hur jag gör mina prioriteringar.

Kommer Halv Liv 2 så kommer jag nog att få spara på kolfiberutsmyckningen och köpa ett nytt kort till datorn :3freak

Helt rätt :tummenupp

blub

bar asfalt är bra asfalt
Gick med
15 Nov 2003
Hoj
zxr 750
Äh när jag lirade Q2 på en P 120 tyckte jag det gick hur bra som helst :gnissla , man skall inte vara kräsen! :hihi
Har inte fått tag i D3 ännu, suger att inte ha internet hemma... men det lär nog klibba rejält på min gammel Athlon

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
Lite tweaktips till doom3

Possible workaround for 4 player limit in multiplayer. In DoomConfig.cfg:

seta si_maxPlayers "4" (change to higher value might let more players in)

The seta image_cacheMegs "20" setting to 256 doesn't improve performance. If you really want to get some more FPS try these:

seta image_anisotropy "8" (change to 0 gave me 10 more FPS)
seta g_projectileLights "1" (change to 0 should help a lot if Imps kill your FPS)
seta image_downSizeLimit "256" (change t0 128)
seta image_downSizeBumpLimit "256" (same as above)
seta r_renderer "best" (Try different values like "poor" and "good"
seta r_skipSpecular "0" (set to 1 and lighting will suck, but performance improves)
seta r_shadows "1" (shadows will be off, but performance will be a lot better)
seta r_cgFragmentProfile "best" (change like r_renderer above)
seta r_cgVertexProfile "best" (same as above)

Also try messing around with these:

seta r_mode "7"
seta r_customHeight "486"
seta r_customWidth "720"
seta r_skipNewAmbient "0"
seta r_skipBump "0" (this might make the game look really bad, but perform like Doom 2)

Items marked with 'r_' are renderer options and make the most difference on low-end systems or video cards. Items marked 'image_' affect RAM and video RAM, so reduce those settings on systems low on RAM, especially 64MB video cards. Some of these values may be changed automatically when you change the video quality level on the options menu.

Jorrd

Twins are number one
Gick med
29 Nov 2003
Hoj
Röd Ducati 916 och blå minimoto (14E Kina hoj)
Varvat spelet nu på alla svårighetsgrader, Veteran är tufft! (ok, Nightmare kvar men ändå)
Går mer än utmärkt att lira i 800x600, Detail Level HIGH och allt annat på High också, V Sync på.
Min dator: 2,6 Ghz, 1024 DDR RAM, Nvidia GF 5600 128mb ULTRA 760 (grafikkort alltså), inga problem, inget lagg flyter bättre än en livboj smord med vaselin.
Drivisar är viktigt, har man inte senaste så är det tortyr att spela något av de nyare spelen.
Jag kör på OMEGA drivisar (förfinad version av de som släpps ifrån kortets tillverkare) klyddig installation (om man är rookie på datorer) drivisarna hittar du här: www.omegadrivers.net

Tänk på att detta spelet är inte som andra så tänk på att inte köra i 1024x760 såvida du inte har en Top of the line dator.
Ingen egentlig skillnad korten emellan eller level of detail, kolla tester här:
http://www2.hardocp.com/article.html?art=NjQ0

Varför är det ingen skillnad? Korten idag är inte bra nog att göra en skillnad stor nog att notera. OK, jämför du ett GF 3 med ett 5900 så är det ju klart att där är skillnad men nu förutsätter jag att du iaf har ett någotsånär bra kort såsom 5200.

Tips: Lägg ner allt vad Direct Connect heter, tar en evighet att få ner filer därifrån (och alla satans disconnectare!) installera istället Bittorrent.
Fungerar på ett ungefär likadant som Kazaa, alltså ett P2P program.
Dock har du inget "program" du letar filer i utan de tar du ifrån hemsidor (www.filesoup.com eller www.torrentbits.org är bra sidor)
Du sparar torrentfilen på valfri plats, öppnar din bittorrent klient (används vid nerladdning) Azureus är namnet på en klient jag rekommenderar (sök på Google efter det) följ alla instruktioner så går det snabbt och lätt att installera.
Har du router/firwall så måste du först öppna en port (OBS! pga nya ändringar i Azureus måste du ta ett nummer mellan 49552 och 60000 INTE 6990-Kommerinteihåg) öppna porten på router/firewall, för att "forwarda" TCP/UDP, testa porten i Azureus konfigurationen, tuta och kör!
Jag har ADSL 2 Mbit och ligger konstant på farter över 240 kbps på Azureus.

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
Jorrd skrev:
Tips: Lägg ner allt vad Direct Connect heter, tar en evighet att få ner filer därifrån (och alla satans disconnectare!) installera istället Bittorrent.

Problemet med BT är att nya filer har typ 2 seeders och 65873456342 leechers. You do the math :) Jag har inga problem med DC, fast jag håller mig iofs rätt ofta på BBB-hubbarna där jag oftast ligger mellan 600k och 1M/s

Jorrd

Twins are number one
Gick med
29 Nov 2003
Hoj
Skalman skrev:
Problemet med BT är att nya filer har typ 2 seeders och 65873456342 leechers. You do the math :) Jag har inga problem med DC, fast jag håller mig iofs rätt ofta på BBB-hubbarna där jag oftast ligger mellan 600k och 1M/s

Mjo det händer men inte ofta ifall du håller dig till siterna med många medlemmar.
När jag laddade ner Doom III tex så var där...hmm runt 10'000 Seeders och runt 22'000 Leechers, du tar ju inte heller bara ifrån seedersen utan även delvis ifrån leechersen så det jämnar ut sig. Tog 2-3 timmar i 200 kbps att få ner dem 1,7 gigen.

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
oke ja testa en NoCD patch o fick "APril fool .................." .. JAg laddade hem reloaded varianten.. hur ska jag få det o funka?

Berra

Europe
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Aprilia Sportcity One
Swedie skrev:
oke ja testa en NoCD patch o fick "APril fool .................." .. JAg laddade hem reloaded varianten.. hur ska jag få det o funka?

ligger en crack på första skivan. Använd den.

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
Jorrd skrev:
Mjo det händer men inte ofta ifall du håller dig till siterna med många medlemmar.
När jag laddade ner Doom III tex så var där...hmm runt 10'000 Seeders och runt 22'000 Leechers, du tar ju inte heller bara ifrån seedersen utan även delvis ifrån leechersen så det jämnar ut sig. Tog 2-3 timmar i 200 kbps att få ner dem 1,7 gigen.

Jag provade BT på båda Azareus (eller vad den heter) samt suprnova.org. Fick tag på den rockande hastigheten av 2kB/s :rolleyes: innan jag avinstallerade.

Edit: fast det var moviez iofs

Jorrd

Twins are number one
Gick med
29 Nov 2003
Hoj
Skalman skrev:
Jag provade BT på båda Azareus (eller vad den heter) samt suprnova.org. Fick tag på den rockande hastigheten av 2kB/s :rolleyes: innan jag avinstallerade.

Edit: fast det var moviez iofs

Är där seeders och leechers så är det bara att vänta en liten stund, tar tid för trackern att hitta rätt och starta nerladdningen.
Hade du rätt port öppen? Kör du med portarna Azureus säger så kan du inte räkna med att få ner filerna under din eller dina barnbarnsbarns livstid, portarna har blivit krångliga och jag rekommenderar att köra på port: 49552 (jag sitter där :D )
Jag för min del höll till på DC 24/7 innan, störde mig på att jag hela tiden fick folk som disconnectade, inga slots eller hubbar med 200gb utdelat som krav för att komma in.
Med FTP/DC delas dessutom nerladdningsfarten upp mellan nerladdarna, så det blev rätt ofta sugfart.
På BT kan du (i 85% av fallen) ligga på maxfart eller nära maxfart.

Jorrd

Twins are number one
Gick med
29 Nov 2003
Hoj
BTW: F12 är screenshot knapp, bilderna lagras i doom3 mappen. .tga filer, går inte att öppna/kolla såvida man inte har något häftigt bildvisningsprogram alá PSP alt PS.

frankof

medlem
Gick med
20 Aug 2003
Hoj
xjr1300
Jorrd skrev:
BTW: F12 är screenshot knapp, bilderna lagras i doom3 mappen. .tga filer, går inte att öppna/kolla såvida man inte har något häftigt bildvisningsprogram alá PSP alt PS.
Tanka hem doom III klarade du av, men ps/psp gick inte :D :lol

Jorrd

Twins are number one
Gick med
29 Nov 2003
Hoj
frankof skrev:
Tanka hem doom III klarade du av, men ps/psp gick inte :D :lol

:rofl

Har PS 7.2 (ingen aning ifall det är nytt eller gammalt) liggandes på en av HDDsen :arsele
Tycker det är lite sunkigt (lathetsproblem) att de inte sparades som jpg så jag kunde kört dem i bildvisningsprogrammet :3freak

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
version 8 är den senaste, även kallad PhotoshopCS (creative suite)

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
Hur sjutton får man fram konsollen i Doom 3??? Jag har testat alla kombinationer på tangentbordet känns det som.

/KaliZ

Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...