Drar åt ett håll på bakhjulet...

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
M1100S
Tjena,
Hojen faller åt höger när jag plockar upp den på bakhjulet. Kör för tillfället med lite lågt däckstryck men jag tycker inte det skall påverka. Körde bana igår (därav det låga trycket) och jag tyckte det kändes extra tungt att trycka på höger styrhalva i högerkurvor, men det kan säkert vara inbillning.

Kan det vara så att bakhjulet sitter snett i svingen? Enligt markeringarna sitter det rätt men kan man lite på dem? Åt vilket håll skall jag justera?

Fänks :Bugar

insekten

Guest
Kör du med lågt tryck och låt oss säga att vägbanan lutar lite så kan den dra åt nåt håll..testa att fylla på rätt tryck i däcket och se om det blir nån skillnad.
kolla sen att kedjejusteringen inte har rört sig så dom ligger dikt imot spännarna på bägge sidorna.
Du hade kört bana..kolla också så däcket inte är snedslitet ..det kan förmdela en del skumma fenomen.
Lycka till.

Soft

www.soft.se
Gick med
25 Jun 2005
Hoj
s1000rr
hej, nog inget fel på hojen, händer mig ofta!
prova att ändra sittställningen något, ha blicken långt fram..
ta upp hojen i låg hastighet, för att sen öka lungt och fint tills balansen i hojen känns säker.
om man är känslig, se till att köra bakhjul på plan och fin väg, de flesta vägar är byggda med en viss lutning för vattnet skall rinna av, kan påverka att hojen drar till höger....

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
såld... :(
Vägen lutar... prova köra i motgående körabana så ska du se att den drar till vänster ist (bör helst göras när du inte har möte). Man får helt enkelt hänga lite på hojen för att kompensera.

teXmeX

Medlem
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
KTM 790 Adventure R
Kan tänka mig att många kör 2.9 bak och 2.5 fram. Sänk till 2.5 bak och 2.0 och testa, tror det blir bättre för däckkontot också...

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Hoj
Mille Delux
Kan tänka mig att många kör 2.9 bak och 2.5 fram. Sänk till 2.5 bak och 2.0 och testa, tror det blir bättre för däckkontot också...

Mer luft brukar oftast göra så däcken håller längre :tummenupp , jag brukar alltid ha i runt 3.0 när jag ska på lång semester 500mil+

FighterHasse

StreetFighterKungen
Gick med
8 Jun 2009
Hoj
Fighter-killah 1000
Mer luft brukar oftast göra så däcken håller längre :tummenupp , jag brukar alltid ha i runt 3.0 när jag ska på lång semester 500mil+

men ska man slanga och vill ha bra grep så ska man nog inte köra med 3.0 bar Däcken blir aldrig riktigt varma och spinner istället. Testat lite då jag inte vill att mina däck ska slitas för fort och det resulterade i ganska sjuka sladd och spinn effekter.

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
M1100S
Vad hade du för luftryck innan o vad ändrade du till?

Har lite av samma problem..nervös som fan på bakan
Gick från 2.3 till 2.9 ungefär. Sen va däcket mer slitet på höger än vänster sida nära mitten så det förvärrade nog det hela lite.

men ska man slanga och vill ha bra grep så ska man nog inte köra med 3.0 bar Däcken blir aldrig riktigt varma och spinner istället. Testat lite då jag inte vill att mina däck ska slitas för fort och det resulterade i ganska sjuka sladd och spinn effekter.
Hmm, beror nog på vilka däck du har. Kopplar upp min i 70-120 utan problem på blöt asfalt. 152 bakhjulshästar, 2.9bar, Power One Street.

Last edited:

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
2.9-3.0 låter sjukt mycket oavsett däck ?! kalltryck?

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Kolla däckstråden i racingforumet. Pratas det om 1.5-2.0 kalltryck. Att det skulle vara mer än 1bar mer i ett gatdäck tycker jag verkar konstigt?

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Kolla däckstråden i racingforumet. Pratas det om 1.5-2.0 kalltryck. Att det skulle vara mer än 1bar mer i ett gatdäck tycker jag verkar konstigt?

Det är helt olika saker...gatdäck har en vek stomme, det har inte bandäcken - alltså krävs det ett högre tryck..

Nyheter
Custom Motor Show 2025

Vårens stora event, som kic...

Nytt körkortsdirektiv som på gång

EU förväntas inom kort fatt...

2025 års Distinguished Gentlemans Ride körs 18 maj

Söndag 18 maj är det dags f...

Kör på underbara Gotland Ring med redaktionen!

Upplev drömlika Gotland Rin...

Gott om platser kvar till Gotland Ring Bike Week!

Upplev magiska Gotland Ring...

Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...

Årets MC-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Fira motorcykelns dag 3 maj

Den 3 maj firas Motorc...

Motorcykelns dag firas 3 maj

Den 3 maj 2025 fi...

Sex nya mc-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...