Drar åt ett håll på bakhjulet...

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Tjena,
Hojen faller åt höger när jag plockar upp den på bakhjulet. Kör för tillfället med lite lågt däckstryck men jag tycker inte det skall påverka. Körde bana igår (därav det låga trycket) och jag tyckte det kändes extra tungt att trycka på höger styrhalva i högerkurvor, men det kan säkert vara inbillning.

Kan det vara så att bakhjulet sitter snett i svingen? Enligt markeringarna sitter det rätt men kan man lite på dem? Åt vilket håll skall jag justera?


Fänks :Bugar
 
Kör du med lågt tryck och låt oss säga att vägbanan lutar lite så kan den dra åt nåt håll..testa att fylla på rätt tryck i däcket och se om det blir nån skillnad.
kolla sen att kedjejusteringen inte har rört sig så dom ligger dikt imot spännarna på bägge sidorna.
Du hade kört bana..kolla också så däcket inte är snedslitet ..det kan förmdela en del skumma fenomen.
Lycka till.
 
hej, nog inget fel på hojen, händer mig ofta!
prova att ändra sittställningen något, ha blicken långt fram..
ta upp hojen i låg hastighet, för att sen öka lungt och fint tills balansen i hojen känns säker.
om man är känslig, se till att köra bakhjul på plan och fin väg, de flesta vägar är byggda med en viss lutning för vattnet skall rinna av, kan påverka att hojen drar till höger....
 
Vägen lutar... prova köra i motgående körabana så ska du se att den drar till vänster ist (bör helst göras när du inte har möte). Man får helt enkelt hänga lite på hojen för att kompensera.
 
Kan tänka mig att många kör 2.9 bak och 2.5 fram. Sänk till 2.5 bak och 2.0 och testa, tror det blir bättre för däckkontot också...
 
Kan tänka mig att många kör 2.9 bak och 2.5 fram. Sänk till 2.5 bak och 2.0 och testa, tror det blir bättre för däckkontot också...

Mer luft brukar oftast göra så däcken håller längre :tummenupp , jag brukar alltid ha i runt 3.0 när jag ska på lång semester 500mil+
 
Mer luft brukar oftast göra så däcken håller längre :tummenupp , jag brukar alltid ha i runt 3.0 när jag ska på lång semester 500mil+

men ska man slanga och vill ha bra grep så ska man nog inte köra med 3.0 bar Däcken blir aldrig riktigt varma och spinner istället. Testat lite då jag inte vill att mina däck ska slitas för fort och det resulterade i ganska sjuka sladd och spinn effekter.
 
Vad hade du för luftryck innan o vad ändrade du till?

Har lite av samma problem..nervös som fan på bakan
Gick från 2.3 till 2.9 ungefär. Sen va däcket mer slitet på höger än vänster sida nära mitten så det förvärrade nog det hela lite.

men ska man slanga och vill ha bra grep så ska man nog inte köra med 3.0 bar Däcken blir aldrig riktigt varma och spinner istället. Testat lite då jag inte vill att mina däck ska slitas för fort och det resulterade i ganska sjuka sladd och spinn effekter.
Hmm, beror nog på vilka däck du har. Kopplar upp min i 70-120 utan problem på blöt asfalt. 152 bakhjulshästar, 2.9bar, Power One Street.
 
Last edited:
Kolla däckstråden i racingforumet. Pratas det om 1.5-2.0 kalltryck. Att det skulle vara mer än 1bar mer i ett gatdäck tycker jag verkar konstigt?
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top