Dremel, Ferm, CoTech eller...?

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Speedsoda skrev:
Jag köpte en cotech för kanske 2 år sen. Har använt den MINST 2-3 timmar i veckan sen dess. Funkar skitbra! Inte ett enda problem och den visar inga tecken på att ge upp :tummenupp .
En kompis har just en sån, köpte den också för ungefär två år sedan.
Hans maskin vibrerar ngt vansinnigt jämfört med min.
Antagligen så är det med dessa maskiner som med allt annat, när priset sjunker så blir kvaliten antingen låg eller ojämn.
En annan grej som min maskin har är riktig snabbchuck.
Dvs utan en massa spännhylsor, så jag spänner verktyg från 1-3,7mm utan problem och strul med en massa hylsor. Visst, hade inte jag fått min oförskämt billigt så hade jag nog med haft en kopia i garaget, så jag sågar dom inte. :)
//Tobbe
 

Dirtyjove

Firefighter
Gick med
18 Sep 2005
Ort
Norrköping
Hoj
Firefighterblade 919RR -97
Har haft en dremel som gav upp i motorn efter 3 mån. co-techen rullar på,. snurra en jävls massa varv senast idag:) hehe. för dom pengarna e den oslagbar.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
classes coola tekis :tummenupp
den har blitt tappat stött o fullmatad med damm o har ännu inte gett upp...har märkt en tendens till slöhet tro jag men den snurra på bra ändå :)
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Jag har nog provat det mesta, från Dremel till Cotech och den som Coop säljer. Jag har fastnat för den som Bosch säljer själv (Dremel är en "high end" underdivision till Bosch), vridstarkast av dem alla. Bosch är något billigare än en Dremel. Dremel-axeln passar om man slipar av lite av plastgängorna på axelfattningen, dvs på den böjliga Dremel-delen (och passar fortfarande på Dremel-maskinen).

Bosch verkar dock ha slutat sälja under sitt eget namn, hittar inte min maskin på nätet. Hittar ni en orange/röd Bosch Multi-Pro i butiken, köp den!
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
ozeo skrev:
classes coola tekis :tummenupp
den har blitt tappat stött o fullmatad med damm o har ännu inte gett upp...har märkt en tendens till slöhet tro jag men den snurra på bra ändå :)

Testade min lite snabbt igår, och den blir vansinnigt het där man håller. :4skrika Man undrar ju lite om något lager inte mår bra? :va

elwe skrev:
Ok. Jag har gjort en del paneler och oftast använt borr, sågtråd eller sågblad med fri ände, vanlig eller nål-fil och det har också funkat.
Nu har jag en polerskiva, men min ring har jag haft 2 ggr. När vi förlovade oss och när vi gifte oss. I övrigt ligger den bäst i sin lilla kartong och behöver då inte poleras :) Kanske därför jag klarar mig utan Dremel :hihi

Funkar gör det ju, men tar mycket längre tid :)

Min flickvän :fatta! och :smasha och :kulspruta om jag inte har boja, lr jag menar ringen på mig... :hihi Så den har fått lite stryk... :rolleyes:
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Hoztic skrev:
Min flickvän :fatta! och :smasha och :kulspruta om jag inte har boja, lr jag menar ringen på mig... :hihi Så den har fått lite stryk... :rolleyes:

Du får köra med att den är en sån kär symbol för dig att du inte vill slita på den och har den därför helst skyddad i en liten ask.
:D
 

Andersflygare

Andersflygare
Gick med
27 May 2005
Ort
Göteborg
Hoj
GSXR1100-93 GSX1100EF INTRUDER 1400-00
monterade en symaskinspedal till min dremel.........funkar fint som fan när man vill variera varvtalen utan att ändra greppet..........pprecis färdig ( mitt i natten....vad fan pysslar jag med) med att göra en motordelstvätt av en bänkdiskmaskin nere i mitt cykelförråd/mcverkstad/skrotrum.....verkar funka finfint och då var pedalen användbar
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Nu har jag hunnit leka lite med den! Har bara köpt till snabbstålsfräsar, och jag har inget riktigt att jobba med. Så jag tänkte att man måste ju träna lite!
Fräste först lite mönster i ett nyckelskåp... Trä är svårt på frihand, eftersom det har olika hårdhet.
Då plockade jag fram en gipsklump som råkat bli över. Helt underbart material att träna i! Helt homogent, och minsta lilla man slinter, stannar upp eller trycker för hårt så får man feedback på det!
Så jag kan rekommendera det till er som vill bli bra på finlir, köp lite gips, gjut en klump och gå loss på den när ni har tid över! :)
 

vågen

Sporthojsnörd
Gick med
7 Apr 2004
Ort
Bromma
Hoj
GSXR 600 RR 04, Cannondale SuperV Raven 900 SX, Canon EOS 1D Mark III och några L objektiv osv.
Jag har en dremel som jag köpte för 5 eller om det var 8 år sedan. Fungerar finfint till vad den nu är bra för. Jag slipar, kapar och polerar med den. Med tanke på storleken på verktygen så är det dom små fina arbetena den passar för.

Oftast klarar jag mig jättebra utan dremeln men det finns som sagt stunder då den är helt underbar och ovärderlig.

Förvånansvärt bra på att kapa saker med dom små söta skivorna :tomten
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Vis av erfarenheten, köp INTE Clas Ohlsons CoTech dremelkopia, jävla skräp! Den första hade lagerpaj, försökte man borra så beskrev borrspetsen en elips, skiten brummade och blev skållhet. Böt den och fick en ny, den lät bra, verkade vara klockren. Jag hann använda den 30 sekunder, sen small det till och den bara rasslade. Då lackade jag ur och köpte en Dremel istället, som verkar funka klockrent hittills :)

Tuppjuck hade rätt, buy quality, cry once :hihi
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Hoztic skrev:
Vis av erfarenheten, köp INTE Clas Ohlsons CoTech dremelkopia, jävla skräp! Den första hade lagerpaj, försökte man borra så beskrev borrspetsen en elips, skiten brummade och blev skållhet. Böt den och fick en ny, den lät bra, verkade vara klockren. Jag hann använda den 30 sekunder, sen small det till och den bara rasslade. Då lackade jag ur och köpte en Dremel istället, som verkar funka klockrent hittills :)

Tuppjuck hade rätt, buy quality, cry once :hihi
Tror på error 40 eftersom vi är många som har haft CosTech óch de har funkat utan problem. ;)
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Gustav O skrev:
Tror på error 40 eftersom vi är många som har haft CosTech óch de har funkat utan problem. ;)

Jag tror på bristande kvalitetskontroll jag ;) Samma som med alla andra lågbudgetprylar, vissa håller i 2-3 generationer, och andra går sönder bara man tittar på dom. Jag böt ju på samma varuhus, så jag fick väl tag i samma dåliga batch igen...
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Jag hittade en Dremel med 2 fasta hastigheter
kostade hälften av den med steglös hastighet kostar.
495:- med tillbehörssats

Satsade på orginal för att vara säker på att tillbehören passar
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
gthyni skrev:
Jag hittade en Dremel med 2 fasta hastigheter
kostade hälften av den med steglös hastighet kostar.
495:- med tillbehörssats

Satsade på orginal för att vara säker på att tillbehören passar

Alla tillbehör passar till alla maskiner, så länge vi snackar sånt man sätter i chucken! 3,2mm är standard axeldiameter, CoTech skickar med adapter för 2,4, och till Dremel finns en hel uppsjö av olika adaptrar, dock sväljer orginal en hel del!
Men ska man ha saker som sitter fast på själva maskinen, då blir det ju värre...
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Hoztic skrev:
Men ska man ha saker som sitter fast på själva maskinen, då blir det ju värre...

Precis, har slangen och borrstativ till min.
 

trummiz

Alla har vält!
Gick med
23 Apr 2005
Ort
Gävle
Hoj
Bandit 1200 -97
Jag rekommenderar CoTech från Slaskolle. Kostar ju bara 249 spänn.

Massor av tillbehör!

Dock så lät den som Chewbacka (eller vad han i starwars heter) när jag kapade i min bakstänka. Skrattade länge i garaget! :hoppskrat

Som sagt, funkar bra. Ingen idé att slänga bort 800 spänn till bara för att den heter dremel.
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top