Dot 4 olja

supersteel

supersteel
Gick med
11 Jun 2007
Ort
Där solen alltid lyser
Hoj
Baby blade 600RR Bana. Blade 1000RR gata
Hej
Har bytat olja i min koppling ej Honda orginal. Jag har luftat luftat pumpat pumpat i ca 45 min men får ändå inte upp något tryck i kopplingen. Inga läckage finns. Är det skillnad på DOT 4 Oljorna typ tjocklek?
 

stroemberg

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2009
Ort
Mas i Malmö
Hoj
Monster 900
Jag plockade bort slavcylindern på min och pressade på kolven, då bubblade det som bara den fast man luftat en längre stund.
Om det fungerade innan du bytte olja så ska det rimligtvis bara vara att lufta systemet ordentligt
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Ibland brukar jag låta min (koppling) stå ett dygn med luftnippeln öppen där nere och slang på. Sen brukar det går bra att lufta på vanligt sätt.
 

supersteel

supersteel
Gick med
11 Jun 2007
Ort
Där solen alltid lyser
Hoj
Baby blade 600RR Bana. Blade 1000RR gata
Skumt som fn fyllde på vätska innan och luftade funkade bra. Sen tänkte jag jag byter oljan när jag visste allt var ok.
Nu får man inget tryck skumt.
 

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
Öppna nipplen och låt självfallet göra sitt, behöver inte röra kopplings handtaget ( tar några minuter ) . har bytt på min Fireblade flera ggr och det har inte varit några problem.


[ordpolis mode on]Förövrigt så är det ingen OLJA utan en hydroskopisk vätska
[ordpolis mode Off]
 
Last edited:

stroemberg

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2009
Ort
Mas i Malmö
Hoj
Monster 900
Min slavcylinder sitter fast på ena sidan med tre insex skruvar, tog bara bort dom så får man den i handen med slangen kvar
Sen tog jag en fast nyckel och la på axeln som kommer ut ur slaven, tryck in den och låter den sjunka ut igen, upprepa tills inga bubblor reser sig i reservoaren på styret.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
DOT 4 är glykolbaserad bromsvätska, inte olja :fakta

Lufta uppe vid huvudcylindern med på banjoskruven, har huvudcylindern en gång vart tom är det ett helvete att få ut luften där
 
Last edited:

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Wall-Entuna
Hoj
TL1000R
Om du tar loss slavcylindern så tänk på att inte dra ut en skruv i taget utan skruva ett halvt varv eller så per skruv och växelvis så att packningar och sånt inte skadas. :)
 

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Ort
Göötebörg
Hoj
nästa år!!!
Skumt som fn fyllde på vätska innan och luftade funkade bra. Sen tänkte jag jag byter oljan när jag visste allt var ok.
Nu får man inget tryck skumt.

Grejen är den att när du har bromscylindern uppe vid styret, och luftnippeln nere vid kopplingen så har du ett ganska bra fall. Luftbubblorna vill ju givetvis då stiga, som om man försöker cirkulera vätskan med bromscylinder ( alltså nedåt ) så följer inte luften med ner till slavcylindern, om man inte har ett jävla drag genom slangen :hihi.

Därför är det bättre att skjuta i vätskan nerifrån, då fyller du upp allting nedifrån och upp och luften lägger sig då naturligt överst och förblir överst hela vägen upp till bromscylindern. Bara trä på en slang på nippeln, fäst den med någon liten slängklämma så den inte flyger iväg, sen får man använda något lämpligt verktyg för att trycka i oljan. Du kan meka ihop något med en vanlig petflaska t.ex. Finns många varianter ;)
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
DOT 4 kan bestå av glykoleter, glykolboratestrar och innehålla glykol som smörjmedel. Dessutom finns det antioxidanter och korrosionshämmare.
 

PierreC

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2003
Ort
Estocolmo
Hoj
BMW R1100S -04
Grejen är den att när du har bromscylindern uppe vid styret, och luftnippeln nere vid kopplingen så har du ett ganska bra fall. Luftbubblorna vill ju givetvis då stiga, som om man försöker cirkulera vätskan med bromscylinder ( alltså nedåt ) så följer inte luften med ner till slavcylindern, om man inte har ett jävla drag genom slangen :hihi.

Därför är det bättre att skjuta i vätskan nerifrån, då fyller du upp allting nedifrån och upp och luften lägger sig då naturligt överst och förblir överst hela vägen upp till bromscylindern. Bara trä på en slang på nippeln, fäst den med någon liten slängklämma så den inte flyger iväg, sen får man använda något lämpligt verktyg för att trycka i oljan. Du kan meka ihop något med en vanlig petflaska t.ex. Finns många varianter ;)

spruta_st_1.jpg

Brukar använd denna på samma sätt, kalasbra!! Har för mig jag köpte den från S-Racing.
 

pumpe3

Trött
Gick med
5 Sep 2010
Ort
Haninge
Hoj
Yamaha MT10 SP , Speed Triple -12 , BMW R1150 GS -02
När jag lufta koppling på bilen så brukade jag sätta en vakumslang från insuget och låta motorn suga ut luften, snabb enkelt och minimalt med kladd. Går inte att få till motsvarande?
 

supersteel

supersteel
Gick med
11 Jun 2007
Ort
Där solen alltid lyser
Hoj
Baby blade 600RR Bana. Blade 1000RR gata
Skjöt i oljan nerifrån får fortfarande inget tryck i kopplingen :huvet. Cylindern uppe har varit tom, Måste vara luft kvar eftersom kopplingen funkade innan. Några förslag ?
 

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Wall-Entuna
Hoj
TL1000R
Har du provat att lämna bromsvätska i koppen över natten? Funkade fint för mig i veckan då jag bytte till stålomspunna slangar. Sen fick jag lufta tills det började komma vätska. :)
 

Jorpas

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2008
Ort
-
Hoj
Suzuki RF900
Jag brukar dra in och släppa handtaget tills det inte kommer några bubblor i koppen vid styret.
 

supersteel

supersteel
Gick med
11 Jun 2007
Ort
Där solen alltid lyser
Hoj
Baby blade 600RR Bana. Blade 1000RR gata
Jorpas och storfots ideer är testade tidigare på mitt kopplings problem. Sista chansen i helgen sen får man väl lämna in den till verkstad och bli av med cash. Surt:7peta
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top