Dreambox - bra eller anus?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
vore roligre höra hur ex. V eller MP moralen ser ut

Det är nog en väl förBORGAD hemlighet.

Att snubbarna i det blåa blocket slirar lite med inbetalningarna till kiruna vet vi ju, men bara när dom sitter i opposition.

Varför skulle inte snubbarna på andra sidan nätet vara lika dåliga?

Mona själv har väl sett till att ge myglet ett ansikte.

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
jag känner en som har en dreambox, är det olagligt att känna en sådan person?

funkar dom där dreambox grejerna ifall man bor i lägenhet och har ex. comhem men inte använder deras utbud?
Dreambox digitalmottagaren finns i 3 utbud. Satellit / Cable / Terrestrial.

Så det är bara välja. Ska du köra något i ditt hushåll som har comhem så är det "cable" versionen du ska ha.

Måste dock påpeka att Dreambox 800 & 8000 har en fruktansvärt bra tv tuner i sig när det kommer till vanlig SD utsändning. Skillnaden mellan en DM600 till DM800/8000 tv tuner är som natt & dag (alltså i klartext så är bilden betydligt bättre i en 800/8000

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Köper du en 8000 box har den plats för 4 tuners så då kan du kolla från alla källor.
Det går att byta tuner i dom, även 800boxen med bara en plats.
Är på gång en 500HD box med.

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Kan inte se hur att diskutera dreambox skulle va mer olagligt än att diskutera hur man gör för att slippa betala tv licens.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Dreambox hade jag inte hört talas om förrän jag läst denna tråden. Verkar ju bra (?) men inte direkt smidigt. Är det inte lättare att bara riva ner alla filmer man vill ha från nätet?

Visst, man missar ju allt direktsänt, men jag kollar ändå inte på sport och sån mög...

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Vad jag framförallt funderar på är hur meckigt det är att använda en dreambox?

Jag vill ha dom kanaler jag kan ta ner med en rejäl parabolanten (som jag redan har), räcker det med att köpa en box, plugga in kablarna, och tala om för boxen var den ska hämta koderna sen.

Eller är det en hel jäkla hobby i sig att hålla skiten uppdaterad och fungerande?

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
Vad jag framförallt funderar på är hur meckigt det är att använda en dreambox?

Jag vill ha dom kanaler jag kan ta ner med en rejäl parabolanten (som jag redan har), räcker det med att köpa en box, plugga in kablarna, och tala om för boxen var den ska hämta koderna sen.

Eller är det en hel jäkla hobby i sig att hålla skiten uppdaterad och fungerande?

Det är väl som du skriver i princip, när allt är igång ska det inte behöva meckas med något.
Kruxet kan ju vara att hitta en grupp att gå med i.
Eller så startar du en egen!

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det är väl som du skriver i princip, när allt är igång ska det inte behöva meckas med något.
Kruxet kan ju vara att hitta en grupp att gå med i.
Eller så startar du en egen!

Kan man göra det, starta en egen grupp??

Jag har ju ett abb jag betalar för, får jag det utbudet på flera ställen utan att släpa med mig box och kort så räcker faktiskt det
(ett par apparater här hemma, olika kanaler samtidigt, samt i stugan när jag är där)

loser

Född förlorare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 950 SM

Jag har ju ett abb jag betalar för, får jag det utbudet på flera ställen utan att släpa med mig box och kort så räcker faktiskt det
(ett par apparater här hemma, olika kanaler samtidigt, samt i stugan när jag är där)

Ja, du kan enkelt starta en egen grupp. Så länge boxarna kan ha kontakt med varandra via IP så är det lugnt. Alla boxar skall ha kontakt med satelliten, cable eller antennen.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ja, du kan enkelt starta en egen grupp. Så länge boxarna kan ha kontakt med varandra via IP så är det lugnt. Alla boxar skall ha kontakt med satelliten, cable eller antennen.

Jo, det har jag ju, kabel från parabolen till alla rum, och separat parabol i stugan, hemma kan ju boxarna snacka med varandra lokalt, men sen har jag DHCP i bägge ändar, både i stugan och hemma, vilket kanske ställer krav på någon lösning i boxarna.

Enklast kanske vore att ansluta till något nät som har det jag behöver och lämmna orginalbox och kort i stugan.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Borde det inte vara rätt enkelt för t ex Com Hem att gå in och kontrollera internet trafiken hos de "få" som köpt hela utbudet?

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Hoj

Har du väl skaffat en box, eller en vanlig databurk med rätt kortläsare så har du all hårdvara du behöver.
Dreamboxen går du bara in i en meny, där hittar du alla plugin du behöver, drar ner dom via nätet, sen är det en del konfigurerande i textfiler.
Verkligt förenklat, men i princip är det vad som behöver göras för att starta en grupp, sen givetvis några som ansluter.

Man kan köra en en Dreambox som cardserver men även en win/linuxdator med kortläsare.

Har aldrig satt upp någon sådan server själv men det är ju inte omöjligt.

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
Tror de e många som efterfrågar en hur man gör för "sporthojsåkare" (dummies)

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
Last edited:

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
Last edited:

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
Om jag inte minns helt fel så ska väl detta inte funka med viasat?

ice13

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Hoj
Italiensk
Om jag inte minns helt fel så ska väl detta inte funka med viasat?

Senast jag kollade så var det även bekymmer med CD.
Ang.. själva boxen så finns det ju betydligt billigare alternativ än Dreambox också.
bl.a IPBOX 9000 HD/Cube Revo ( samma box med olika namn )
En dreambox 8000HD kostar ~11000:- !!!!, vilket iaf jag tycker är helt vansinnigt.
CubeRevo HD får du för halva priset.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Borde det inte vara rätt enkelt för t ex Com Hem att gå in och kontrollera internet trafiken hos de "få" som köpt hela utbudet?

du menar att en person skaffat ett fetingabonnemang och då tar ComHem reda på hans IP adress och sedan "lyssnar av" hans trafik.
det finns några problem med det. Dels är det långtifrån säkert att den personen har dom som internetleverantör. Dels är det lite rent integritetsissues rent lagligt kring att göra så.
Visst kan dom säkerligen greja det rent tekniskt men jag är starkt tveksam till att dom skulle kunna använda uppgifterna. Dom förlitar sig nog på att så fort det är grupper som gemensamt gör något som bryter mot lagen så kommer förr eller senare uppgifterna att läcka till utomstående öron.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC