Dragit av en bult, hur löser man det?

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
HMM vet ni vart den skruven sitter grabbar kruxet är att man måste ha typ 120mm långa verktyg eller nåt helicoil verktygen går inte dit svårt med gängtapp med desutom så går skruven av för att den fastnar HÅRT
typ somskruvar i gammla turbosar o dyligt hehe men men är man envis så
å köper långa verktyg för dyra pengar så kan det gå

Peter
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Antar att du menar justerskruven till kedjan i svingen.
Förlängare till gängtappar är inte så dyrt. Värre med helicoil men jag har själv tillverkat ett långt helicoilverktyg. Var nämligen tvungen att laga en tändstiftsgänga som satt långt ner. Slipa ur skruven kan eventuellt kräva en vinkelgeting för att man ska komma åt ordentligt.
Det går med andra ord även om det blir lite tricky.

Exempel på vinkelgeting:
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=17422

IKEA-varianten som föreslogs tidigare fungerar ju givetvis men det kan ju vara behagligt att ha knarren i ordinarie utförande.

Edit: En sån där slipmaskin kan med fördel kompletteras med en spännhylsa för 3 mm hårdmetallfilar om man ska börja plocka ut avdragna skruvar/tappar.
 
Last edited:

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Robban vad är det för KB 1a du har jag har skruvat en hel del med polarens KB 1a för många år sen vi la i en gpz 1100motor i den bland annat

Peter
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
andersson turbo skrev:
Robban vad är det för KB 1a du har jag har skruvat en hel del med polarens KB 1a för många år sen vi la i en gpz 1100motor i den bland annat

Peter
Nu börjar det bli riktigt intressant. -79, om jag minns rätt nummer 72. Köptes i mitten av 90-talet utan motor, hade då suttit en GSXR 750 motor i med adapterplattor.
Sen köpte jag en beg Z1000-motor, det är ju samma motorfästen. Trodde jag. :-((
Egentligen sökte jag ju en Z900 men när det dök upp en Z1000 i delar med 1260-cylinder så slog jag till eftersom jag trodde det var samma hålbild. Tji fick man. Har alltså konverterat motorn till 900:ans hålbild. Och gjort helt stumma fästen, dvs inte dom ordinarie distanserna som ersätter Kawas gummiupphängningar, mina fästen går ända fram till ramens infästningar, distanser behövs alltså inte. Lagom när jag var klar för att börja montera ihop motorn dök det upp en 1428-cylinder. Börja om! Har påbörjat att göra oljekylning till kolvarna (mycket kompression ger ju mycket värme) etc men just ju ligger det nere eftersom Katanatråden har gett inspiration att åka fort rakt fram.

Hur gjorde ni för att gpz 1100motor skulle passa i KB1-ramen?
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Robban_C skrev:
Nu börjar det bli riktigt intressant. -79, om jag minns rätt nummer 72. Köptes i mitten av 90-talet utan motor, hade då suttit en GSXR 750 motor i med adapterplattor.
Sen köpte jag en beg Z1000-motor, det är ju samma motorfästen. Trodde jag. :-((
Egentligen sökte jag ju en Z900 men när det dök upp en Z1000 i delar med 1260-cylinder så slog jag till eftersom jag trodde det var samma hålbild. Tji fick man. Har alltså konverterat motorn till 900:ans hålbild. Och gjort helt stumma fästen, dvs inte dom ordinarie distanserna som ersätter Kawas gummiupphängningar, mina fästen går ända fram till ramens infästningar, distanser behövs alltså inte. Lagom när jag var klar för att börja montera ihop motorn dök det upp en 1428-cylinder. Börja om! Har påbörjat att göra oljekylning till kolvarna (mycket kompression ger ju mycket värme) etc men just ju ligger det nere eftersom Katanatråden har gett inspiration att åka fort rakt fram.

Hur gjorde ni för att gpz 1100motor skulle passa i KB1-ramen?



Jag tillverkade ofset alubusningar till dom främre hålen i motorblocken använde de bakre övre rakt av samt tillverkade en stålstälning mellan dom bakre övre runt motorn i bakkant å bultade i oljetråget under alltså simulerade dom saknade undre fästena i bakkant förgasarna hade de ganska trångt kom ja ihåg de satt småttis 33 or på den maskinen


Vad blir det för katana monster då sugmotor eller?

Peter
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Tänk så lätt en tråd byter ämne. :D

Jag gjorde alltså ung likadant med min Kawrova, offsetbussningar men jag svetsade fast dem i blocket. Och bussningar utan offset som jag svetsade fast i bakkant av blocken.

Katen är 1168cc turbo. Planerna innefattar större o-kyl, större laddluftkyl samt modernare hjul, bromsar och gaffel. 16 framtoffla och klena 2-kolvsok från 1100 EF i 250+ km/h är inte så upplyftande.
Men sen vet vi ju alla att det är skillnad på att planera och att orka/hinna genomföra. :)))
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top