Dra tp kablar i hus. Patchbox vs switch?

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
Halloj!

Håller på att renovera kåken och har kommit fram till att trådat nätverksuttag i diverse rum är bra för bland annat bredbands-tv.

I källaren eller på vinden kommer hela hiet att samlas. Från väggen sätter jag först min router och sedan... Ja vad sätter jag sedan? Har läst lite om patchbox men vad jag förstår så aktiverar man portarna i patchboxen genom att sätta en sladd ifrån router och till respektive port i patchboxen? Säg att routern har 4st utgångar och patchboxen har 12...kan jag då endast aktivera 4st utgångar i patchboxen?

Behöver jag både router, patchbox och switch för att aktivera säg 8st utgångar i patchboxen?

Mvh
KaliZ

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
En patchbox är bara "dum". Det är bara en stor "kontakttavla" där du väljer vilken ingång som skall till vilken utgång. Antingen köper du en router med typ 8 uttag (räcker förmodligen) eller så tar du routern du har och köper till en switch. Kostar inte många hundringar.

Du måste ha lika många utgångar från din router (eller switch) som du har anslutna uttag.

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
Tack för svaret. Misstänkte det var så.

Man kanske ska sätta en patch box/panel iaf för att ha en fast installation i huset. Dvs dem kablarna man har draget i huset riskerar inte att gå sönder om man fixar och trixar mellan portarna.

I och med att det är en dum box... Så borde jag ju kunna plocka en ifrån ebay (hong kong) då dem är MYCKET billigare där...eller kan det påverka signalkvalit'en?

/
KaliZ

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
Installation ska göras med enkeltrådig lite styvare kabel. Alltså kabeln har fortfarande 8 ledare men varje ledare är solid. Solid kabel ska inte kontakteras med med vanliga RJ-45 kontakter utan ska monteras i nån typ av plint vilket man ofta gör med ett kronverktyg.

Vanligtvis uttag ute i huset och sen patch i rackskåpet. Då får du även en god ordning.

Deltaco.se säljer billiga patchpaneler och rackskåp, har du nån lokal liten datorbutik har de antagligen konto hos Deltaco. Annars hör av dig till Deltaco och be om en ÅF i närheten. Jag skulle kunna hjälpa dig men befinner mig lite långt bort.

Vill du slippa sätta upp ett rackskåp/stativ kan detta vara ett alternativ:
http://www.deltaco.se/products/items/itemid/(PTH-12)/index.aspx

Last edited:

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
Installation ska göras med enkeltrådig lite styvare kabel. Alltså kabeln har fortfarande 8 ledare men varje ledare är solid. Solid kabel ska inte kontakteras med med vanliga RJ-45 kontakter utan ska monteras i nån typ av plint vilket man ofta gör med ett kronverktyg.

Vanligtvis uttag ute i huset och sen patch i rackskåpet. Då får du även en god ordning.

Deltaco.se säljer billiga patchpaneler och rackskåp, har du nån lokal liten datorbutik har de antagligen konto hos Deltaco. Annars hör av dig till Deltaco och be om en ÅF i närheten. Jag skulle kunna hjälpa dig men befinner mig lite långt bort.

Jepp, solidkabel i huset är jag med på.

Är det tok-dumt att köpa liknande denna? Verkar vara bra pris:
http://www.ebay.com/itm/PATCH-PANEL-12-PORT-WALL-10-RACK-Both-Mountable-New-/260592432036?pt=US_Networking_Patch_Panels&hash=item3cac84f3a4

Kommer troligtvis hamna på kattvinden så det är i stort sett bara jag som ska se eländet så det estetiska är av mindre vikt.

/KaliZ

Hejhå

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2012
Hoj
Rasad mille kraschad xt, g450x

Vänta lite nu, menar du att det finns flertrådig cat5e eller högre?

Sen skulle jag hellre rekomendera typ lexcom-uttag eller likvärdigt verktygslösa uttag, lexcom finns iallafall till schneiders exxact serie som går att få i likvärdig design om man ändå byter kompletteringsmateriel på övrig elinstallation i samband med renovering.

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
Vänta lite nu, menar du att det finns flertrådig cat5e eller högre?

Sen skulle jag hellre rekomendera typ lexcom-uttag eller likvärdigt verktygslösa uttag, lexcom finns iallafall till schneiders exxact serie som går att få i likvärdig design om man ändå byter kompletteringsmateriel på övrig elinstallation i samband med renovering.

Absolut. Nu är det mååånga år sen jag läste i ämnet men då var filosofin:
Solida ledare till fast installation. Flerledare till all patch. När kontakterna pressas ska den här lilla kontaktflärpen pressas ner i kabeln. Är det en solid ledare kommer det med största sannolikhet fungera men resultatet blir inte lika lysande som en flertrådad ledare.

Lexcom förstår jag inte riktigt vitsen med. Krone är i regel billigare och mer av standard. Kör man cat5e av billigare variant kan det även vara att kablarna är för smala för Schneiders Lexcoms kontakter. Krone verktygen går att köpa billigt och de klipper ledaren rätt samtidigt som man kontakterar.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Solida ledare till fast installation. Flerledare till all patch. När kontakterna pressas ska den här lilla kontaktflärpen pressas ner i kabeln. Är det en solid ledare kommer det med största sannolikhet fungera men resultatet blir inte lika lysande som en flertrådad ledare.

Lexcom förstår jag inte riktigt vitsen med. Krone är i regel billigare och mer av standard. Kör man cat5e av billigare variant kan det även vara att kablarna är för smala för Schneiders Lexcoms kontakter. Krone verktygen går att köpa billigt och de klipper ledaren rätt samtidigt som man kontakterar.

Patchpaneler som nyttjar samma kontaktstycke som uttagen, dom borde väl funka dom med?

Kanske något dyrare dock.

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
I regel är det precis så. Krone i patchpanelen och krone i uttagen. Köper du uttag på Kjell & co eller till och med Biltema är det Krone. Det går att kontaktera utan rätt verktyg men inget jag rekommenderar.

I mitt föra inlägg där jag skrev patch syftar jag på patch-kabeln. Kabeln man drar mellan uttag och dator alternativt mellan patchpanel och switch.
Typ den här, det heter patchkabel, dvs det de flesta kort kallar för nätverkskabel.
http://www.kjell.com/sortiment/dato...kablar/fardig-langd/utp-kabel-cat6-gra-p68972

Last edited:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
I regel är det precis så. Krone i patchpanelen och krone i uttagen. Köper du uttag på Kjell & co eller till och med Biltema är det Krone. Det går att kontaktera utan rätt verktyg men inget jag rekommenderar.

I mitt föra inlägg där jag skrev patch syftar jag på patch-kabeln. Kabeln man drar mellan uttag och dator alternativt mellan patchpanel och switch.
Typ den här, det heter patchkabel, dvs det de flesta kort kallar för nätverkskabel.
http://www.kjell.com/sortiment/dato...kablar/fardig-langd/utp-kabel-cat6-gra-p68972
Ok, de kontaktstycken jag kommer i kontakt med är verktygslösa, men helt sant är principen samma som krone.

Hejhå

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2012
Hoj
Rasad mille kraschad xt, g450x

Mjo, men under mina 10 år i branschen har det aldrig funnits behov av att nypa på rj45-hane, då är det betyligt enklare att sätta ett uttag och ta en färdigkontakterad patch. Gjorde en snabbkoll och det verkar inte ens som att grossarna lagerför flertrådig.

Tanken med verktygslöst är att det ska gå fortare och vara enklare vilket det också är i många fall, framförallt om man jämför med krone. Min uppfattning är att krone fasas ut mer och mer just därför. Jag tar jag helst amp.

renkött

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Apr 2011
Hoj
Honda VFR800
Att det skulle vara fortare med verktygslöst än krone förstår jag inte. Man sätter ledaren på plats, trycker till med verktyget, den sitter och ledaren är kapad. Jobbat lite med verktygsfria också och föredrar som sagt Krone men antar att det är en smaksak.

Kollar jag hos mina distar har jag mer tillgänglig Krone än Lexcom.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Att det skulle vara fortare med verktygslöst än krone förstår jag inte. Man sätter ledaren på plats, trycker till med verktyget, den sitter och ledaren är kapad. Jobbat lite med verktygsfria också och föredrar som sagt Krone men antar att det är en smaksak.

Kollar jag hos mina distar har jag mer tillgänglig Krone än Lexcom.

Elektriker är lata och slarviga, ergo slarvar dom bort verktyg och orkar då inte leta upp dom.:hihi

Vilket gör det snabbare med verktygslösa.

Eller så är det ett tänkesätt som genomsyrar all montering inom el.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Verktygshanterade kontaktdon har ofta bättre kontakttryck och därmed bättre livslängd och mindre risk för kontakteringsfel och - i elsammanhang - risk för brand. Det är min uppfattning efter att ha sett en del verktygslösa kontaktdon på marknaden och försökt jobba med dem och sett äldre installationer där det börjat bli problem. Tror inte det är en förbättring, utan bara en strävan efter att snabba upp montering och spara pengar. Jag jobbar hellre med Krone-verktyg om det gäller att kontaktera TP eller teleplint.

Kanske överkurs för en hemmainstallation, men det skadar ju inte att göra rätt och fint :)

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA