DR800 cafefighter

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
fick tag i lite roliga delar idag..undra om de går o bulta på toppköpan på någe vänster..
undra om de skulle bli snyggt, skulle måsta förminska den ganska mycket.. en gammal race kåpa från 60 talet.

finns de nå mindre modell av dessa o köpa nånstans?
 

Bifogat

  • Photo0219.jpg
    Photo0219.jpg
    89.2 KB · Visningar: 119

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Gör man det "rätt" så blir det hur snyggt som helst :) :yoparty

XT500.jpg



:drool
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
PutteLiten skrev:
2487688 Gör man det "rätt" så blir det hur snyggt som helst :) :yoparty




:drool

jo var nå sånt litet jag var ute efter men denna e större :tummenupp
får väl prova gjuta en egen då,,suck :rolleyes:

iofs kan man nog minska den jag hitta ganska mycket..
en bra början kanske :)









o just de, jag har vart in o snacka lite med besiktningen.
ska nog reggbes snart, verka inte vara nåra problem..
måste bara på med lite större blinkers o sånt först :D


uppd. mån den 16/10 så ska jag in..hoppas de går vägen.
 
Last edited:

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
denna skapelse verkar inte va död för mig än,
håller som bäst på o försöker på få tag på lite delar..

lutar åt att försöka klämma dit en turbo :rolleyes:

har jag tur kanske jag får låna av en snubbe så länge själva turbon..
de smågrejer som fattas sen är inte mycket.
får svetsa plenum o rör själv o ingen har nån anning hur de ska se ut..mycke gissningar o kansken verkar de som..
behöver nog inte ens kompsänka då den ligger på 9,5 orginal :tummenupp prova o ladda lite först för att sen ev gå över till e85 :)
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
Kommer bli en riktig killer med turbo! Skadar ju inte att hojen är one of a kind heller!

Hur är den föresten att köra som caféracer jämfört med blaffig offroadare?
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
matte_mannen skrev:
2528624 Kommer bli en riktig killer med turbo! Skadar ju inte att hojen är one of a kind heller!

Hur är den föresten att köra som caféracer jämfört med blaffig offroadare?

stabil är de enda jag kan komma på..
sista rundan jag var ute så tog jag en skarp kurva i 65 där jag vet man kan knäskrapa med sportisen i 70-75 kmh
då var de långt kvar på framdäcket, litar dock inte på bakdäcket då de är gammal halt o slutkanten kommer fort. :)
 

matte_mannen

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Gbg
Hoj
sc28 fighter (såld) - Nu med XL moppe (xr600r)
ozeo skrev:
2529603 stabil är de enda jag kan komma på..
sista rundan jag var ute så tog jag en skarp kurva i 65 där jag vet man kan knäskrapa med sportisen i 70-75 kmh
då var de långt kvar på framdäcket, litar dock inte på bakdäcket då de är gammal halt o slutkanten kommer fort. :)

Ok, nice! Stadigheten är väl kanske en produkt av den lååååååååånga svingen(?)-----> alltså lång hjulbas.
Upplevs den som trögstyrd pga det?
Är det inte svårt att bygga turbo på en stånka?
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
matte_mannen skrev:
2529631 Ok, nice! Stadigheten är väl kanske en produkt av den lååååååååånga svingen(?)-----> alltså lång hjulbas.
Upplevs den som trögstyrd pga det?
Är det inte svårt att bygga turbo på en stånka?

inte de minsta trögstyrd, snarare tvärtom..näste lite för snabb..
är väl lätt nedåt lut på hela alltet nu, sen vart de lite annorlunda genom att gaffelns ben sitter nån cm längre fram än orginal.

om de e svårt o bygga turbo..tja de är de säkert,,inte så beprövad mark o jag har ingen anning vad jag ska göra för o få de o funka..
men har nåra ideer som jag snappat upp o ska prova :)
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
ozeo skrev:
2529819 i know :rolleyes: har läst alla trådar om enstånka o turbo här.
ska googla lite sen oså.
men de blir ju nästintill gratis o prova för mig så.. :tummenupp


Kanske Benny (aka Boost2) kan ge dig några tips. Om han är villig att hjälpa.

Har DR'en två utblås från cylindern??
Det borde vara enklare (bara en tanke), om man stämmer dem så att de "blåser" i "180 grader" mot varandra och på så sätt "immiterar" en twin. På så sätt får du ju dubbla pulser, och samtidigt lite svagare pulser, och det borde göra det enklare.
Mycket snuffar där, men du fattar nog :hihi
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
PutteLiten skrev:
2536266
Har DR'en två utblås från cylindern??
Det borde vara enklare (bara en tanke), om man stämmer dem så att de "blåser" i "180 grader" mot varandra och på så sätt "immiterar" en twin. På så sätt får du ju dubbla pulser, och samtidigt lite svagare pulser, och det borde göra det enklare.
Mycket snuffar där, men du fattar nog :hihi

Hmm,
det där får du nog tänka igenom en gång till
det är fortfarande en kolv och ett förbränningsrum i en stånka.
 

Agent Apelsin

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2005
Ort
Linköping
Hoj
Kawasaki GPZ 750 -83
gthyni skrev:
2536341 Hmm,
det där får du nog tänka igenom en gång till
det är fortfarande en kolv och ett förbränningsrum i en stånka.

Om man gör rören från utblåsen olika långa så borde pulserna från dom komma lite förskjutna och då kanske det fungerar bättre eller?
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Agent Apelsin skrev:
2536465 Om man gör rören från utblåsen olika långa så borde pulserna från dom komma lite förskjutna och då kanske det fungerar bättre eller?

Precis.
(det var oxå det jag sa, fast på ett annat sätt... :hihi )


gthyni skrev:
2536341 Hmm,
det där får du nog tänka igenom en gång till
det är fortfarande en kolv och ett förbränningsrum i en stånka.

Det är inte kolven som driver turbon som en kompressor. ("direkt" drivande alltså...)
Det är avgaserna.

Det som skiljer en 4,3,2,1 cyl hoj är hur ofta och hur kraftigt pulserna kommer till turbosnurran, och ju oftare de kommer = jämnare turbotryck = bra.
Många små är bättre än en kraftig. Teorin är enkel. Praktiken är det svåra.

:hej
 
Last edited:

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
jag förstår hur en turbo fungerar.
problem med olika långa avgasrör är
1. att man får olika motstånd i rören
2. att avgashastigheten och därmed fördröjningen varierar med varvtalet

det är nog bäst med rad-4 eller större för turboprojekt,
remdriven kompressor är bättre få fåcylindriga motorer IMHO
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
PutteLiten skrev:
2536266 Kanske Benny (aka Boost2) kan ge dig några tips. Om han är villig att hjälpa.

Har DR'en två utblås från cylindern??
Det borde vara enklare (bara en tanke), om man stämmer dem så att de "blåser" i "180 grader" mot varandra och på så sätt "immiterar" en twin. På så sätt får du ju dubbla pulser, och samtidigt lite svagare pulser, och det borde göra det enklare.
Mycket snuffar där, men du fattar nog :hihi

kan ju säga att de är redan uträknat..måste göra flera meter med rör för den ena isf :näsblod
benny får jag ej tag på o han tror jag inte vill hjälpa.
har läst lite texter o har lite ideer.
samt har maila marklund, fick svar ganska snabbt, kul.
han säger oså i princip att man ska prova sig fram..finns inget gemensamt får stånkor om hur man ska bygga utan de har vart olika från modell till modell..

men jag tackar aldrig nej till ideer :tummenupp
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Ah, tänkte väll att någon måste ha tänkt på det och räknat på det innan.
Flera meter... :näsblod ... :lol det klarar man sig nog utan...

Ideér är gratis tills man sätter igång sågen :hihi

Har själv funderat på turbo stånka, men som alla vet så är det en hel del pyssel, så jag bestämde mig för att stunta i det och göra något annat i stället.
Om inte Benny skulle börja sälja kit förståss... :banana

gthyni skrev:
2536686 problem med olika långa avgasrör är
1. att man får olika motstånd i rören
2. att avgashastigheten och därmed fördröjningen varierar med varvtalet

det är nog bäst med rad-4 eller större för turboprojekt,
remdriven kompressor är bättre få fåcylindriga motorer IMHO


2. Hmm, tänkte inte på den faktiskt. :(


Håller helt med dig i att 4or är enklare för turbo projekt och kompressor enklare för få cylindriga.
Men det betyder ju inte att det inte går... "bara" fråga om vilja och kunskap, och i bland en hel drös med pengar...

:hej
 
Last edited:

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
jahapp, då var man in o regga den då..
allt gick smidigt o är inskrivet i pappren så nu e den toklaglig :tummenupp

de värsta va vikten..
orginal ska den väga 220, vet dock ej om det är tankad el torrvikt..
min vägde 180 nu. då avrundar dom uppåt om den skulle visa 176 tex.
det va ca 10 l soppa i den nu
så torr tippar jag runt 170 kg el mindre?
:tummenupp :D
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
ozeo skrev:
2545241 jahapp, då var man in o regga den då..
allt gick smidigt o är inskrivet i pappren så nu e den toklaglig :tummenupp

de värsta va vikten..
orginal ska den väga 220, vet dock ej om det är tankad el torrvikt..
min vägde 180 nu. då avrundar dom uppåt om den skulle visa 176 tex.
det va ca 10 l soppa i den nu
så torr tippar jag runt 170 kg el mindre?
:tummenupp :D

Finns en anledning till att de flesta som importerar hojar ser till att de är fulltankade och lite där till för att få upp tjänstevikten! :D
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top