Dränkbar bränsleslang

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
Jag är på jakt efter en bränsleslang som tål att ligga i bensin. De slangar jag tittat på som varit avsedda för bensin klarar tydligen inte av att ständigt ligga i det.

Jag tror att Ducati har samma konstruktion som det är på min hoj med en armatur med pump, filter osv inuti tanken, så någon borde ju veta vad man bör ha. Det är för övrigt de långa avrinningsslangarna som löper från tanklocket ner till armaturen som jag är ute efter.

Det enda jag har lyckats hitta är denna men jag ville ändå höra mig för om det finns några alternativ.

8 mm invändigt är det jag söker.

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Jag bytte nästan hela överdelen på en tank o vart tvungen och bygga en överinning genom tanken. Jag använde en speciell slang som jag blev rekommenderad, jag köpte den i en affär i Länna. Annars kanske firman KUNTZE vet eftersom de bara håller på med gummi.

Kan bara inte minnas vad slangen hette:näsblod

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Hydroscands och slangexpertens bränsleslangar fungerar inte ivf....

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Det jag hittade på Kuntze i bränsleslangsväg stod ju iaf inte något om att de klarade av att ligga i bensin. Noterat att jag inte heller ska köpa från Hydroscand eller Slangexperten heller då.

Hur kan det komma sig att en bränslesläng inte tål bensin på utsidan också? :va
Det undrar jag också. För övrigt verkar det vara rekommenderat att byta dessa slangar med två års eller 1500 mils mellanrum, så det kanske är vanlig bränsleslang som standard och så räknar man med att den förhoppningsvis ska hålla så länge innan den går sönder?

Ska ringa Biscaya och höra mig för på måndag tänkte jag.

RedTop

Se sei incerto, tieni aperto !
Gick med
16 Aug 2004
Hoj
Bimota DB2
Helt rätt att Ducati har slang inuti tanken.

Så det uppenbara svaret är ju att gå till närmsta Ducatihandlare... :tungan

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Jag pratade med Biscaya om detta idag samtidigt som jag beställde lite andra grejer. Enligt honom så var det inga specialslangar utan jag kunde köra på vanlig bränsleslang, vilket även han alltid gjort.

Jag är dock fortfarande lite tveksam eftersom det ju bara är insidan av en vanlig slang som är beständig mot bränsle och det känns lite dumt att chansa när det kan innebära en tank som sprutar bensin ur sig som följd.

Den jag länkade i mitt första inlägg är dessutom bara 305mm och jag behöver två stycken på 380mm.

Jag sticker utomlands till helgen och har inte tänkt komma hem först våren är här så jag måste nästan få tag på något senast fredag. Ingen Ducatist som kan komma med tips?

Edit: Jag fick tag på Supermotors och där höll de inte med om att det var vanliga bränsleslangar som sitter där som standard. Han skulle försöka få fram likadana så jag tror detta är löst. :tummenupp

Last edited:

RedTop

Se sei incerto, tieni aperto !
Gick med
16 Aug 2004
Hoj
Bimota DB2
Ingen Ducatist som kan komma med tips?

Jag tipsar ju allt jag orkar! :hej

Inne i tanken på nyare Duccar sitter ofta en hårdare slang av något plastmaterial. Den är veckad för att vara böjlig. Att hitta någon sådan som passar är nog svårt.

Äldre Duccar har gummislang i tanken. Jag trodde nog att Duccehandlaren hade sånt på "metervara", men har inte Biscaya så har nog inte de andra heller.

Det du behöver är en slang som är i nitrilgummi (NBR) både på in och utsida. De "vanliga" bränsleslangarna har kloroprengummi på utsidan.

JOZZY

Ny medlem
Gick med
1 Dec 2007
Hoj
Katana nr:005, Panhead
Hydroscands och slangexpertens bränsleslangar fungerar inte ivf....

Hydroscand.
1432-10-xx Slang av nitrilgummi med bensintåligt ytterhölje.
1430-00-xx En slang med nitrilgummi i både inner och ytterhölje.

Det finns en slang (1432-50-xx) som fungerar bra för att transportera bensin men inte lämpar sig att ligga i det pga annat gummi i ytterhöljet.

Mvh/ J

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Hydroscand.
1432-10-xx Slang av nitrilgummi med bensintåligt ytterhölje.
1430-00-xx En slang med nitrilgummi i både inner och ytterhölje.

Det finns en slang (1432-50-xx) som fungerar bra för att transportera bensin men inte lämpar sig att ligga i det pga annat gummi i ytterhöljet.

Mvh/ J

Har du testat den eller läser du bara ur produktbladet?

Att tillverkaren specar att den är bränsletålig betyder tyvärr inte att den inte i verkligheten blir hård och trist rätt snabbt. 1432-10 har jag testat själv i tank och det är mycket möjligt att höljet tål stänk av bensin men att stå dränkt i soppa tål den inte. 1430-00 är mycket möjligt att den klarar jobbet har inte testat själv pga dess bulkighet....

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept