DR650RSE startar inte (ljud finns)

softsolid

Ny medlem
Gick med
6 May 2010
Ort
Stockholm
Hoj
DR650
Har en DR650RSE från 91 som inte vill starta.
Provat att starta som vanligt, och här är resultatet i form av en ljudfil:
http://dw4.convertfiles.com/files/0630141001333630482/img_0976.mp3

Startade alldeles utmärkt bara för några dagar sedan. Motorn går liksom inte runt nu, även om den någon enstaka gång hoppade till lite grann. Kan det vara tändstiften?
Vad kan vara felet?

Har även provat att springa igång den utan lycka. vilket är för övrigt det bästa sättet att springa igång en 650-kubikare? Nedförsbacke, 2:an, släppa upp kopplingen sakta? Ska man försöka starta samtidigt?
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Det låter ju som det är bra skjuts på startmotorn men den greppar i sin tur inte i något mer. Nu vet jag inte hur kraften förs över från startmotor till vevaxel på en DR650 (Kedja/kugghjul) men den där motorn bör nog inte startas överhuvudtaget. I värsta fall kan det ligga en hel del trasiga kuggar i den där motorn och de kommer inte vara snäll med resten av mekaniken ifall motorn verkligen hostar igång.

Tändstiften är det inte och ska du springa igång en bil/hoj så finns det ingen anledning att smyga upp kopplingen. (Men som sagt. Jag skulle inte springa igång den där innan jag visste mer om vad felet är.)

Töm ut oljan och kolla om det följer med metallspån.

Hoppas jag har fel i min analys.
 

nathe01

Ny medlem
Gick med
26 May 2011
Ort
Norr om STHLM
Hoj
lekhoj: Ducati 748, GSX 750 ES (såld), Triumph Legend TT (vandaliserad), senste: cb750-78
Har haft liknande ljud på en båtmotor. Det visade sig att stiften inte tände.
Kolla stif och kolla att tändkablarna inte e kass eller mot förmodan
Det är vad jag kan tipsa om.
 
Last edited:

softsolid

Ny medlem
Gick med
6 May 2010
Ort
Stockholm
Hoj
DR650
Okej, tack för utförligt svar.

Köpte den nyligen, men hittade inga fel alls då.

Ska kolla upp vad det kan vara mer, och exakt vad det är som låter. Eftersom den inte drar runt alls tänkte jag om det är bensinpumpen som låter, och att det låter normalt? Alternativt att det inte låter normalt.

Oljan ska vara bytt hyfsat nyligen, men jag kanske borde prova ändå
 

softsolid

Ny medlem
Gick med
6 May 2010
Ort
Stockholm
Hoj
DR650
Alright. Det låter som ni säger, att den inte vrider runt alls. Vid ett enstaka tillfälle har den tagit bara pyttelite och "guppat till" men i övrigt helt och hållet enligt ljudfilen. Jag har inte haft hojen i min ägo särskilt länge men är detta något som kan uppstå bara hux flux om den gått fint någon vecka tidigare?
 

Inge Naning

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2011
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 525 EXC -05, Africa Twin -99, CB450 -70, Honda CRF 250 -04 Såld, KTM 690 SMC -11 Såld, Aprilia F1 Futura Såld
Jag tycker de låter som att startmotorn går runt helt utan motstånd.
Antingen så har mekanismen kleggat ihop under vinterförvaringen eller så är det väldigt ont om kuggar kvar.
Ta isär och kolla, om det saknas kuggar så måste dom tagit vägen någonstans vilket riskerar förstöra något annat i motorn!
Att den hoppar till ibland tyder på att det finns något som får lite "grepp" för att sen släppa igen, men ta isär och kontrollera slitage och gör rent!
 

softsolid

Ny medlem
Gick med
6 May 2010
Ort
Stockholm
Hoj
DR650
Håller helt med dig Inge Naning. Toppenbra med era synpunkter, utan dem hade jag nog försökt starta den igen. Återkommer när jag förhoppningsvis löst problemet.:)
 

sdthala

Ny medlem
Gick med
9 Dec 2007
Ort
Sandared / Borås
Hoj
amatörbygge -snart färdigt
Vill inte skrämma dig men kan berätta hur det gick med min motor. Lät likadant som din låter:
Jag har en SE-motor från en -96a som har rasad mellanaxel, mellanaxel med drev mellan startmotor och startdrev på vevaxel. Kan hända att fästena i blocket till den axeln går sönder om tomgången är för låg och motorn slår bakåt. Om det är samma problem på din motor som det jag beskriver så lutar det åt utbytesmotor, då det är svårlagat. Det var rätt stora bitar som sprack där mellanaxeln ligger i blockhalvan. Kan tillägga att blockhalvorna är är ett par och att man inte kan byta bara en.
 

bebbe

Ehhhh
Gick med
11 Mar 2003
Ort
az
Hoj
Nej
General fel på DR650. Hade själv fel på starten på min jag hade för många år sedan. Kommer nu inte ihåg exakt vad problemet var men har för mig att någon lagring till en axel brukade paja (eller liknande). Startmotorn har inte ett vanl bendixdrev (slår till vid ett speciellt varv) utan själva bendix funktionen sitter i sidan på motorn. Bakom v-motorkåpa.

Om jag inte missminner mig så var det att man kunde få stora problem med den ifall man hade mycket låg tomgång. Typ att funktionen blev reverserad vilket resulterade i total haveri. Men på din verkar ju som sagt "startkopplingen" ha lagt av
 

softsolid

Ny medlem
Gick med
6 May 2010
Ort
Stockholm
Hoj
DR650
Mycket riktigt. Startmotorkopplingen var kass. Denna är nu utbytt men problemet kvarstår. Det verkar som att startmotorn går åt fel håll(?!)

Märkligt, kan vara som du säger..
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top