Dra ut bula eller spackla?!

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
SP1 Special Edition
Efter en liten vurpa (läs prejning:huvet) så har jag en bula i tanken som skall åtgärdas, efter att ha frågat några stycken så har jag fått lite olika svar.:confused:

Vissa säger att det räcker med att spackla och andra säger att det bör fixas av en plåtslagare som drar ut bulan.

Jag är väldigt noga av mig och kanske skulle klara att spackla ut den själv men vill hellre att det blir bra än billigt!

Så överös mig med tips och förslag samt om du kanske känner nån som kan fixa detta på "sidan av" så att säga....:rolleyes:
 

Bifogat

  • DSC06559.jpg
    DSC06559.jpg
    234 KB · Visningar: 331
Last edited:

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sunne
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
Varför tycker du det? Vet du vad en ny tank kostar? Plus att den inte iaf ska vara i någon original färg....

Motivera gärna!

Känns inge vidare och "laga" med spackel, då byter iaf hellre jag tank. Varför ny tank när det finns beg.?

Istället för att höra med oss icke plåtslagare så hör med en plåtslagare om de tycker det är värt att lägga ner sig på den. :7peta
 

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
om du inte hittar nån beg tank så få den utdragen

där går ju ett kilo spackel minst annars, som lätt kan lossna med lite vibrationer eller mindre vurpa, plus att du förmodligen får i en liter mindre i tanken...
 

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
SP1 Special Edition
Känns inge vidare och "laga" med spackel, då byter iaf hellre jag tank. Varför ny tank när det finns beg.?

Även om det är en liten bula så krävs det ju spackel för att jämna ut?
Man spacklar ju fortfarande alla plåtskador på bilar osv....
Finns inte många begagnade tankar till SP1 till salu....

om du inte hittar nån beg tank så få den utdragen

där går ju ett kilo spackel minst annars, som lätt kan lossna med lite vibrationer eller mindre vurpa, plus att du förmodligen får i en liter mindre i tanken...

Bulan är inte så stor som den kanske ser ut, ca 10 cm bred, 6 cm hög och ca 2 cm djup på det värsta stället... Volymen tror jag inte är större än 2-3 dl som det ser ut nu!

Som om man drar ut den lite så går det inte åt mycket spackel, så tänker jag....
 
Last edited:

Ozzi

Guest
Jag tycker att du har svarat själv vad som gäller, först till plåtslagaren sen till lacken, det skulle ju bli bra o fick kosta en peng sa du.:tummenupp
 

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
SP1 Special Edition
Jag tycker att du har svarat själv vad som gäller, först till plåtslagaren sen till lacken, det skulle ju bli bra o fick kosta en peng sa du.:tummenupp

Ja, så blir det nog men jag vill ju höra andra synpunkter, inte alltid man tänker på allt!:tummenupp

[YOUTUBE-ID]pIw3s9WTRXY[/YOUTUBE-ID]

Vad fan sprayer dom på?! Kylspray?!
 
Last edited:

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Ja, så blir det nog men jag vill ju höra andra synpunkter, inte alltid man tänker på allt!:tummenupp



Vad fan sprayer dom på?! Kylspray?!

ja kylspray


Vill du ha mitt tips så tar du o försöker dra ut bucklan så mycket de går o sen spacklar du resten.
Det är en så förhållandevid liten bula ändå.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Ja, så blir det nog men jag vill ju höra andra synpunkter, inte alltid man tänker på allt!:tummenupp



Vad fan sprayer dom på?! Kylspray?!


japp kylspray. sen använder dom hårfön för att spara lacken.. om du ska prova värm mer med en varmluftpicka..

de där har man sett många ggr på näte men inte i verkligheten.. ska va en ganska fin buckla egentligen, tror din e för djup.

gammla plåtslagare använde gas o värmde med sen en blöt trasa för o kyla med.


försöka dra ut den vore de bästa..

kanske kan tillverka nåt så du kommer åt o knacka på insida av tanken?
 

Zalfus

Medlem
Gick med
27 Feb 2006
Ort
Halmstad
Hoj
S1000RR -12 racehoj
japp kylspray. sen använder dom hårfön för att spara lacken.. om du ska prova värm mer med en varmluftpicka..

de där har man sett många ggr på näte men inte i verkligheten.. ska va en ganska fin buckla egentligen, tror din e för djup.

gammla plåtslagare använde gas o värmde med sen en blöt trasa för o kyla med.

Dessutom är det väl alldeles för tjock plåt på tanken? Går väl an på en bildörr eller annan stor yta med en "mjuk" buckla. Jag har en ungefär likadan buckla i min tank som jag har spacklat. Ska lämna in den på lack senare.
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Ta loss tanken,lossa bensinpumpen under ( brukar sitta där iaf) ock ta en lagom böjd rundstång med en rund plastknopp på änden ,sätt fast rundjärnet i skruvstädet,trä tanken på det och tryck ut bucklan inifrån .


OBS var rädd om hålet i tanken OBS
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Dessutom är det väl alldeles för tjock plåt på tanken? Går väl an på en bildörr eller annan stor yta med en "mjuk" buckla. Jag har en ungefär likadan buckla i min tank som jag har spacklat. Ska lämna in den på lack senare.

Nja,gubbarna på varven riktade 10mm stålplåt med gassvets så det är nog inga problem :)
 

Mad_Skillz

A dirty little young girls dream
Gick med
13 Aug 2007
Ort
Sigtuna
Hoj
ett par trestycken...
Ta bort soppa pumpen och sätt för en plåt bit som täcker hålet och borra sen ett hål i den och dra tryck luft i tanken....
Den där bulan ska absolut inte vara några problem att fixa till vad jag kan se på bilden iaf!
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Oavsett om du får den utdragen så kommer den inte bli 100% som förut då plåt pressas ihop och dras ut på vissa ställen (töjs ut) så utesluter det ena inte det andra.
En polare (plåtslagare) drog ut min buckla i tanken och sedan spacklade det sista ojämnheterna.

Så om du inte har en svets och lite verktyg som plåtslagare har så vänd dig till en plåtslagare.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top