Dramatik även utanför banan för Cralle å Co

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Tråkigt för Cralle men helt rätt. Vi andra blir diskade när vi missar den stillastående flaggen på väg ner för rakan på Åsen och även om Cralle sen vinkade förbi Jansson(?) igen så är 500 spänn ett hån mot alla andra aktiva och funkisarna som gör vårt 'sportande' möjligt.

20 sekunder tycker jag är helt rimligt i sammanhanget, han gjorde ett misstag som han rättade till. Den i sammanhanget aktuelle Mr Nilsson blev väl diskad på Knudan va?

Mr.Jim

Hellre DÖD än vanärad...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Flera
Stämmer så vitt jag vet, men ändå grymmt att få straffet så långt i efterhand!

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Jag tycker att Jimmy gör rätt som protesterar. Det värmer i hjärtat att se att han är rädd om funktionärerna.

Cralle ska för övrigt ha tillbaka sina femhundra. Har han fått det?

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Mattias skrev:
Jag tycker att Jimmy gör rätt som protesterar. Det värmer i hjärtat att se att han är rädd om funktionärerna.

...

Jo det var säkert därför han protesterar :D Hans mästerskapsplaner har ju inget med saken att göra :)

Men den protest som nu fällt Cralle är nog inte Jimmys va? Jimmy var det väl som fixa 500-kronorsboten åt Cralle va?

Det som visar hur fel det ursprungliga domslutet mot Cralle var är ju när Nilsson senare blev diskad för en gulflaggsomkörning (på Knudan?) Det är säkerligen efterspelet efter den tävlingen som utlöst den straffskärpning som nu drabbar Cralle.

Jag tycker 20 sekunder är rätt i sammanhanget eftersom han sedan släppte förbi den olovligt omkörde igen. 500 spänn är skrattretande till och med för en rookie med titelchanser i rookie-SM.

Mr.Jim

Hellre DÖD än vanärad...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Flera
Chrille skrev:
Jo det var säkert därför han protesterar :D Hans mästerskapsplaner har ju inget med saken att göra :)

Men den protest som nu fällt Cralle är nog inte Jimmys va? Jimmy var det väl som fixa 500-kronorsboten åt Cralle va?

Det som visar hur fel det ursprungliga domslutet mot Cralle var är ju när Nilsson senare blev diskad för en gulflaggsomkörning (på Knudan?) Det är säkerligen efterspelet efter den tävlingen som utlöst den straffskärpning som nu drabbar Cralle.

Jag tycker 20 sekunder är rätt i sammanhanget eftersom han sedan släppte förbi den olovligt omkörde igen. 500 spänn är skrattretande till och med för en rookie med titelchanser i rookie-SM.

Jimmy protesterade först i Karlskoga, men nöjde sig inte med straffet han lyckade fixa till Cralle. Så han skickade in en vädjan till Svemo där dom höjde straffet!

Surt sa räven!
Undra om Cralle tycker att Jimmy är världens finaste kille just nu?

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Mr.Jim skrev:
Jimmy protesterade först i Karlskoga, men nöjde sig inte med straffet han lyckade fixa till Cralle. Så han skickade in en vädjan till Svemo där dom höjde straffet!
...

Ajdå, där ser man. Eftersom jag är lite för det nu utdömda straffet så håller jag ju med Jimmy i sammanhanget...

Allvarligt skojat. Vilken effekt tror ni ett bötestraff på 500 spänn har?

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Äh, det är ju så'nt här publiken vill se! Två titelaspiranter som helst vill slåss med bara nävarna, pressen älskar sån't och kommer säkert att skriva spaltmeter om det innan tävlingen. Så det vinner alla på (men mest Motor Events som tjänar på inträdet till sammandrabbningen...)
Sen är det för jävla synd att domslut ska komma upp i efterhand och kanske avgöra hela säsongen. Jag tycker också att man ska vara stenhård på gulflagg men vet också hur svårt det kan vara att se flaggor om flaggposteringen inte sticker ut flaggan i banan ordentligt. Sen släppte ju Cralle förbi Jansson direkt så skadan är väl reparerad? Gissar att fr.o.m nu så är det diskning som gäller vid minsta gulflaggsförseelse i Veidec vilket också ställer helt andra krav på flaggvakterna. So be it!

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Man FÅR inte köra om under gulflagg, svårare än så är det inte. Om man släpper förbi den omkörde igen ska inte ha någon betydelse rent säkerhetsmässigt. Sportsligt var det definitivt, både från Cralle och Jansson men jag tror inte att en påkörd funktionär bryr sig om ifall den som eventuellt kör på honom just har släppt förbi någon igen. Jag tycker att protesten var korrekt, men att det stinker lite att just Jimmy stod för den.

Ebbe

Fd motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen just nu.
Mattias skrev:
.... men att det stinker lite att just Jimmy stod för den.

Minst sagt!!! Riktigt fegt och småaktigt tycker jag! Jimmy lär ju inte ha tappat nån placering pga av händelsen, snarare tvärtom eftersom både Cralle och Nilsson slog av efter sina fadäser. Detta borde ju ge dom bakom en chans att närma sig.

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Nja, någon ska ha stake att dricka igenom de här frågorna. Synd att ingen annan än Jimmy kunde ha gjort det bara.

Som ni inser så har inte Jimmy liv blivit lättare för att han fick igenom den här klagan.

Snabbe_jag

Kalla på Åsa!!!
Gick med
6 Mar 2003
I ett gult hus med blå dörr någonstans i Tollarp
Hoj
Lilltösens depåstöd!!!
Ebbe skrev:
Minst sagt!!! Riktigt fegt och småaktigt tycker jag! Jimmy lär ju inte ha tappat nån placering pga av händelsen, snarare tvärtom eftersom både Cralle och Nilsson slog av efter sina fadäser. Detta borde ju ge dom bakom en chans att närma sig.

Fegt nu tycker jag att du är ute och cyklar (enligt min åsikt).
Cralle har gjort ett misstag som riskerar både den som vurpat alltså en medtävlande plus alla funktionärer.

Jimmy misste en SO titel till Per Johansson 98:a tror jag det var pga att han inte lämnade in en protest för att de släppte iväg fältet på Våler innan han kommit fram till plattan och för det "fick" han pokalen Sportmanship of the year men ingen titel.

Jag tycker att Jimmy visat rätta virket för hur många skulle våga protestera mot Cralle. Visst Cralle är utan tvekan en väldigt duktig chaufför men även han är mänsklig och gör "misstag" och detta misstaget är inget annat än en uteslutning för alla andra förare, så jag tycker att det är ett fegt beslut av domarna.

Sen att han släppt förbi den han körde om spelar ingen roll han har brutit mot reglerna.....

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Det man bör komma ihåg är att det inte är roligt att lämna in en protest på en polare. Inte roligt alls.

Vi räser-nissar är i mångt och mycket otroligt hjälpsamma och trevliga men den dagen du går och lämnar en protest på en medtävlande får du färre kompisar. Visst kan vissa av os ta ett straff utan gnäll men det är många gnällkukar på griden också.

Jag har en polare som la en protest och fick en kille diskad i ett B-race 2000. Efter det beslöt han sig för att aldrig lägga en protest igen om det inte gällde poäng.

Själv råkade jag ut för en situation på A-torp i år då jag blev omkörd på gulflagg. Eftersom killen sen visade en otrloig respekt för övriga gulflagg och desutom körde ifrån mig så beslutade jag mig för att inte lägga en protest på honom iom att det uppenbarligen inte var avsiktligt. DET var fegt av mig även om jag sen gick och tog ett snack med den aktuelle föraren.

Sen blev han diskad iaf då funkisarna anmälde det och då berättade jag för honom att jag inte hade lagt någon protest. Visst tycker jag att han är en trevlig kille som jag har haft roliga rejs med hela säsongen men varför skulle jag berätta för honom att jag inte protesterat??Det var också fegt av mig såväl som jag iofs ville snacka om det som inträffat.

Så varför är Jimmy den fege här? Det tycker inte jag.

Ebbe

Fd motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen just nu.
Snabbe_jag skrev:
Fegt nu tycker jag att du är ute och cyklar (enligt min åsikt).
Cralle har gjort ett misstag som riskerar både den som vurpat alltså en medtävlande plus alla funktionärer.

Jimmy misste en SO titel till Per Johansson 98:a tror jag det var pga att han inte lämnade in en protest för att de släppte iväg fältet på Våler innan han kommit fram till plattan och för det "fick" han pokalen Sportmanship of the year men ingen titel.

Jag tycker att Jimmy visat rätta virket för hur många skulle våga protestera mot Cralle. Visst Cralle är utan tvekan en väldigt duktig chaufför men även han är mänsklig och gör "misstag" och detta misstaget är inget annat än en uteslutning för alla andra förare, så jag tycker att det är ett fegt beslut av domarna.

Sen att han släppt förbi den han körde om spelar ingen roll han har brutit mot reglerna.....

Okej. Men jag tror knappast att Jimmy hade protesterat en andra gång om det inte varit Cralle.
Sen om domarna är fega pga av att Cralle är stor så biter dom sig själva i svansen rätt bra. För dom lär ju inte kunna utesluta nån i framtiden för omkörning under gulflagg utan att det blir ett j-la liv. Prejudicerande..... eller hur det nu stavas.... :rolleyes:

Snabbe_jag

Kalla på Åsa!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lilltösens depåstöd!!!
Ebbe skrev:
Okej. Men jag tror knappast att Jimmy hade protesterat en andra gång om det inte varit Cralle.
Sen om domarna är fega pga av att Cralle är stor så biter dom sig själva i svansen rätt bra. För dom lär ju inte kunna utesluta nån i framtiden för omkörning under gulflagg utan att det blir ett j-la liv. Prejudicerande..... eller hur det nu stavas.... :rolleyes:

Men varför får då Micke Nilsson en uteslutning på sig nere på Knutstorp.

Och som reglerna är idag så är det solklart diskning som gäller och inget annat.

Cralle kom billigt undan inget snack om saken.

Jag hejar inte på Jimmy utan på Folkesson så det är inte skälet till att jag tycker att Cralle skulle diskats, för Folke kan bara vinna teoretiskt idag plus att han fick 3 poäng till upp till 3:an i tabellen,
så för Folkes del hade det varit bättre om Cralle inte mist några av sina poäng..........

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Snabbe_jag skrev:
Men varför får då Micke Nilsson en uteslutning på sig nere på Knutstorp.
....

DET är ett stort problem!! Ska man kunna få lindrigare straff genom att ge tillbaka de övertag man fått genom regelbrott?! Ingen dum ide kanske men hur var det då med Nilsson på Knudan?! Släppte han inte förbi den omkörde igen?!

Waiden

Jag vill ha sol och värme!!!
Gick med
12 Mar 2003
Hoj
Hade en GSX-R 750 -98
En liten parentes bara...

...Alltså, varför verkar så många här inne ogilla Jimmy??
Att många gillar Cralle kan man ju förstå, alla gillar ju den bäste.

Brukar Jimmy bete sig som ett svin eller vad är det alla har emot honom? Har själv inte hört nåt dumt om honom, mest hört en del om hur Cralle får åka "gräddfil" på det mesta pga av hans namn. Och att han är kaxig...

Jag bara undrar...vad har jag missat? :confused:
Har själv en ganska neutral åsikt om de båda.

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Waiden, din fråga är berättigad.

Sanningen är väl den att Cralle är skitduktig på att hantera media och fans medan Jimmy är lite kaxig och kanske inte lika duktig på PR. Det räcker i ett land som Sverige - Kaxig får man inte vara..... huhuu.

Men Jimmy har såvitt jag vet mycket gott anseende bland förarna och den fanclub han ändå har så riktigt så illa som du säger att det är stämmer nog inte.

Snabbe_jag

Kalla på Åsa!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lilltösens depåstöd!!!
Re: En liten parentes bara...

Waiden skrev:
...Alltså, varför verkar så många här inne ogilla Jimmy??
Att många gillar Cralle kan man ju förstå, alla gillar ju den bäste.

Brukar Jimmy bete sig som ett svin eller vad är det alla har emot honom? Har själv inte hört nåt dumt om honom, mest hört en del om hur Cralle får åka "gräddfil" på det mesta pga av hans namn. Och att han är kaxig...

Jag bara undrar...vad har jag missat? :confused:
Har själv en ganska neutral åsikt om de båda.

Både Jimmy och Cralle är väldigt trevliga killar.

Och Cralle vill jag inte påatå att han åkt "Gräddfil" genom sin karriär, han har blivit 9:a och 14:e i Superbike VM på privatcyklar med väldigt små resurser.
Han blev 2: i Superbike EM innan dess och hade inte Ducce satt in en VM-kille så hade han vunnit det då plus att han vunnit Pro Superbike i Tyskland plus Veidec så nån gräddfil vill jag inte kalla det.

Plus att han har ett par SM titlar

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...