Downhillcykel, sida?

MikkE

Guest
Någon som vet nån sida till cykelhandlare där man kan kolla priser på downhillcyklar?

200041.jpg

/Micke

Last edited:

GreenLime

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
KTM Adventure 640
Min "plast" bror har köpt och averkat en hög med såna där "balla" cyklar. En vart stulen någon annan dög inte för downhill så han köpte en ny och sålde och och :3freak Mycket pengar lite verksta och nu har han moppe i stället och en av de balla cyklarna kvar för att han ska kunna cykla till skolan eller nåt. Hans kariär kommer sen antar jag.

Nåja lite pris uppfatning har jag, den cykel som va ämnad för downhill kostatde i runda slängar 12000kr har jag för mig

12000 kr för en cykel :näsblod

Jag cyklar lika fort på min lågbudget cykel, går nåt sönder så tar jag bara delar från någon av alla trasiga/stulna cyklar som finns i stan :) bra med standard delar :tungan

MikkE

Guest
Rikkard skrev:
Jo dom lär vara heta... :tråkad

Dock har jag redan en Yosemite Cruiser 26" :tummenupp
Archive%5CProduct_images%5C27%5CLarge%5C27-498_l.jpg

enduroemil skrev:
2128905 Massa text...
Precis. Över 10k för en cykel är en del. Men eftersom att jag snart ska bosätta mig i Österrike ett tag framöver så skulle det vara ballt med en RIKTIG downhillcykel som man kan åka i alperna med.

Du vet inte vart 'brorsan' köpte sina? Finns de på nätet?

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
12 lopper räcker nog inte långt om man snackar DH rigg, det får man en hyfsad tränings XC MTB för, ska du ha en DH får du nog upp med det dubbla.

Kolla forumen på swebikers.se, där har du en köp/sälj avdelning oxo.

Boney

orka inte med mössan...
Gick med
3 Jun 2004
Hoj
Yamaha FS1 -78
jag var inne på en sida för nått år sedan (kommer inte ihåg vad den hette) men i alla fall så kunde man sätta ihop en cykel med vilka delar man ville. olika matreal och så. så jag satte ihop lite prylar som såg bra ut (på skoj bara) det slutade med en prislapp på ca 50,000 svenska kronor :död
vad för typ köper en cykel för så mycket pengar :confused:

cool_adde

Det ska luuuta i kurvorna!
Gick med
1 Apr 2003
Hoj
BMW R1200r Classic
Micke! Om du ska dit ner så snegla lite på tysk CUBE! Dom bygger riktigt fina cyklar utan att de tar ut cash för märket. Jag har en Cube LTD2, XT-kittad, Hayes skivor, FSA styre, styrstam, sadelstolpe.
Kolla in på http://www.happymtb.org Där finns det timmar av läsning.
Slänger med en bild på min kära hoj. Dock är bilden ett år gammal och när hojen är helt ny...(kasst ljus) dvs inga SPD och barends :)

Bifogat

• IMG_1297.JPG
    IMG_1297.JPG
    137.6 KB · Visningar: 110

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Ska du ha en regäl downhillcykel som du ska köra med i alperna kommer du inte komma långt med några 12 000 direkt.
Då behövs det värre.
Heldämpat är ett krav!

Har en kompis som är rätt innsöad på det dära.
Han cykel går väll runt på 18k som den är nu och det är ingen värsting direkt.

Lycka till iaf :yoparty

RMT_Racing

Bitsk
Gick med
17 Mar 2006
Hoj
CBR1000RR Repsol
Säger som esquire - kolla in cykloteket. Köpte min där och är grymt nöjd - kanske lite höga priser men det får man blunda för ibland. När du är klar inne på cykloteket knallar du över till MC-Varuhuset och lämnar några lappar till :tungan

/RT som snart går av sitt pass..

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
som tidigare sagt.. för runt 12k får du en bra xc cykel ska du ha en DH får du nog kasta upp det dubbla! skulle helre kasta mig runt på en dirt hojj eller nått för 12k än en dh cykel! bättre att köpa en bra halvdämpad än en halvbra heldämp! kan klart rekommendera skivbromsar! har du icke hydraliska får du bara skönare bromsar som är lättare att underhålla och mycket lättare att dosera i verkan kör du hydraliska får du även mer bromsverkan än v bromsar.

Skeebum

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha WRF250 -07
Skulle nog påstå att 12000:- inte räcker långt ens för XC som några påstått.

GreenLime

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
KTM Adventure 640
Skeebum skrev:
2129686 Skulle nog påstå att 12000:- inte räcker långt ens för XC som några påstått.

12000 kr räker långt, det är en cykel vi pratar om. Tycker man att DH är superroligt och man blir bra på det så kan man ju investera i en dyrare cykel, men man måste ju börja någonstans.

Jag kör lite crosscountry (är det så det kallas på fakspråk?) med min cykel, viste det blir till att späna vajrarna och dra åt muttrar och sånt med jämna mellanrum. Men när den väll går sönder så är det lätt och fixa.

/Budgetcyklisten EnduroEmil :)

PS: Det skulle inte sita fel med en dämpad cykel med skivbromsar men man tager vad man haver så min cykel får duga :banana Köp den cykeln du känner passar dig så blir allt bra.

Nu vart det mycket text igen :3freak

rejser

knatter knatter...igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Trehundra kubikare
Bäst vore väl att hitta en beggad dh eller freeridehoj med några år på nacken kanske, cyklar sjunker sanslöst snabbt i pris de första åren.

<------Dyr men fånigt kul :)

MikkE

Guest
Först å främst, tack för alla svar!!

Jag har nu ägnat några sköna timmar med att glutta på massa fräscha cyklar. Jag har själv insett nu att en bra heldämpad downhillcykel liggar på MINST 20 000 kr. Det är lite overkill för min del. Hittade dock denna heldämpade Kona Stinky 2-4 för 12 400 kr, dåligt/bra skit eller?

Som haldämp har jag hittat på Cykloteket:
Kona Scrap för 9 200 kr
Kona Shred för 7 300 kr
Blir till att åka in till dem imorrn och kolla lite och fråga vad jag kan behöva.

Tror ni att likanade cyklar är dyrare eller billigare i Österrike? Kommer att tillbringa en längre tid där snart.

Jag är mkt för att köpa NYA saker, så begagnatmarknaden får vänta ett tag.

rejser: Vad för cykel har du?

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Skulle ta scrapen hydraliska skivor är klart nice och ganska dyrt att skaffa i efterhand! den heldämpade är väl en ungdoms modell?

rejser

knatter knatter...igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Trehundra kubikare
MikkE skrev:
Jag har själv insett nu att en bra heldämpad downhillcykel liggar på MINST 20 000 kr. Det är lite overkill för min del.....Stinky 2-4 för 12 400 kr, dåligt/bra skit eller?

rejser: Vad för cykel har du?

Stinky 2-4 är en hoj för de lite mindre dh-kidsen.
Annars stämmer det rätt bra att det kostar drygt 20k om du vill ha en riktig fullgung som håller för lite flygturer.
Om du bara vill prova på innan du köper en dyr cykel så går det oftast att hyra rejäla dh cyklar i de skidorter som har öppet för cykling på sommaren.
Jag har en Stinky deelux -05.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag känner att jag egentligen borde hålla mig utanför diskutionen, men kan väl generellt säga som så att vissa märken tar lite extra för namnet också.

VET MAN mycket om cyklar kan man oftast komma billigare undan med ett mindre känt märke, men kan man mindre lönar det sig att hålla sig till dom stora märkena.
Okej att man kanske betalar lite mer än man borde, men man får ingen crap heller.

Vad som är viktigt är att man får en bra stomme (Ram / Sving) gaffel och bakdämpare kan man alltid köpa bättre sen (dels slits grejorna, dels behöver man bättre när man törs ladda lite hårdare, dels kommer det hela tiden nya och bättre grejor)
Hydraul-skivbromsar är inte så jävla dyrt att hänga på sen heller, men det tycker jag är en självklarhet från början.
Dom billigare Hayes och Magura har dåliga handtag, så jag skulle faktiskt föredra Shitmano där, dom dyrare är säkert lika bra om inte bättre.
Naven tar mycket stryk, rejält tjocka axlar (och gaffel/dropouts som klarar det) är ett måste.
Men vevpartiet är det som tar absolut mest stryk, rejäla doningar ett absolut måste!!!

Vad cyklar jag själv på?
Den tioväxlade bockstyrecykeln jag fick av pappa när jag var fjorton, och en MTB med stel gaffel jag byggde ihop av sånt som blev över för tio år sedan.
Men ingen av dom kommer att nötas ut inom en snar framtid.
Grabben min är däremot cykelfucko, men han kör BMX och Dirtbike...

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Köp en enduro istället 1000x roligare enligt en kompis som är fd proffs i DH. Slår du av motorn nerför alperna blir det ju DH :)

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln