Dräneringshål i ljuddämpare?

alar

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2006
Ort
Nacka
Hoj
Suzuki TU250X
Det här är egentligen inte särskilt viktigt, men jag är ändå lite förbryllad och skulle tycka att det vore roligt att få svar.
Köpte förra året en begagnad Suzuki TU250X (1998).
När jag häromdagen plockade fram den ur garaget upptäckte jag att det i början av ljuddämparen - precis innan skarven till avgasröret - finns ett litet hål som är ca 3mm.
Hålet är runt och fint, dvs, det är absokut ingen rostskada. Är detta möjligen ett dräneringshål eller har någon av de tidigare ägarna borrat för att försöka få hojen att låta lite mer? (Jag tycker hojen låter ganska trevligt).
Jag menar, inte fan ska det finnas något hål annat än i slutet av en ljuddämpare? Eller?
/Alar
 

holm44

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2006
Ort
järna
Hoj
MT09 -17
dräneringshål

:rolleyes:
Det här är egentligen inte särskilt viktigt, men jag är ändå lite förbryllad och skulle tycka att det vore roligt att få svar.
Köpte förra året en begagnad Suzuki TU250X (1998).
När jag häromdagen plockade fram den ur garaget upptäckte jag att det i början av ljuddämparen - precis innan skarven till avgasröret - finns ett litet hål som är ca 3mm.
Hålet är runt och fint, dvs, det är absokut ingen rostskada. Är detta möjligen ett dräneringshål eller har någon av de tidigare ägarna borrat för att försöka få hojen att låta lite mer? (Jag tycker hojen låter ganska trevligt).
Jag menar, inte fan ska det finnas något hål annat än i slutet av en ljuddämpare? Eller?
/Alar

Du har nog rätt i att det är ett dräneringshål.Det bildas en hel del agressiva vätskor som fräter på innehållet i en ljuddämpare innan den blir helt uppvärmd.Oftast ruttnar ljuddämpare på bilar inifrån så hojdämpare har liknande problem(om man på vintern inte kan låta bli o provstarta!):tummenupp

holm
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top