Dra ut bula eller spackla?!

svl_per

Ny medlem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
AC F8 + Phazer Turbo
Det jag har sett på bilar som fungerar bäst (ink. min egen) är att låta tex. cardent, dentec el. motsvarande firma "massera" ut bucklan. Har sett när dom jobbar och det går enkelt beskrivet ut på att varva masserandet med att få spänningen i plåten att släppa. Mina bilar har blivit helt perfekta. Ett dörruppslaget hade tagit så hårt att en bit av lacken hade släppt, det var det enda som fanns kvar på bilen.

Nu såg din buckla lite vass/skrapad ut och är troligtvis inte lika lätt att få ut som ett dörruppslag.
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Ta bort soppa pumpen och sätt för en plåt bit som täcker hålet och borra sen ett hål i den och dra tryck luft i tanken....
Den där bulan ska absolut inte vara några problem att fixa till vad jag kan se på bilden iaf!

Det var ungefär det jävla dummaste jag läst på länge.
Är det inte bättre att vara tyst om man inte kan saken.
Tryckluft skulle pressa ut och deformera tankens svagare böjar före den trycker ut bucklan i tanken.

lämna till en plåtis, dom har massa roliga böjda stänger/mothåll som dom för in i tanken precis som någon klok människa beskriver några poster ovan denna.

Har lämnat in flera tankar betydligt mer krockade än din och dom har gått att fixa till perfekt.

Lycka till.:tummenupp
 

Maarcuus

Ny medlem
Gick med
28 Nov 2008
Ort
henna å denna
Hoj
Honda cr 250
Hade en mt som hade en ganska stor buckla i tanken, så jag rengjorde bucklan NOGA med thinner eller lacknafta sen tog jag en limpatron från en limpistol och satt den stående mot tanken och limma rejält runt patronen sen drog jag ut bucklan. Fast du får ta en tång för att få bra grepp och dra ut bucklan, om det nu inte är för tjock plåt.
 

räserhunden

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2009
Ort
Borås
Hoj
REPSOL -05:a, ZX10 -05:a
har en här i borås som kanske skulle ta max en femhundring för den bucklan va ja tror iaf... han drar ut den, tenn spacklar den, sen lägger man bara ett fint lager me fin spackel sen lack... har lämnat in ett par tankar å de syns inte alls att de funnits någon buckla på dom så länge man gör jobbet me fin spacklet bra!!
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Även om det är en liten bula så krävs det ju spackel för att jämna ut?
Man spacklar ju fortfarande alla plåtskador på bilar osv....
Finns inte många begagnade tankar till SP1 till salu....



Bulan är inte så stor som den kanske ser ut, ca 10 cm bred, 6 cm hög och ca 2 cm djup på det värsta stället... Volymen tror jag inte är större än 2-3 dl som det ser ut nu!

Som om man drar ut den lite så går det inte åt mycket spackel, så tänker jag....

För några år sedan var jag bilplåtslagare (10år) och då fick det inte vara mer än 1 mm spackel eller 3 mm tennspackel.........
Jag skulle kunna gör ett försök att rikta den om du känner för det.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Dessutom är det väl alldeles för tjock plåt på tanken? Går väl an på en bildörr eller annan stor yta med en "mjuk" buckla. Jag har en ungefär likadan buckla i min tank som jag har spacklat. Ska lämna in den på lack senare.

Precis! Jag har en mycket mjuk buckla på min tank som jag försökte räta ut med hårtork och (feltema)kylspray, hände inte ett skit... så jag sprutade de på en spindel istället då hände de i alla fall nått :D
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
japp kylspray. sen använder dom hårfön för att spara lacken.. om du ska prova värm mer med en varmluftpicka..

de där har man sett många ggr på näte men inte i verkligheten.. ska va en ganska fin buckla egentligen, tror din e för djup.

gammla plåtslagare använde gas o värmde med sen en blöt trasa för o kyla med.


försöka dra ut den vore de bästa..

kanske kan tillverka nåt så du kommer åt o knacka på insida av tanken?

den bucklan han i tanken går nog inte å poppa med värme picka kylspray, det som gäller är att dra ut bucklan så mycket som möjligt, typ svetsta fast en metallbit å dra helvete. sen spackla å sen ny lack.
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
Här ha du för och efterbilder på min fina tank.

kanske inte de bästa bilderna men resultatet vart riktigt bra.
 

Bifogat

  • DSC04442.JPG
    DSC04442.JPG
    114.6 KB · Visningar: 171
  • DSC07925.jpg
    DSC07925.jpg
    231.4 KB · Visningar: 167

Mad_Skillz

A dirty little young girls dream
Gick med
13 Aug 2007
Ort
Sigtuna
Hoj
ett par trestycken...
Det var ungefär det jävla dummaste jag läst på länge.
Är det inte bättre att vara tyst om man inte kan saken.
Tryckluft skulle pressa ut och deformera tankens svagare böjar före den trycker ut bucklan i tanken.

Har du inte prövat tryckluft så är det bättre att vara tyst ist för att sitta och gissa vad som händer
 
Last edited by a moderator:

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
SP1 Special Edition
har en här i borås som kanske skulle ta max en femhundring för den bucklan va ja tror iaf... han drar ut den, tenn spacklar den, sen lägger man bara ett fint lager me fin spackel sen lack... har lämnat in ett par tankar å de syns inte alls att de funnits någon buckla på dom så länge man gör jobbet me fin spacklet bra!!

Vem? Nummer? Tennspackel är bra....!:tummenupp


Det där ska jag prova först! Noggrann rengöring så att limmet fastna ordentligt bara! Tackar!

den bucklan han i tanken går nog inte å poppa med värme picka kylspray, det som gäller är att dra ut bucklan så mycket som möjligt, typ svetsta fast en metallbit å dra helvete. sen spackla å sen ny lack.

Det är ju det där med svetsa... Vågar man göra det? Jag limmar hellre dei nått då... Kanske är jag feg..?!:confused:

Hade en mt som hade en ganska stor buckla i tanken, så jag rengjorde bucklan NOGA med thinner eller lacknafta sen tog jag en limpatron från en limpistol och satt den stående mot tanken och limma rejält runt patronen sen drog jag ut bucklan. Fast du får ta en tång för att få bra grepp och dra ut bucklan, om det nu inte är för tjock plåt.

Ska prova det! Har hört att man kan rengöra med startgas....
 
Last edited:

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Är du dum i huvet eller?
Har du inte prövat tryckluft så är det bättre att vara tyst ist för att sitta och gissa vad som händer idiot!

Inte ens med 10 bar tryck får du ut den där bulan. Då har tanken spruckit, exploderat, blivit rund som en fotboll för länge sedan. SAMT riskerat livet på den som blåst i tryckluft i den.
Det är livsfarligt att ha tryckluft i slutna kärl som inte är gjorda för ändamålet.

Mats
 

dunderbo

förmycketförsent
Gick med
12 Sep 2008
Ort
Hudiksvall
Hoj
-98 ninja 900 + ett objekt av zzr600
Är själv plåtslagare,och kan lova dej att varken kylspray,lim eller tryckluft tar den där bulan!!! En van plåtis tar d inte så lång tid för att fixa d där ordentligt med dom verktyg som finns idag.. Kanske nån tom e villig att göra d vid sidan av!! Lycka till
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Vi tryckte ut våra avgasrör till 2t crossar med tryckluft o värmde bucklan med gassvets.

men det rekommenderar jag INTE! på bensintankar.
Det är endast för folk med afghansk koranskoleutbildning.

Dessutom steg trycket kraftigt vid värmningen så en tank hade blivit deformerad som pucken säger.

Kanske var det 2tcrossrör som mad skills tänkte på ?
 
Last edited:

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
SP1 Special Edition
Är själv plåtslagare,och kan lova dej att varken kylspray,lim eller tryckluft tar den där bulan!!! En van plåtis tar d inte så lång tid för att fixa d där ordentligt med dom verktyg som finns idag.. Kanske nån tom e villig att göra d vid sidan av!! Lycka till

Om du är plåtslagare kanske du kan hjälpa mig då?!:rolleyes:
På sidan av...
 

falken

Ska bli snabbare än Einar!
Gick med
29 Dec 2006
Ort
Hudiksvall
Hoj
Yamaha R1 -08
Du kan knacka ut den själv eller om du ber en plåtslagare göra det åt dig.

Sen när du ska spackla så börja bygg med glasfiberspackel i botten och avsluta med finspackel (eftersom det inte är rekomenderat att spackla mer än 2mm i tjocklek har jag för mig med finspackel)

Sen när du tycker att du har fått till formen kan du lägga på ett lager med "skräpfärg" så ser du direkt om det är några ojämnheter kvar.
Sen när du har kollat det och är nöjd kan du lägga grundfärg och därefter slipgrund som du först putsar med 500's papper för att avslutningsvis putsa igen med 1000's papper (så du får bort slipreprona från spackelslipningen)

Sen kan du lämna till någon lackerare som gör toppjobbet :)

Lycka till!
 

Mad_Skillz

A dirty little young girls dream
Gick med
13 Aug 2007
Ort
Sigtuna
Hoj
ett par trestycken...
Inte ens med 10 bar tryck får du ut den där bulan. Då har tanken spruckit, exploderat, blivit rund som en fotboll för länge sedan. SAMT riskerat livet på den som blåst i tryckluft i den.
Det är livsfarligt att ha tryckluft i slutna kärl som inte är gjorda för ändamålet.

Mats

Pröva själv ist för att sitta och gissa... Jag har tryckte ut min tank på min gixxer som jag skrota i somras visserligen vart den inte helt bra men den såg betydligt värre ut...


Och NEJ tanken exploderar INTE efter som att tanklocket inte är 100% tätt så kommer det att läcka ut luft där.

Jag satte en extra gummi ring för att täta tanken mer och försöka trycka ut det sissta och värsta på min tank men då ville tanken trycka ut sig på under sidan med där den inte skulle tryckas ut men då tryckte jag på ganska så duktigt med luft och också!


I övrigt så har jag tryckt ut ett flertalet moppe tankar i yngre dar och det har funkat hur bra som helst!
Så pröva först innan du säger att det inte går ist för att sitta här och gissa! :huvet
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top