Drömbygge

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
När jag såg detta insåg jag att det är vad jag själv allra helst vill göra. Även om det inte skulle gå att tävla med vore det mödan och pengarna värt att bara köra tisdagskvällar på Sviestad.
 

Bifogat

  • kit8.jpg
    kit8.jpg
    32.5 KB · Visningar: 138
  • kit1.jpg
    kit1.jpg
    29.9 KB · Visningar: 255
  • kit4.jpg
    kit4.jpg
    29.7 KB · Visningar: 212

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Från början till slut:
 

Bifogat

  • Which-motor.jpg
    Which-motor.jpg
    86 KB · Visningar: 380
  • tacked-cones.jpg
    tacked-cones.jpg
    80.5 KB · Visningar: 244
  • 2-pipes.jpg
    2-pipes.jpg
    75.7 KB · Visningar: 191
  • RGV-4-Pipes.jpg
    RGV-4-Pipes.jpg
    91 KB · Visningar: 151
  • oil-tank-fitted.jpg
    oil-tank-fitted.jpg
    130.7 KB · Visningar: 262
  • rgv500-rear.jpg
    rgv500-rear.jpg
    139.1 KB · Visningar: 268

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Det finns färdiga konverteringskitt att köpa för att anpassa en RG motor in i ett RGV 250 chassi. Mycket grymt bygge, finns även en medlem här på SH som för några år sedan gjorde ett sådant bygge tillsammans med sin bror.
Ang tävling på bana, går inte denna under supermono klassen?
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Det finns färdiga konverteringskitt att köpa för att anpassa en RG motor in i ett RGV 250 chassi. Mycket grymt bygge, finns även en medlem här på SH som för några år sedan gjorde ett sådant bygge tillsammans med sin bror.
Ang tävling på bana, går inte denna under supermono klassen?

Supermono = 1 cylinder 2 hjul 4 takter

Hur på något sätt ska en fyrcylindrig femhundra klassa in?:pannkyss

Ja, det är det den här tråden handlar om och en bild på fästena finns i första inlägget.

Någon med praktisk erfarenhet av ett sådant bygge? Är en RG-motor lika med mycket huvudvärk?

Förutom att det är dubbelt så många förgasare att bestycka eller topplock att lyfta och kolla att kolvarna mår bra som en 250R så är de fina snurror.

Och allting blir ungefär dubbelt så dyrt som en 250, 4st kolvar istället för 2 etc
 
Last edited:

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r


Förutom att det är dubbelt så många förgasare att bestycka eller topplock att lyfta och kolla att kolvarna mår bra som en 250R så är de fina snurror.

Och allting blir ungefär dubbelt så dyrt som en 250, 4st kolvar istället för 2 etc

Nja, gatmotor rg500 blir inte riktigt lika dyr, inte lika mycket service.
Moderat trimmad går det ju att köra kolvar 1500 mil eller mer utan större problem.
RG-500 race motor är ju en helt annan femma..

/Filip som fortfarande ångrar att jag sålde mitt rg500-projekt :(
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Supermono = 1 cylinder 2 hjul 4 takter

Hur på något sätt ska en fyrcylindrig femhundra klassa in?:pannkyss

Ne precis, blev "lite" fel där. Nu minns jag inte namnet på klassen men när jag jobbade som funktionär Sviestad under "classic racing" dagarna så körde där 2 eller 3st RG 500, men dessa var dock helt original.
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Nja, gatmotor rg500 blir inte riktigt lika dyr, inte lika mycket service.
Moderat trimmad går det ju att köra kolvar 1500 mil eller mer utan större problem.
RG-500 race motor är ju en helt annan femma..

/Filip som fortfarande ångrar att jag sålde mitt rg500-projekt :(

Gathojen heter väl inte Rg500 utan RG500GAMMA. En Rg motor måste då vara racemotorn och gamma gatmotorn.
Hur som är det 4st av allting...

Ne precis, blev "lite" fel där. Nu minns jag inte namnet på klassen men när jag jobbade som funktionär Sviestad under "classic racing" dagarna så körde där 2 eller 3st RG 500, men dessa var dock helt original.

En Rg 81 eller äldre går utmärkt att köra i klassen Forgotten Era, och det brukar vara en eller flera Rg som körs där.

Förra året var det väl 3st Rg, i år tror jag det bara var 2st. Båda åren har en av hojarna varit icke original...

Är det en nyare Rg kan den köras i klassen Formula 80-87 och det brukar förekomma någon Gamma i den klassen vid olika tillfällen.
 
Last edited:

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel

Bifogat

  • daveho007.jpg
    daveho007.jpg
    126.8 KB · Visningar: 257
  • marc002.jpg
    marc002.jpg
    136.2 KB · Visningar: 107
  • enrique007-1.jpg
    enrique007-1.jpg
    128 KB · Visningar: 127
  • sol003.jpg
    sol003.jpg
    45.5 KB · Visningar: 152
  • davy002-1.jpg
    davy002-1.jpg
    90.4 KB · Visningar: 97
  • atr002-1.jpg
    atr002-1.jpg
    50.7 KB · Visningar: 139

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Herregud. Vilken skattgömma...

Edit: varför har någon japansk tillverkare aldrig gjort detta??!! :huvet

Ojojoj, vilka porrbilder! :tuttar Gillar särskilt den avklädda med Jolly-systemen, så vacker kan aldrig en 4-takt bli. Kevin-replikan är ju så tiny också, underbart! :yoparty
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Kevin-replikan är ju så tiny också, underbart! :yoparty
Håller helt med. Den ser underbart reducerad och andamålsenlig ut. Inget dökött. En gasell med sylvassa horn. Måste bara bygga en sådan!
 

Bifogat

  • atr008.jpg
    atr008.jpg
    124.4 KB · Visningar: 130
  • atr007.jpg
    atr007.jpg
    139 KB · Visningar: 98
  • atr001.jpg
    atr001.jpg
    62.1 KB · Visningar: 78
  • atr003-1.jpg
    atr003-1.jpg
    90.1 KB · Visningar: 95
Last edited:

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
En gasell med sylvassa horn.

Träffande beskrivning.

Måste bara bygga en sådan!

För gata då eller? Den där är ju en banhoj och då ser jag inte riktigt meningen längre. Knappt mer effekt än en 250R om än säkert i ett fetare register och chassit är ju långt efter. Bättre än de fanatiker som ska göra banhojar av RD350 i alla fall men ändå tycker jag den hör hemma på gatan i stället.
 

sandstream

Guest
Håller helt med. Den ser underbart reducerad och andamålsenlig ut. Inget dökött. En gasell med sylvassa horn. Måste bara bygga en sådan!
Men hur ska du hinna med det? Startade du inte en tråd nyligen där du sökte en hoj som bara var att köra med, inget mekande?
 

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Ort
i skogen
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
Helt underbara hojar, sarsilt den oversta, svarta! Antar att det ar en RGV250-ram dom byggt in pannkaksmotorn i? Maste bara saga att precis som i 90 fall av 100 ar aven dessa hojar bra mkt lackrare UTAN sina kapor...sa gott att se under skalet, och att se de vackra piporna!

Hade jag vart byggherren hade jag kastat all nostalgi overbord och satsat pa Honda RSW250-kapor, enligt mej de grymmatse som nagonsin gjorts :)

/Lasse
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
För gata då eller? Den där är ju en banhoj och då ser jag inte riktigt meningen längre. Knappt mer effekt än en 250R om än säkert i ett fetare register och chassit är ju långt efter. Bättre än de fanatiker som ska göra banhojar av RD350 i alla fall men ändå tycker jag den hör hemma på gatan i stället.
Nej, en banhoj att köra på licenträningar och kanske söka dispens för start i Rookie 600.

En 250R utan dyra kitdelar ger drygt 80 hk på bakhjulet. En RG500 med bra pipor och rimligt justerad i övrigt bör ge 110 hk på bakhjulet och betydligt mer vrid än en 250. Men det är svårt att veta hur snabb den skulle bli. Man kan väl jämföra effekten med en modern 600 men med en körklar vikt som är ca 35 kg lägre. Vore intressant att veta hur svårt eller omöjligt det är att montera RG-motorn i ett Honda RS250-chassie.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Träffande beskrivning.



För gata då eller? Den där är ju en banhoj och då ser jag inte riktigt meningen längre. Knappt mer effekt än en 250R om än säkert i ett fetare register och chassit är ju långt efter. Bättre än de fanatiker som ska göra banhojar av RD350 i alla fall men ändå tycker jag den hör hemma på gatan i stället.

Klart mer effekt än en 250r, men chassit är inte direkt i närheten av en modern racer, oavsett om det är en rgv250 eller aprilia gatchassi de stoppat motorn i.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top