Dopad ADSL?

[Akryl]*Amid

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Cectek Quadrift
Uhm, hur i hela fridens namn lyckas man med detta?
Vad jag vet så är det i avläsningsögonblicket bara
ingående trafik till min dator. Då borde ju MAX vara
5% av 10Mbit, väl?!?

Om man kikar på kurvan så har den ju vart över
12.5% några gånger också. *hmm*

Hur gör förresten XP när den räknar? Lägger den
ihop ingående och utgående trafik? (Jag borde
isf. ändå inte vara över 10%)
 

Bifogat

  • network.gif
    network.gif
    17.2 KB · Visningar: 150

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
Ibland kan man, med Telia ADSL, uppnå betydligt högre hastigheter än de specificerade 512kbit. Nätet klarar av hastigheter upp mot 8Mbit, och det enda som hindrar oss från att komma upp i dessa hastigheter är Telias "bromsklossar". Ibland slutar helt enkelt dessa att fungera, varför hastigheten ökar.

En annan anledning kan också vara att du vid en nedladdning väntar med att spara filen på disk, och i så fall "buffrar" en del av filen i nätet. Låter underligt, och jag vet inte bättre sätt att förklara det, men det händer ibland.
 

Julez

RESPECT MY ATHORITAH!
Gick med
2 May 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Bara Kwackasaki, och en dekaltrimmad 9-5 Aero
Tror detta beror på att systemövervakaren i windows visar antal paket som skicats över tcp/ip't som är bundet till det nätkort du övervakar. och det är ju så att alla paket som skickas är inte ren data så att säga, utan det skickas massa checkbits och grejjer fram och tillbaka hela tiden för att datan som kommer fram skall vara precis samma som den som skickades.
om telia då har en spärr på 0.5mbit data så behövs det skickas lite till för att uppnå detta faktiska bandbredden som de utlovar. jag är dock inte säker på detta eftersom jag inte är insatt i hur telias strypning fungerar.

men troligare är dock att deras strypningen inte fungerar till 100%

/P
 

[Akryl]*Amid

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Cectek Quadrift
Aha, där ser man.
Dumma jag som trodde det var modemets sätt att skicka/
ta emot som gjorde att det blev begränsad hastighet.

Var dag man lär sig något nytt =)

Ps.
Men man måste väl byta modem om man skall ha VDSL iaf?

Ds.
 

Ichnoz

Jag har galna kossor i datorn...
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
.::**::.
McB skrev:
Ibland kan man, med Telia ADSL, uppnå betydligt högre hastigheter än de specificerade 512kbit. Nätet klarar av hastigheter upp mot 8Mbit, och det enda som hindrar oss från att komma upp i dessa hastigheter är Telias "bromsklossar". Ibland slutar helt enkelt dessa att fungera, varför hastigheten ökar.

En annan anledning kan också vara att du vid en nedladdning väntar med att spara filen på disk, och i så fall "buffrar" en del av filen i nätet. Låter underligt, och jag vet inte bättre sätt att förklara det, men det händer ibland.


Nätet klarar av betydligt högre hastigheter än 8Mbit det är bara det att då heter det inte ADSL längre även om man skulle köra med samma teknik, tror det var mellan 33-38 Mbit som man kan köra. Men det går ju inte överallt som nog alla förstår...

(VDSL=cirka 51-55 Mbit inom 300meter, maxhastighet)
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
Ichnoz skrev:
Nätet klarar av betydligt högre hastigheter än 8Mbit det är bara det att då heter det inte ADSL längre även om man skulle köra med samma teknik, tror det var mellan 33-38 Mbit som man kan köra. Men det går ju inte överallt som nog alla förstår...

(VDSL=cirka 51-55 Mbit inom 300meter, maxhastighet)

Jo, det var ungefär så jag menade. Med ADSL-teknik så är maxhastigheten i de befintliga näten 8/1Mbit, ungefär. Det är i alla fall den hastigheten man kommer upp i om Telias "strypningar" slutar att fungera.
 

MikkE

Guest
har själv varit med om ökning.. kanske inte
så mkt med vård 0,5Mbit ADSL, men ändå. jag ladade ner i 92kb/sek och
laddade upp i 100kb/sek hela dagen jag laddade ner.. lite konstigt tyckte jag... men tacksamt
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top