Dragskydd, Whisper Strip Kit, funkar det?

eightball

Attero Dominatus
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSXR 750 -00
Tänkte klämma in en fråga ang Dragskydd Shoei Whisper Strip Kit
till XR-1000, funkar dom eller är det inte någon större skillnad med eller utan?det borde ju vara det, men ni som har ett sånt kit på era hjälmar, hjälper det? :va

Bifogat

• whisperkit_180 jpg.jpg
    whisperkit_180 jpg.jpg
    23.8 KB · Visningar: 244

Gottschalk

#45 2013 ??
Gick med
3 Mar 2006
Hoj
Italienska moppar......
Funkar grymt bra :tummenupp Tystare, mindre drag, varmare. Behöver inte använda öronproppar på långresor längre.

Brukar dock ta av den på bandagarna eftersom den sliter en del på öronsnibbarna när man tar av och på hjälmen (om man inte drar en buff över huvudet, men då blir det för varmt istället).

Jien

Nu med Cheyhoj
Gick med
6 Nov 2006
Hoj
CBR600RRA
Körde hela sommaren med det och kan säga att det beror på vilken körställning du har dvs hur upprätt du sitter.
På min thunderace blir det inte mycket skillnad men på körskolans Honda CB Sevenfifthy var skillnaden som att stoppa i ett par öronproppar.
Detta på shoei xr-1000.

Jimmy

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Hoj
Nada
tack för svaren, men är det inte fler som har detta?
tråd lyft :tungan

Jag köpte denna till min hjälm, det jag upplevde som störande var att det nästintill blev omöjligt att få på sig hjälmen.

Jag skulle rekommendera att du köper hörselproppar istället, det är billigare, blir tystare samt du slipper allt h-e när du ska av och på med hjälmen.

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
Jag köpte ett sådant i hopp om att kunna skippa öronproppar helt. Men ICKE det hjälpte inte i mitt fall. Grymt skönt att ha på senhösten för att slippa kall-luften, men det dämpade inte ljudet så mkt så jag kunde skippa propparna iaf.

//KaliZ

dofilus

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2007
Hoj
Honda Cr500AF och nåra fler...
Funkar skitbra!! Öronen får sig en omgång men det är det värt. Immar igen lite lättare men pinlock funkar även det bra så jag kör med "kitet" hela tiden. Shoei är ju inte den tystaste hjälmen direkt....körde agv ett tag och de är tysta men deras färgade visir passar riktigt dåligt.

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Honda Pan European
Provade för ett par år sedan men jag tyckte inte det blev någon skillnad på ljudet. Tro mig, jag har letat efter effektiva metoder men det är bara öronproppar som funkar för mig.

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Jag kör med det till min XR-1000.. Enda nackdelen jag upplever med det är att det är som att analrejpa en näbbmus när man ska sätta på sig hjälmen. I övrigt tycker jag att det funkar bra.

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Hoj
Ingen
Tja, jag har whisper kit till min XR-1000 men tycker det bullrar fortfarande. Jag tror jag har för smal hals eller något. Lägger jag en hand och "tätar" mot halsen så blir det knäpptyst på den sidan. Någon som har någon idé om hur man kan modda till detta eller om man kan köpa ett annat whisper kit?

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Windjammer II funkar bättre än whisperkitet. Smiter åt bättre och är mer homogen. Passar nästan alla hjälmar. Dock blir det en "ful" rand längst ner på hjälmen där man sätter fast det. Alltså det blir textil längst ner på hjälmen med klibbande gummi. det blir inte bestående.

Faktum är att jag kör med både och... Fast Windjammer gör bäst jobb.

Det är dessutom billigare...

Justja... Kör med XR1000 men provat på fler hjälmar och det har vart bra på dem med....

Hjälper gör det men i förhållande till priset för åtminstone Whisperkit original så är "bang for the buck" ganska liten.

Tja, jag har whisper kit till min XR-1000 men tycker det bullrar fortfarande. Jag tror jag har för smal hals eller något. Lägger jag en hand och "tätar" mot halsen så blir det knäpptyst på den sidan. Någon som har någon idé om hur man kan modda till detta eller om man kan köpa ett annat whisper kit?

Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det varierar säkerligen med hur körställningen är på just din hoj och hur luftflödet är runt hjälmen. Hur kåpan på hojen ser ut kan ju påverka en hel del.
för mig gjorde det i alla fall en hyfsad skillnad även om det inte kan avhjälpa allt oljud man får. Turbulens runt hjälmen pga att man sitter olyckligt i förhållande till luftflödet över kåpan funkar den inte så bra mot men vindbrus som hjälmen själv orsakar försvinner ganska effektivt.

Som bieffekt så blir det lite varmare i hjälmen vilket ju är skönt om man som jag kör så fort det är asfaltvägar och inte ställer undan hojen förrän det börjar bli frost. Det immar igen lite lättare också då det dämpar luftväxlingen i hjälmen också men med Pinlock är det inte något problem faktiskt.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA