Drömhojen R1-SP (2006) på auktion i veckan...men märklig historia

frankof

medlem
Gick med
20 Aug 2003
Hoj
xjr1300
Har aningen äldre hojar själv men vad hindrar att låta göra en extranyckel om det nu bara finns en?
Det lilla chipet i original nyckeln som komuniserar med tändsystem etc, imobilizer helt enkelt, det finns det ingen nyckelsmed som har tillgång till.

KMKZ

KMKZMOTORSPORTS.COM
Gick med
2 Feb 2009
Hoj
Yamaha R1 YEC
Nycklar

Hej,

Jag kan tänka mig att sälja mitt system. Jag har box, alla nycklar, imobilizer. Komplett och inte i närheten av de pengarna som det kostar org.

Mvh

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Hoj
F800
Personligen så tycker jag att en hoj på KVD ska vara mycket billigare om den ska vara intressant. Ofta har de otäck historia typ brand, vattenskada, olycka, stulna mm och efter sanering så brukar det vara svårt att se.
Behöver som sagt inte döma ut alla objekt, men efter vad jag har sett så skulle autionsobjekten egentligen vara billigare än vad de är.
Jag har kollat på ett flertal objekt, men inte tyckt att skickat motiverat slutpriset. Förr kunde man göra klipp, men jag tror att det är svårt i dag.

Men om hojen är fin, så lycka till med köpet. Det är ju en speciell modell.

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Rätt ball hoj. Konstigt att R1 -08 är framröstad till bästa R1.

Nicotin

Guest
Det lilla chipet i original nyckeln som komuniserar med tändsystem etc, imobilizer helt enkelt, det finns det ingen nyckelsmed som har tillgång till.

det finns trots allt också firmor som kan plocka ut koden ur hojen och lagra denna i nya nycklar.

Har man tex borta alla nycklar kan man ju alltid hitta beg tändningslås med nycklar och gå till smeden och fixa nya och sen gå och plocka ut koden från hojen och lagra dessa i dom nya nycklarna.

Last edited:

Mr.R

Test rider
Gick med
31 Oct 2007
Hoj
Brio - Double Wave
Var där idag och hojen är riktigt porrig. Det enda knepiga var att styrdämparen inte var Öhlins som allt annat utan något vanligt skit modell cykelpump men så kanske det ska vara?? :confused:

Japp, SP'n hade likadan styrdämpare som den vanliga R1'an.
Jag konfronterade Yamaharepresentanten på mässan med detta men fick aldrig något riktigt svar.
Tyckte det var riktigt dåligt, på en hoj för 189.000, med tanke på att jag har erfarenhet av 2 "mindre bra" orginaldämpare.

/R

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Japp, SP'n hade likadan styrdämpare som den vanliga R1'an.
Jag konfronterade Yamaharepresentanten på mässan med detta men fick aldrig något riktigt svar.
Tyckte det var riktigt dåligt, på en hoj för 189.000, med tanke på att jag har erfarenhet av 2 "mindre bra" orginaldämpare.

/R

På vilket sätt är originalen skräp kontra Öhlins?

Polare sa att jag skulle byta till Öhlins om jag kunde, men varför?

Mr.R

Test rider
Gick med
31 Oct 2007
Hoj
Brio - Double Wave
På vilket sätt är originalen skräp kontra Öhlins?

Polare sa att jag skulle byta till Öhlins om jag kunde, men varför?

Har kört två R1'or (en 04 och en 06), båda blev efter ett tag glappa i styrdämparen. Monterade på Öhlin'are och problemet återkom aldrig.
Jag vet att detta bara rör sig om två hojjar men det är 100% av de R1'or jag kört som hade styrdämpare orginalmonterad.

Hade en HyperPro på en 98'as R1 och den var också riktigt bra, så det finns alternativ till Öhlins.

/R

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Personligen så tycker jag att en hoj på KVD ska vara mycket billigare om den ska vara intressant. Ofta har de otäck historia typ brand, vattenskada, olycka, stulna mm och efter sanering så brukar det vara svårt att se.
Behöver som sagt inte döma ut alla objekt, men efter vad jag har sett så skulle autionsobjekten egentligen vara billigare än vad de är.
Jag har kollat på ett flertal objekt, men inte tyckt att skickat motiverat slutpriset. Förr kunde man göra klipp, men jag tror att det är svårt i dag.

Men om hojen är fin, så lycka till med köpet. Det är ju en speciell modell.

Håller med om priserna på vissa objekt är orimliga men samtidigt verkar de ju hitta sina köpare på något sätt.

Jag förvånas mer av att många fd tjänstebilar, hyggligt nya lågmilare, är så misskötta: repiga och buckliga och skitiga invändigt, ibland helt utan servicehistorik. Har företagen inga bilansvariga längre och tydliga rutiner?:confused:

Vad gäller hojar är 99% av objekten återtag via finansbolag eller fogden. Just den här hojen tycker jag ligger helt ok prismässigt (just nu) givet att man kan säkra upp en ny nyckel mm. De begpriser jag sett utomlands ligger avsevärt högre.

Det finns en zx6r till salu också men den är betydligt mer sliten, oljeläckage mm.

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Hoj
XJR1300
Man lär sig något nytt var dag.
Har aldrig någonsin blivit av med en nyckel så detta var nyheter.
Gäller detta mina lite äldre hojar också? R1 -00:a, XJR 1300 -01:a

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
det finns trots allt också firmor som kan plocka ut koden ur hojen och lagra denna i nya nycklar.

Har man tex borta alla nycklar kan man ju alltid hitta beg tändningslås med nycklar och gå till smeden och fixa nya och sen gå och plocka ut koden från hojen och lagra dessa i dom nya nycklarna.

Vilka firmor då?? :confused:

Wilcan

Socialdemokrati är klassförräderi.
Gick med
13 Jul 2008
Hoj
?
16lax kostar ny nyckelsats förövrigt :).. Hade en vän som importerade en hoj där den röda saknades, och yc ville just ha 16lakan..

Frugans syrra jobbar på KVD och hon erkände att de saknar kompetent personal när det gäller MC. Detta efter jag påpekat att en Ducati 998:a dom sålde hade ett "högt missljud från kopplingen"...

Numer vet hon dock att Ducati:s ska låta så, dom är inte trasiga. :D

För övrigt säljer de väl mest före detta firma- och leasingbilar, därför kan väl skicket vara sådär? Motorcyklar är väl uteslutande konkurser och andra ekonomiska katastrofer ala fogdeärenden?

KVD har explanderat rätt friskt de senaste åren så något rätt borde de ju göra iaf. Deras första verkstadslokal är numer fikarum t ex :)

Hahahaha! :D

Last edited:

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
gick för 79000:-

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Frugans syrra jobbar på KVD och hon erkände att de saknar kompetent personal när det gäller MC. Detta efter jag påpekat att en Ducati 998:a dom sålde hade ett "högt missljud från kopplingen"...

Numer vet hon dock att Ducati:s ska låta så, dom är inte trasiga. :D

För övrigt säljer de väl mest före detta firma- och leasingbilar, därför kan väl skicket vara sådär? Motorcyklar är väl uteslutande konkurser och andra ekonomiska katastrofer ala fogdeärenden?

KVD har explanderat rätt friskt de senaste åren så något rätt borde de ju göra iaf. Deras första verkstadslokal är numer fikarum t ex :)

Skramlar, låter illa, oljeläckage saknar en del bultar som vibrerat loss. Det behöver man in ta upp i protokollet :)

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC