Dr800 bratstyle för grusåka

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ok, låter lovande!

Har en vacummätare liggande, man kan ju alltid se hur mycket den suger vid olika varvtal;)

Hade varit fräckt med en transparent slang med fjäder i som går till motorn,
det har dom på Bonneville!

Bra, annars hade jag tänkt tipsa om Biltemas vacuummätare, funkar rätt ok.

Kolla efter transparent högtemp soppaslang, jag har sett det på flera ställen. Brukar användas till powerjets på dragbike-harleys, så att man i bänken kan se när resp munstycket kickar in. HAr sett sån sklang i ganskla grov dim. Annars är det väl transparent siliconslang man får leta.

Fint ljud

[YOUTUBE-ID]tisZdCw7vd4[/YOUTUBE-ID]

Last edited:

G13B

mer tam än vild
Gick med
27 Jun 2007
Hoj
dr800 special
låter vass! Är det din?

bra tips med powerjet slangen, har nämligen 4st liggande (dock vikta för bilen), man kanske skulle investera i 2 till och sätta på cykeln:tummenupp

Går det att sätta bränsle pickupen till powerjeten i flottörhuset på rs gasare? Jäkligt trångt med flottören…har bara sett i bottenskruven, men det känns som att man skulle kunna sno soppa från huvudmunstycket om man sätter den där:confused:

-Hjalmarsson-

Fortfarande Rookie
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
GSXR1100-86, GSX750R -87, VTR1000F, GSXR750/1100-88, CBR600 -87
Bra, annars hade jag tänkt tipsa om Biltemas vacuummätare, funkar rätt ok.

Kolla efter transparent högtemp soppaslang, jag har sett det på flera ställen. Brukar användas till powerjets på dragbike-harleys, så att man i bänken kan se när resp munstycket kickar in. HAr sett sån sklang i ganskla grov dim. Annars är det väl transparent siliconslang man får leta.

Fint ljud

[YOUTUBE-ID]tisZdCw7vd4[/YOUTUBE-ID]

Fan vad det pissar ut soppa på avslag. Ska det va så?

G13B

mer tam än vild
Gick med
27 Jun 2007
Hoj
dr800 special
Kan nog bli en smäll om den baktänder…om man kör med luftburk då…

angående powerjeten, borde det inte gå att sätta "T" i bränsleslangarna mellan förgasarna?

G13B

mer tam än vild
Gick med
27 Jun 2007
Hoj
dr800 special
fått på filter och avgas
img05371a.jpg

img05381z.jpg

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
fått på filter och avgas

Tjusigt! Gillar den funkionella stilen. Funktion är snyggt!:tummenupp

Ska du satsa på en flattrackkuts? Vore snyggt tror jag!

låter vass! Är det din?

bra tips med powerjet slangen, har nämligen 4st liggande (dock vikta för bilen), man kanske skulle investera i 2 till och sätta på cykeln:tummenupp

Går det att sätta bränsle pickupen till powerjeten i flottörhuset på rs gasare? Jäkligt trångt med flottören…har bara sett i bottenskruven, men det känns som att man skulle kunna sno soppa från huvudmunstycket om man sätter den där:confused:

Nej det är inte min hoj, jag använde Mikuni HSR45 på 1200:an och sedan HSR48 på 1640:n när jag körde med förgasare, de behöver inte powerjets.

Men sedan några år har jag sprut på min hoj.

Last edited:

G13B

mer tam än vild
Gick med
27 Jun 2007
Hoj
dr800 special
jag ska lägga på den jag har och ta ett kort,
tror det är en "stortz/stork" eller något sånt, ha ha

man kan kanske köra med bägge, byta lite:confused:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
jag ska lägga på den jag har och ta ett kort,
tror det är en "stortz/stork" eller något sånt, ha ha

man kan kanske köra med bägge, byta lite:confused:

Tvätta av bröstet på hojen innan du tar nästa kort framifrån också om du har lust. Smuts är ju ballt och så, men på bilder brukar det bara se trist ut, detaljerna försvinner tycker jag.

Ska bli kul att se hur ejektorn funkar!

G13B

mer tam än vild
Gick med
27 Jun 2007
Hoj
dr800 special
Tvätta av bröstet på hojen innan du tar nästa kort framifrån också om du har lust. Smuts är ju ballt och så, men på bilder brukar det bara se trist ut, detaljerna försvinner tycker jag.

Ska bli kul att se hur ejektorn funkar!

vi får se hur det går med tvätten…väntar nog med det tills jag river den för lack:)

ja ska bli kul att testa ejektorn, kanske ger massor av häst:yoparty

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
...

Tänkte fråga vad en ejektor är men fann följande via sökfunktionen: "Det du menar är det som inom dragracing med bilar (jänk) ofta kallas vacu-pan, dvs en ejektor monteras i headersena (grenrören på vårt språk) och den höga gashastigheten där används då för att suga ut luft ur vevhuset. Effektökningen består då främst i att vevparti och kolvar får mindre luftmotstånd.
"

Kan inte låta bli att undra hur mycket effekt kan detta ge? Låter som marginella effekter för en lekman... Eller?

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
Några olika
Tänkte fråga vad en ejektor är men fann följande via sökfunktionen: "Det du menar är det som inom dragracing med bilar (jänk) ofta kallas vacu-pan, dvs en ejektor monteras i headersena (grenrören på vårt språk) och den höga gashastigheten där används då för att suga ut luft ur vevhuset. Effektökningen består då främst i att vevparti och kolvar får mindre luftmotstånd.
"

Kan inte låta bli att undra hur mycket effekt kan detta ge? Låter som marginella effekter för en lekman... Eller?

Frågan är dock vad det kan tänkas göra på en stånka när kolven vänder och går uppåt igen, vevhusventalationen borde balanseras efter ett varv - eventuellt blowby. Tror inte det blir någon effektvinst om det inte handlar om stora blowby mängder men det ser onekligen tufft ut :)

Exempelvis en vanlig rad4 har intern balancering av under/övertryck - blowby där gör det nog större skillnad.

Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
vi får se hur det går med tvätten…väntar nog med det tills jag river den för lack:)

Klart du ska göra som du vill, bara jag som gillar när det är rent :tungan

Traditionella sadel (som du har på dina bilder) kan ju vara rätt snyggt det med tycker jag. Men det beror ju (i mina ögon) väldigt mycket på vad man då väljer för bakstänka samt hur väl man matchar ihop sadeln med tanken

Här är exempel på två funktionella hojar som jag tycker ser kraftfulla ut trost att de har traditionell solosadel (inte har en flattrackliknande kuts och limpa).

Guzzi-racer, inte flattrack dock

amba-racer-1.jpg

HD:s flattrackinspirerade gathoj XR1000 (Streettracker)

Harley%20XR1000%2084.jpg

xr1000b.jpg

G13B

mer tam än vild
Gick med
27 Jun 2007
Hoj
dr800 special
ejektorn ska ge bättre kolvringstätning, lägre vevhustryck och en jämnare kurva/varvar ur lättare – i teorin:tummenupp

Fina hojar Jörgen, men…jag skulle kapat bakskärmen på samtliga och satt på crossdäck:yoparty

G13B

mer tam än vild
Gick med
27 Jun 2007
Hoj
dr800 special
ja den är jävligt najs, tycker att tanken inte riktigt passar i bakkant bara annars helt ok:tummenupp

G13B

mer tam än vild
Gick med
27 Jun 2007
Hoj
dr800 special
En sån här hade inte gjort ont heller, kostar en del att bygga tyvärr…
30543164.jpg

Shot at 2010-02-11
95856135.jpg

Shot at 2010-02-11
tl3gallery.jpg

Shot at 2010-02-11
tl4gallery.jpg

tl5gallery.jpg

Shot at 2010-02-11

G13B

mer tam än vild
Gick med
27 Jun 2007
Hoj
dr800 special
nu har jag fått dit framlampan, en HPD special. Bosch extraljus hus, biltema insats, dr800 parkeringslampa, hundkoja lyktnät, rattar från skrotlådan.
Tanklocket damp ner i lådan också, direkt från Hong Kong

Bifogar några bilder på flattrack kutsen också…får nog höja och byta fälgar om man ska köra med den på…(men funderar på att lacka den när vi ändå håller på och kluddar – ifall man skulle ändra sig :))

dsc00075w.jpg

dsc00077v.jpg

dsc00078ej.jpg

dsc00076jy.jpg

dsc00079s.jpg

dsc00080rb.jpg

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S