Dra iväg själv nedåt en vecka!

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Jag har nu räknat på flygbiljett och transport och istället beslutat mig för att ta färjan antingen från Karlskrona eller Trelleborg! 7500:- innan man hunnit sätta sig på hojen tyckte jag var lite i överkant.

Planen är istället att köra längst med Tyskland, genom prag och in i österrike, sen får dagsformen på stjärten bestämma. Orkar jag till Kroatien så gör jag! Återkommer förhoppningsvis med lite bilder!

Det kommer säkert bli bra hur du än gör. Man kommer in i en skönt tillstånd när man spenderat några dagar i sträck på hojen.:tummenupp

I mitt fall handlade det inte så mycket om att hitta det billigaste alternativet, utan att jag vill slippa sitta och nöta mil bara för att komma fram. På det här viset kan jag ta det lite lugnare och snitta på dagsetapper om 25-30 mil utan att semestern tar slut ut innan jag kommer hem.

Lastade för övrigt hojen på terminalen igår, flyger ner till Italien om en dryg vecka.

MC på terminal.jpg
 

vira20

Medlem
Gick med
15 Oct 2014
Ort
Göteborg
Hoj
2017 Ducati SuperSport S
Det kommer säkert bli bra hur du än gör. Man kommer in i en skönt tillstånd när man spenderat några dagar i sträck på hojen.:tummenupp

I mitt fall handlade det inte så mycket om att hitta det billigaste alternativet, utan att jag vill slippa sitta och nöta mil bara för att komma fram. På det här viset kan jag ta det lite lugnare och snitta på dagsetapper om 25-30 mil utan att semestern tar slut ut innan jag kommer hem.

Lastade för övrigt hojen på terminalen igår, flyger ner till Italien om en dryg vecka.

View attachment 449764

Du, glöm inte nyckeln bara. :hej
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Åkte biltåget från Hamburg till Verona i Maj/Juni med frun och hennes cab. och var på Mugello och kollade MotoGP. MÅÅÅnga hojåkare på det tåget. Går även från Hamburg till Wien. Ett riktigt nice sätt att resa. Lasta på fredag kväll, sova på tåget framme lördag förmiddag! Samma procedur tillbaka fast lördag till söndag! Detta ska definitivt göras med MC någon gång framöver.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Risken för det är minimal skulle jag tro. Kommer säkert glömma allt annat, men nyckeln kommer jag ha med.



Tack. :krama
Det är faktiskt först nu jag kan ta den typen av skämt, så det är okej så länge det görs med kärlek. :)

Så du är ganska "keyless" numera :brynad

Happy riding :tummenupp
 

Apis

Medlem
Gick med
9 Feb 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Hamamatsu
Det blir sjukt stressigt på så kort tid om man inte ska tokköra och det är väl inget kul? Jag kom faktiskt nyligen hem från en Kroatientur. Åkte Polenfärjan från Nynäshamn en måndag, då hamnar man i Gdansk och sen är det bara rätt ner till Split vid kroatiska kusten. Var nere i Split på lördagen. Det ser inte så långt ut på kartan men man kör faktiskt tvärs igenom hela Europa....

För mig blev det ~450 mil på två veckor och jag tyckte det var lagom mix mellan att komma någon vart men samtidigt ta sig tid att faktiskt uppleva det man ser och är med om. Ska du köra så fort blir det motorväg mest hela vägen och det är sjukt tråkigt och monotont + att det kostar en massa pengar förutom i Tyskland. Jag körde autobahn München-Berlin-Gdansk på två dagar, det är 120 mil. Inte så väldigt kul på en 700 offroadhoj...

Det är lätt att tänka "äh, jag klipper 60-70 mil per dag, det är lugnt!" men efter ett par sådana dagar är man rätt mör. Beroende på vad man kör för hoj och vilket fysiskt skick man är i, förstås. Du vill förmodligen göra en dag i Prag och/eller Budapest, detta är fantastiska städer som bör besökas någon gång i livet. Det är skönt med en vilodag här och var, för att vila baken om inte annat. Den gillar inte att sitta i sadeln non stop en vecka i sträck, kan jag säga...

Gamla öststaterna är generellt ganska tråkiga att köra i. Finns inte mycket att se utöver den enkla fattigdom och allmänna sjaskighet som den socialistiska mardrömmen lämnat efter sig. Det är visserligen rätt intressant att uppleva detta, en så stor skillnad mot hur vi har det uppe i Skandinavien.

Ta åtminstone tre dagar i Split, ifall du far dit. Vandrarhem funkar bra, har för mig jag betalade 400 kr för tre nätter och det var modernt och fräscht och låg alldeles intill centrum. En dag går till ön Hvar, med samhällena Hvar och Stari Grad, "Gamla Stan". Otroligt vackra och pittoreska samhällen. Man kan ta hojen t/r på färjan för 300 spänn extra, jag tyckte det var värt det. Var smidigt att kunna köra runt på ön.

Missa inte heller samhället Trogir strax väster om Split, det är fantastiskt vackert i de gamla kvarteren. Sen har du det där omtalade naturreservatet i Plitvic med fina sjöar och vattenfall, men de skulle ha 400 spänn i entré så det blev inget av med det. :mad:

Jag hade en dykdag i Trogir men det var helt kass och en stor besvikelse. Trodde Adriatiska havet skulle erbjuda betydligt bättre upplevelser under ytan än vad vi fick se på våran tripp.

OCH glöm för höge farao inte den blå delen av reg.beviset i original! Detta krävs för att få komma in i och korsa Bosnien-Hercegovina, vilket är den snabbaste vägen ner till Split om man kommer från Ungern-hållet. Jag hade bara en kopia på reg.beviset och det gick INTE att snacka bort. De skulle ha internationellt körkort också. Hallå, 2019 liksom? EU? Släpp sargen och sovjettiden, vetja! Fri rörlighet, ni vet? Var bara att vända vid gränsen och åka runt hela Bosnien, tog nästan en halv dag extra. :huvet

Det blir nog en bra tripp oavsett om du tar Kroatien eller norra Italien, båda länderna är väl värda ett besök!
Budgetera mer än du tror behövs, rätt var det är kommer det en tunnel som kostar 7,5 Euro och strax därpå en mil motorväg som kostar 10 Euro och så där håller det på :gnissla

Svar till hrc

"De skulle ha internationellt körkort också. Hallå, 2019 liksom? EU?"

Bosnien är inte EU-medlem, men internationellt körkort har jag då inte behövt när jag varit i Bosnien. Måste ha varit en nitisk person du mött vid gränsen.. :näsblod Men hursom är Bosnien ett trevligt land att mc-semestra i.. :tummenupp

Personligen bilar jag i Europa varje år sedan ett par år tillbaka där jag korsar den bosniska gränsen i snitt två gånger per resa. Jag har aldrig blivit tillfrågad om ett internationellt körkort, därtill dock erfordras registreringsbevis i original samt det gröna kortet.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Flög ner i måndags (igår?) och hämtade ut hojen på terminalen i Affi framåt kvällen. (I år hade jag inte glömt nyckeln alltså.) Vi bor ett par nätter i Malcesine innan vi i morgon onsdag börjar vår resa hemåt. Idag tog vi ett varv runt Gardasjön med ett antal stopp för fika, bad och lunch längs vägen. Totalt tog det oss ca 7 timmar att köra de 15 milen runt sjön. Ingen brådska alltså.

Hade gärna delat med mig av bilder här eller i någon annan tråd, men det funkar lika bra som vanligt att ladda upp filer så det får bli en annan dag.
 

victuhh

Sporthojsnörd
Gick med
4 Mar 2015
Ort
Kalmar
Hoj
VFR 800 07 // DRZ 400S
Bara 2 dagar där nere innan du for hemmåt?
2 dagar kvar innan det är min tur!!
 

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
Att klippa Rostock-Italien på en dag är inga problem alls om du har lite mil-vana.
Nu snackade du att åka via Tjeckien och där är en del vägarbeten nu, men å andra sidan brukar det vara en del köer neråt München så din idé kan vara god likväl.
Vignette krävs för motorvägar i Österrike och Slovenien om du nu kommer dit, betalvägar i Italien, Kroatien.

Vecka 30 närmar sig, men har du frågor så bara ös på!
Jag brukar åka Balkan nästan varje år, har besökt alla länder där och runtom.
Rekommenderas!
Men Italien, Österrike och södra Tyskland är kanske enklare och har nog generellt roligare och bättre vägar.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Bara 2 dagar där nere innan du for hemmåt?
2 dagar kvar innan det är min tur!!

Jo, vi nöjer oss med två dagar. Vi ska ju dock åka rätt många omvägar på hemresan så vi räknar ändå inte med att vara hemma förrän framåt slutet av nästa vecka.

Idag har vi tagit oss på småvägar upp till Bormio och tanken är att börja morgondagen med Stelviopasset för att sedan åka vidare in i Österrike.
 

victuhh

Sporthojsnörd
Gick med
4 Mar 2015
Ort
Kalmar
Hoj
VFR 800 07 // DRZ 400S
Min plan är alltså Polen/Tjeckien/Österrike ev. Norra italien. Hittar du några guldkorn får du gärna tipsa!
 

victuhh

Sporthojsnörd
Gick med
4 Mar 2015
Ort
Kalmar
Hoj
VFR 800 07 // DRZ 400S
Avis, minst sagt!

Vad kör du för hoj och hur får du med dig grejorna?

En MT 09 tracer, har rejäla packväskor, topbox och tankväska!

Att klippa Rostock-Italien på en dag är inga problem alls om du har lite mil-vana.
Nu snackade du att åka via Tjeckien och där är en del vägarbeten nu, men å andra sidan brukar det vara en del köer neråt München så din idé kan vara god likväl.
Vignette krävs för motorvägar i Österrike och Slovenien om du nu kommer dit, betalvägar i Italien, Kroatien.

Vecka 30 närmar sig, men har du frågor så bara ös på!
Jag brukar åka Balkan nästan varje år, har besökt alla länder där och runtom.
Rekommenderas!
Men Italien, Österrike och södra Tyskland är kanske enklare och har nog generellt roligare och bättre vägar.

Jag tror det får bli balkan nästa år, lite tidsbrist tyvärr!
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Min plan är alltså Polen/Tjeckien/Österrike ev. Norra italien. Hittar du några guldkorn får du gärna tipsa!

Åkte från Bormio över Stelviopasset till Lienz i Österrike idag. Är du i närheten av gränsen rekommenderas definitivt åtminstone Stelvio, även om du bara bränner ner och vänder.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
0c561de1f6c986e4bee214619e116ac3.jpg



Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

victuhh

Sporthojsnörd
Gick med
4 Mar 2015
Ort
Kalmar
Hoj
VFR 800 07 // DRZ 400S
Ah okej, Tracer verkar vara fina långåkarhojar. Blir det tält eller BnB?

Den är fantastisk! Saknar bara en farthållare :(

Åkte från Bormio över Stelviopasset till Lienz i Österrike idag. Är du i närheten av gränsen rekommenderas definitivt åtminstone Stelvio, även om du bara bränner ner och vänder.
Ja Stelvio vore grymt häftigt, så kan man säga att man varit i Italien också!
 

Jonte H

MEDLEM
Gick med
22 Mar 2019
Ort
Hbg
Hoj
VFR800X 2017
Svar till victuhh

"Ja Stelvio vore grymt häftigt, så kan man säga att man varit i Italien också![/QUOTE]"

Stelvio är ett pass dom flesta vill köra, men är faktiskt lite överskattat. När man kört hälften av kurvorna börjar man tröttna, och vill komma ut på snabbare vägar. Stelvio är långsamt och enformigt, speciellt i högsäsong. Italien har MYCKET mer att erbjuda..
 
Last edited:

Jonte H

MEDLEM
Gick med
22 Mar 2019
Ort
Hbg
Hoj
VFR800X 2017
Svar till victuhh

"Den är fantastisk! Saknar bara en farthållare :("

-Varför saknar du farthållare på en MT 09 ? Den ska väl köras aktivt ? Farthållare har man på en guldvinge :fakta
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top