Dreambox - bra eller anus?

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Hej där!

Är trött på ComHems ockerpriser och mer sugen på en dreambox.

Ni som har det, hur funkar det, är bilden bra osv?

Svårt att bli inbjuden?

Vilken box kan rekomenderas, finns det beggade?
Bor i lgh o har ComHem.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Dreambox är underbart! Nu har jag inte det själv än så länge men jag har installerat det hos andra.
En kompis betalade drygt 3000:- för sin moddade box och sen 500:-/år och får precis ALLA kanaler han kan ta emot via sin parabol.
Just den boxen är bilden inte överdrivet bra på, i klass med en normal mottagare skulle jag vilja påstå. Men det finns ju HD-dreamboxar som är prisvärda, och tillsammans med en hårddisk så har man ju det man behöver.

Just angående inbjudningar vet jag inte, jag har hört lite olika system. Ett där man är ett tiotal personer som delar på de abonnemang man vill ha och sen funkar det som så att man har ett stängt nätverk där man delar ut signalen på något vis.
Detta måste du ju bli inbjuden till, alternativt gå ihop med grannarna. I min brors kvarter finns det två såna nätverk, men jag har aldrig förstått hur det hela fungerar egentligen.

Det som min kompis har är bara en uppkoppling till internet direkt från routern till sin dreambox och som sedan uppdateras med koder konstant. Funkar klockrent och alla betalkanaler funkar prima hela tiden. On demand vet jag inte om det fungerar däremot, inte heller ticket men jag skulle inte bli förvånad.

Edit/ Finns ett forum just angående detta men jag har inte kvar adressen dit :( Men jag lägger en prenumeration på denna tråd då ett husköp närmar sig och då måste också ha dreambox.
Sade upp mitt Boxer-abonnemang i förrgår, betalade 290:-/månad för grundutbud med tvillingkort och pisskvalité på sändningarna. De mutade mig med en total månadskostnad på 160:-/mån om jag stannade kvar, jävla muppar...

Last edited:

loser

Född förlorare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 950 SM
Dreambox är väl bra, men med tanke på att det är "card-sharing" vi pratar om så är det väl inte helt kosher att diskutera. Ofta går man ihop ett gäng och delar på kostnaden för ett abonnemang för de kanaler man vill ha. 1 har orginalkorten, och de övriga kopplar upp sig emot den boxen för att få koderna. Problemet med de grupper som finns där man kanske ej känner personerna så väl, det är trots allt en ganska central tjänst och om något ej fungerar (box som har hängt sig, uppkopplingen ligger nere osv) så vill man kunna kolla snabbt vari problemet sitter. En annan "skojig" grej som kan hända är t.ex att personen som har orginalkorten åker på semester i 2 veckor och dag 2 så hänger sig hans box (hört talas om Murphy?). Då blir det svart i rutan tills någon kan komma åt att boota om. Detta går att bygga bort med tvillingkort och redundanta uppkopplingar osv.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Kosher eller inte, det känns ju ganska så ok ändå med tanke på de hutlösa priserna bolagen tar ut för att man ska få se på lite dumburk.
Cardsharing heter det visst, så var det ju. Det räcker ju att man är 4-5st om det för att det ska bli billigt, och det lär man ju kunna lösa rätt enkelt?

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Så varje dreambox-närverk går ut på att en person skaffar sig alla tv-kanaler och sen delar han ut dom till en massa andra som även är med och delar på kakan? :va

Läste detta på ett annat forum:

Finns ingen anledning att skaffa dreambox idag. en HTPC med tvkort samt tex dvbviewer och a-camd mot en newcs-server så har du allt en dreambox kan.
HTPCn är förslagsvis en AsRock 330 ION och den kan betydligt mer än en dreambox

Kan någon översätta utrikiskan?

Last edited:

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn

Finns ingen anledning att skaffa dreambox idag. en HTPC med tvkort samt tex dvbviewer och a-camd mot en newcs-server så har du allt en dreambox kan.

Liten dator med tv-kort och mjukvara för att koda av digital-tv, som sedan kopplas till tv:n. Min personliga uppfattning är att man bör ha ett gediget datorintresse om man ska välja sådana lösningar.

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Hoj
Gammal Funduro
Dreambox är väl bra, men med tanke på att det är "card-sharing" vi pratar om så är det väl inte helt kosher att diskutera.

Tänkte just skriva det. Jag förmodar att den här tråden försvinner så fort Swedie vaknat.
Kortdelning utom hemmet är helt förbjudet att diskutera i det här landet, det är värre än alla andra brott verkar det som. Även fast det inte är ett brott ännu vad jag vet. Avtalsbrott möjligen.

Om man däremot diskuterar kortdelning inom hushållet så är man i en gråzon. Alltså inte helt förbjudet och bör passera på dom flesta forum.

F.ö. kör jag själv Dreambox till tv:n och tv-kort i datorn. Delar koder mellan dom, funkar perfekt. Det är alltså den typ av kortdelning som fortfarande inte är helt förbjuden. Även om det bara är en tidsfråga det med, när tv-bolagen lobbat färdigt bland våra riksdagsmän.

Last edited:

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Tänkte just skriva det. Jag förmodar att den här tråden försvinner så fort Swedie vaknat.
Kortdelning utom hemmet är helt förbjudet att diskutera i det här landet, det är värre än alla andra brott verkar det som.

Om man däremot diskuterar kortdelning inom hushållet så är man i en gråzon. Alltså inte helt förbjudet och bör passera på dom flesta forum.

Visste inte att det var så känsligt.

Har anmält tråden nu :gnissla

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Så varje dreambox-närverk går ut på att en person skaffar sig alla tv-kanaler och sen delar han ut dom till en massa andra som även är med och delar på kakan? :va

Det där funkar men, har inte testat själv dock.
Har själv 2 Dreamboxar hemma, en DB800HD med 400gig disk i och en DB600.

Det man får vara beredd på är att det är oftast inte som att plugga i en viasat/canal+ box utan kan kräva en hel del handpåläggning för att funka.
Firmwaren är ju linux i grunden och det finns massor av olika "images" att välja på efter tycke och smak.
Det finns massor med forum om det så det är inga problem att få hjälp om man går bet på något.
Fördelen med dreamboxen/cardsharing förutom billiga kanaler så kan man ju ha flera boxar hemma och köra cardsharing inom hushållet = byebye tvillingkort.

Man får se upp så man inte köper kopior, för i vissa firmware finns det spärrar mot kopior och kör man in fel firmware blir boxen obrukbar.

Jag köpte 800boxen här, Satvision och dom är officiella försäljare av Dreambox.

Kopiorna funkar också men då ska man veta att det är kopior man köper och vad som kan hända.

Här har du några länkar.
http://comhit.net/ - Svenskt forum
http://www.dream-multimedia-tv.de/ - dreamboxens hemsida
http://www.newnigma2.to/ - en bra image
http://digisat.se/ - där köpte jag 600boxen

Fråga på om det är något du undrar.
Fråga inte om cardsharinggrupper på något av forumen för man blir oftast bannad direkt då.

Last edited:

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
Även fast det inte är ett brott ännu vad jag vet. Avtalsbrott möjligen.

Avtalsbrott mot bolagen är det, men vad jag vet så finns det ingen lag i sverige som förbjuder detta, och vad jag vet så har ingen heller åkt dit för kortdelning i hushåll eller privat grupp

Här har du några länkar.
http://comhit.net/ - Svenskt forum
http://www.dream-multimedia-tv.de/ - dreamboxens hemsida
http://www.newnigma2.to/ - en bra image
http://digisat.se/ - där köpte jag 600boxen

Fråga på om det är något du undrar.
Fråga inte om cardsharinggrupper på något av forumen för man blir oftast bannad direkt då.

glöm ej detta forum

http://www.dreamboxx.nu

Last edited:

tommi

Guest
Haha det är som vanligt svensson har inte råd då snor dom ni är fan som zigenare,så nu är det sagt nu kan vi stänga tråden.

som tillägg kan jag verkligen hålla med om hutlösa priser men blir det billigare att snylta på det hela?ja iofs för tillfället men sen då? ja antar att den som lever får se :banana

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Hoj
Gammal Funduro
Avtalsbrott mot bolagen är det, men vad jag vet så finns det ingen lag i sverige som förbjuder detta, och vad jag vet så har ingen heller åkt dit för kortdelning i hushåll eller privat grupp

Du har säkert rätt, vet inte heller nån som åkt dit, men det finns en domstol som heter Marknadsdomstolen, hört talas om den. Dom verkar ha all makt i världen. Nu sist så förbjöd dom ju cardsplitter.
Och du kanske minns vad som hände Flashback? Det enda dom gjorde var att diskutera piratkort. Droger och vapen helt OK, men så fort det handlade om något som mediaindustrin hade intressen i så stängde marknadsdomstolen sidan. Det är därför dom kör från England numera.

Tror inte nån vill att den här sidan ska drabbas av samma öde, så ska man diskutera kortdelning så bör den bara handla om hushållet för att vi ska vara på den säkra sidan.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Haha det är som vanligt svensson har inte råd då snor dom ni är fan som zigenare,så nu är det sagt nu kan vi stänga tråden.

som tillägg kan jag verkligen hålla med om hutlösa priser men blir det billigare att snylta på det hela?ja iofs för tillfället men sen då? ja antar att den som lever får se :banana

"som nya yes:nu Ännu drygare" var verkligen en passande text till dig.

Massor av folk som har det gott ställt betalar inte till radiotjänst i Kiruna, har inte dom heller råd?

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Hoj
Gammal Funduro

Det blir definitivt inte billigare om bolagen får som dom vill heller. Nån som minns vad t.ex. Comhem sa när piratkorten cirkulerade som värst? "Om folk betalade i stället så skulle vi kunna sänka priserna". Nåväl, till slut bytte dom kryptering till en typ som effektivt dödade alla piratkort och tog bort dom från marknaden. Vad gjorde dom då? Jo, dom HÖJDE priserna på abonnemangen.

tommi

Guest
Ja jag kan väl tillägga att jag inte heller betalar tv licens trots att jag har tv,att jag inte har antenn eller annat för att ta emot signalen är skit samma man ska iallafall betala så jag är verkligen en rebell!

sen vidhåller jag det att har man inte råd ska man fan inte ha nåt heller om du inte har råd med maten skaffar du en självscanner på ica och bluffar dig genom kassan som en jäkla mysteryshopper åxå? eller hur funkar era filter vad man får sno och vad ska man inte sno? jag har inte så stor koll på det där snälla SH hjälp mig :rolleyes:

"som nya yes:nu Ännu drygare" var verkligen en passande text till dig.

Massor av folk som har det gott ställt betalar inte till radiotjänst i Kiruna, har inte dom heller råd?

mmm det är jag det säger vad jag tycker men allvarligt ska ni inte ut o tjuvskjuta nån varg eller? dom går inte heller att ladda ner vad jag vet..

Last edited:

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Tror inte nån vill att den här sidan ska drabbas av samma öde, så ska man diskutera kortdelning så bör den bara handla om hushållet för att vi ska vara på den säkra sidan.

jag känner en som har en dreambox, är det olagligt att känna en sådan person?

funkar dom där dreambox grejerna ifall man bor i lägenhet och har ex. comhem men inte använder deras utbud?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
eller jur fulkar era filter vad man får sno och vad ska man inte sno? jag har inte så stor koll på det där snälla SH hjälp mig :rolleyes:

Se där, du licensskolkar själv, samtidigt som du gnäller?

Enligt sporthojmoralen är det helt okej att svartjobba
det är inte okej att skenförsäkra, men man gör det ändå men talar inte om det
Det är inte okej att leva på A-kassa eller gud förbjude socialbidrag, men ändå gör många här det.
Det är okej att bo för dyrt och lyfta bostadsbidrag.
Det är okej att sjukskriva sig för att man är bakis men det är inte okej att fuska med VAB.
Det är okej att bryta mot all världens lagar på motorcykel och filma det för att sedan tjäna pengar på filmen, men det är inte okej att ladda ner filmen, är filmen dock gjord av ett stort bolag i hollywood är det okej.

Kan någon hjälpa mig med fler exempel?

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...