mina 50 öre
moto-gg skrev:
att köra om efter olyckan innan grönflagg tycker jag är allvarligare än cralles incident på åsen. Kotte kanske inte hann slå på eller ngt. cralle missade gulflaggan och släppte förbi jansson så va d me d men efter som den här diskussionen alldrig verkar ta slut så tycker jag nu mera att alla ska diskas om man kör om på gulflagg. På mantorp nu som kommer så e d ju dubbla poäng blir det dubbelt så mkt protester då eller?
Jag känner inte till hela historien, (det gör nog bara Cralle, Jansson och Jimmy), men vad jag har förstått, så finns det på film från Jimmy's hoj. Och det var tydligen inte bara 1 omkörning på gulflagg utan flera eftersom Cralle och Jansson bytte plats fler gånger.
Cralle hade väl dessutom inte sett flaggan första varvet???(i så fall är det snudd på oförlåtligt....)
(OBS.. detta har framkommit på ryktesväg...)
Sen om det är allvarligare att köra om efter situationen än innan, låter jag vara osagt, då jag själv anser det vara oacceptabelt i båda dessa fallen.
Har varit både aktiv förare och funktionär under flera år.
I Våler 2001, vågade vi oss inte ut på bankanten för att bärga hoj under R600 i SO. Förarna struntade helt i flaggor och gick på powerslide genom böjen ut på rakan där hojen låg efter kanten.
R2 skrev:
ja stackars dom,,,, det spelar ingen som helst roll vem det va som körde om vart eller släppte om vem sedan.
Serie, klass eller poppis kille eller inte, man får inte köra om på gulflagg, simple as that.
reglementet säger även att du ska kunna stanna om situationen kräver det.
Att man sen släpper om den man kört om är ju juste, men av litet intresse i sammanhaget.
Lika för alla ska regeln va, och vilket straff som gäller är upp till domare.
Helt rätt.
Gulflagg är gulflagg och då skall du kunna stanna.....(enligt boken iaf), men det MINSTA man gör är att slå av på gasen genom gulflaggsområdet!!) Annars finns det inga ursäkter längre.
Ser du på tiderna från en del rejs föregående år, så kan du utläsa att en del förare har satt sina bästa varv under gulflagg
vet ej hur det har sett ut i SM, SO och Veidec iår)