Dorsoduro, Hypermotard, KTM 990SM?

jawohl

Welcome to the Jungle!
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
-
Dorsoduro, Hypermotard, KTM 950/990SM?

Tjena,

Jag är på jakt efter en ny hoj och skulle behöva lite tips och åsikter!
Byter från en Ducati Monster 1000 som jag trivts kanon med men som inte riktigt passade min längd (191cm).

Gillar "vägmotard"-stuket och har kollat in följande modeller:

Aprilia Dorsoduro - Finns inte att köpa än men verkar lovande, påminner mycket om Hypermotarden men är något större. Har provkört Shivern och det sitter samma motor som i den, köndes smidig och hyfsat rapp iaf.

KTM 950/990 Supermoto - Något dyrare än aprilian men riktigt läcker! Har blivit mer och mer intresserad av den här modellen, i princip bara läst lovord om den också.

Ducati Hypermotard - Den ända jag provkört. Riktigt skoj i tighta kurvor men känns för liten för mina 191cm, nästan som att man åker på framhjulet.

Vad tror ni? Har jag missat någon modell i samma division?

Last edited:

fille77

hedersmedlem
Gick med
2 Nov 2006
Hoj
aprilia sxv 550 -09
villka hojjar har du provkört igentligen? dorsoduron och, eller hypermotarden?

jawohl

Welcome to the Jungle!
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
-
villka hojjar har du provkört igentligen? dorsoduron och, eller hypermotarden?

Skrev lite otydligt, har bara provkört Hypermotarden. Skrev att det var samma motor i dorsoduron som i shivern och shivern har jag provkört.

Lonsdale

Yamaha Racing
Gick med
14 Mar 2006
Hoj
Yamaha XSR700 X-T, Yamaha Tenere 700, Yamaha WR450F, Yamaha FZ6-RR
De borde klassas som streetfighter snarare än supermoto. Var och körde bmw megamoto idag. Den spelar i samma klass som de du nämnde och den var stor och klumpig, även jämfört med min xt som var nätt förhållandevis.

Vad ska du göra med hojen?

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
De borde klassas som streetfighter snarare än supermoto. Var och körde bmw megamoto idag. Den spelar i samma klass som de du nämnde och den var stor och klumpig, även jämfört med min xt som var nätt förhållandevis.

Vad ska du göra med hojen?

Nae du...

jawohl

Welcome to the Jungle!
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
-
Shivern var smidig och jag satt bra trots långa ben. Den gick helt okey även om den kändes lite tam jämfört med monstern och aningen kort eller hur man ska beskriva det. Tog några skarpare kurvor med den och det kändes inte helt stabilt.. som att hjulbasen var så kort så den vill vika sig lite, handhavandefel möjligtvis.

Jag villl har en busig och smidig hoj att köra med längs kurviga och kuperade landsvägar! Gillar den något mer upprätta körställning som dessa hojar har.

(Har jag lagt tråden i fel forum får någon gärna flytta den)

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
Jag läste i en test att de som kört Shivern tycker Dorson är smidigare och roligare.

Själv har jag bara kört 950sm och 990sm (och Shiver). Stor skillnad på dessa dock. Tycker verkligen 990SM var grymt rolig. Tyvärr lite stor i storleken för mig. Och så kostar den 110k mot Dorsons 95k.

Så för mig blir det en Dorsoduro

jawohl

Welcome to the Jungle!
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
-
Har också läst att Dorson ska vara en roligare och mer balanserad hoj är Shivern. Förhoppningsvis finns Dorsoduron här på någon vecka så man kan kolla in den live.

Eftersom jag är rätt lång tror jag en 990/950SM skulle passa mig bra, måste ta en sväng förbi KTM snart.

Vad skulle du säga största skillnaden mellan Shivern och KTM'en var?

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
Har också läst att Dorson ska vara en roligare och mer balanserad hoj är Shivern. Förhoppningsvis finns Dorsoduron här på någon vecka så man kan kolla in den live.

Eftersom jag är rätt lång tror jag en 990/950SM skulle passa mig bra, måste ta en sväng förbi KTM snart.

Vad skulle du säga största skillnaden mellan Shivern och KTM'en var?

Det är ju två helt olika maskiner så man ska egentligen inte jämföra dem
och så var ju KTMén utrustad med Acrapipor och Shivern helt original. så motormässigt så var det ju till fördel KTMén.

Provkör både 950 och 990 då... det är skillnad!

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
De kvarvarande 06 och 07 av 950 sm har rätt grymma priser nu har jag sett. Ner mot 80 k för en ny är fan billigt.

jawohl

Welcome to the Jungle!
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
-
Vad skulle ni välja om valet stod mellan en 06:a 950 för 80k eller en 08:a 990 för 105k?

Sen en följdfråga, vilka av dessa modeller tror ni är billigast att försäkra?

Last edited:

Moggina

Ung och vild ^_^
Gick med
10 Jun 2006
Hoj
Innan:Honda FMX 650, KTM 990 SM, NU: KTM 690 SMCR 2019
är du över 24år så är det samma försäkring på de båda tror jag, offroad försäkring går iaf att ta på båda

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy