"Drar/blåser in" från visiret

rikard454

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2015
Ort
Luleå
Hoj
1953, Horex Regina
Hej alla kunniga MC-åkare!

Inte kan det betraktas som normalt att det "drar / blåser in" från sidan av visiret på en hjälm?

Jag har funderat på att skaffa en öppen, i "jet-stil", ny hjälm men med helt visir som går att fälla ned vid behov. Tyvärr finns det inte så mycket att välja på i de MC-butiker som finns här där jag bor men Biltema(!) hade en hjälm som såg intressant ut:



Men som sagt, vid 70/80 börjar det blåsa in från sidorna och det drar kring ögonen. Men visst borde det väl vara en svaghet hos just den här hjälmmodellen och något jag slipper om jag satsar på en hjälm från en erkänd tillverkare som HJC, exempelvis en som denna:



Cheers!
/Rikard
 

Schnellfahren

Medlem
Gick med
15 Jan 2007
Ort
Borensberg
Hoj
Sunbeam -63,Honda Dominator -91, Honda SP1.......Meanstreak..*host*
Vad som händer är att det skapas ett undertryck bakom visiret som du reagerar på. Du måste testa andra hjälmar för att se om de upplevs annorlunda. Det har inget med märke på hjälm att göra.
Tipset är att inte underskatta nyttan med glajjor, även på en hjälm med visir.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Nu hajar jag att det är en stilfråga, men vill ändå göra ett inspel.
b566b0b9c972560b34e27c512bec31d7.jpg


Kontentan är att keps är ännu fränare om man vill leka Hipster. Alt jethjälm från 1971 med motorglasögon.

Handlar det om att skydda huvudet, skaffa en riktig hjälm.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Justerat visiret?

Kan göra underverk. Små ändringar i taget och kom ihåg ändringar efterhand, dvs skriv.

Turbulens, de mest osannolika fenomen kan uppstå.

Förstår det som att ditt inlägg innehåller 2 frågor. Först en om din nuvarande integralhjälm och sen råd om jethjälm. Korrekt?
 

rikard454

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2015
Ort
Luleå
Hoj
1953, Horex Regina
Förstår det som att ditt inlägg innehåller 2 frågor. Först en om din nuvarande integralhjälm och sen råd om jethjälm. Korrekt?

Nja, det är en "jethjälm" i bägge fallen - men funderar på att köpa en "bättre" än Biltemas :)
/Rikard
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag skaffade till min sons moped Biltema hjälmen. Så jag skulle kunna testa moppen.
Och när jag nån månad senare skaffat en SV650S (inspirerad av moppen) gav Biltemahjälmen sådan "fartkänsla" att vid 90km/h, ja där låg det fortaste jag kände för att köra.

Men jag körde ju med Jethjälm i den gröna ungdomen.
Den första hade ett jättevisir, samma som polisen hade vid slutet av 1960-talet. Inga problem.
Utom att när jag vurpade gick visiret sönder och högg upp ett jack i pannan över höger öga.
Kändes lite väl nära ögat så jag skaffade en ny Jethjälm och körde med motorglasögon och
tyg som skyddade ansiktet nedanför glasögonen. Jättenäsduk?
Helt OK med typ
http://www.bikeline.se/sv/artiklar/motorglasogon-red-baron-svart-skinn.html
Så som första steg hade jag skaffat motorglasögon och plockat av visiret.
Och givetvis öronproppar !
 
Last edited:

rikard454

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2015
Ort
Luleå
Hoj
1953, Horex Regina
Mmm, jag testade att köra med öronproppar igår när jag provade Biltemahjälmen där och det var trevligt.

Men som sagt, det "blåste in" rejält från sidan av visiret... Jag tror jag återbördar den hjälmen och satsar på en annan av något känt fabrikat.

/Rikard
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Nja, det är en "jethjälm" i bägge fallen - men funderar på att köpa en "bättre" än Biltemas :)
/Rikard


Oavsett, se till att visiret tätar överallt det är tänkt att det ska vara anliggning. Blir det svårt att stänga har du gått för långt.

Kan minska oljud och annat. Siter det fel blir även en bra hjälm dålig...

Jag gör omvänt. Integralhjälm med visiret uppfällt utom vid regn. Då kör jag glipa.
 

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Det är inte bara jag som skriker inombords: Köp integralhjälm och undvik allt som täcker mindre?

men är iden att de ska se retro ut, kör på, men tyvärr är det nog mer designen som ställer till det med vind. jag har dock haft liknande problem med en heltäckande hjälm, knepet var o täcka till under hakan för o hindra luften från o komma in o blåsa runt uppe vid ögonen
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top