Dragit sönder insexa...hjäääälp!!!

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Varför "lura" TS till att borra med högerborr?
Bara Comeback som tipsade om vänsterborr.
Är ni alla 08or med tummen mitt i handen eller? Schysst! :mad:

Hade du vänsterborrat så hade du förmodligen inte behövt offra kåpan. Jag förstår inte hur folk på detta forum har mage att säga "borra bara". I mina öron låter det som att man kan ta ett vanligt högerborr och bara borra = INGEN BRA IDÉ! Gör man så så skjuter man bara på problemet dessutom drar man åt gängan hårdare med ett högerborr, finns alltså viss risk att man gör problemet större. Västerborr däremot har ju finessen att det med stor sannolikhet inte behövs borras speciellt mycket, efter som vänsterrotationen gör att skruven lossar när man borrar.

Är du Göteborgare? Jag drar inte sönder skruv så ofta att jag brytt mig om att investera i vänsterborrar eller andra specialverktyg för ändamålet men visst det är i motsats till grispicken som många gillar en bra uppfinning för du har absolut rätt i att man helst vill borra med vänsterborr.

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Hoj
Flertal
Är du Göteborgare? Jag drar inte sönder skruv så ofta att jag brytt mig om att investera i vänsterborrar eller andra specialverktyg för ändamålet men visst det är i motsats till grispicken som många gillar en bra uppfinning för du har absolut rätt i att man helst vill borra med vänsterborr.

Har heller aldrig sett det som ett stort problem att inte ha vänsterskurna borr och jag har räddat mååånga gängor, t,o,m såna där folk lyckats bända av "grispittar".

Det handlar om att kunna bedömma läget och använda rätt metod på rätt ställe :tummenupp

Sen ett internt tips, nordenolje/scantechs "diamond grip" är ibland guld värd.
Tyvärr kan den vara svår att få tag i som privatmek..

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Ännu bättre med insexnycklarna som medföljer i Ikeakartongen.

Bra att nån bankar ur dålig svenska ur en :)

Hittade detta tipset på nätet. 10 till 30 aceton och matolja funkar lika bra att lösa fastrostade skruvar som wd 40 eller bättre. Fast billigare. Bra att ha till hands ifall sprayen är slut. Bara sno frugans nagellacks-borttagning o lite fin olivolja :)
https://www.google.se/amp/s/www.engineeringforchange.org/how-to-make-penetrating-oil/amp/

Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Har heller aldrig sett det som ett stort problem att inte ha vänsterskurna borr och jag har räddat mååånga gängor, t,o,m såna där folk lyckats bända av "grispittar".

Det handlar om att kunna bedömma läget och använda rätt metod på rätt ställe :tummenupp

Sen ett internt tips, nordenolje/scantechs "diamond grip" är ibland guld värd.
Tyvärr kan den vara svår att få tag i som privatmek..
Går (nästan) lika bra med ventilslippasta.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Bra att nån bankar ur dålig svenska ur en :)

Hittade detta tipset på nätet. 10 till 30 aceton och matolja funkar lika bra att lösa fastrostade skruvar som wd 40 eller bättre. Fast billigare. Bra att ha till hands ifall sprayen är slut. Bara sno frugans nagellacks-borttagning o lite fin olivolja :)
https://www.google.se/amp/s/www.engineeringforchange.org/how-to-make-penetrating-oil/amp/

Det mest anmärkningsvärda tycker jag är att i det enda testet med 100% aceton så gav det bättre resultat, lägre moment än någon av blandningarna !
https://www.engineeringforchange.org/how-to-make-penetrating-oil/

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Jag använder helst inte skruv, drar sönder dem hela tiden, speciellt i KTM-plast. :död

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Tackar o niger vackert för tipsen från expertpanelen.
Eftersom jag inte kan banka eller slå in något i skruvhuvudet (fjädrande fäste/kåpa), är jag är begränsad till borrande eller vridande från utsidan. Ett vänsterborr eller skruvutdragare blir mina första alternativ.

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka