Drev på Honda CBR600R slits snabbt, åtgärd?

Jorrd

Twins are number one
Gick med
29 Nov 2003
Hoj
Röd Ducati 916 och blå minimoto (14E Kina hoj)
Nu inför kommande säsong tänkte jag höra mig för om någon hade tips att ge mig. Det är nämligen som sådant att jag får byta framdrev på CBR'n iaf 3ggr per säsong, lite jobbigt, lite dyrt och inget jag vill göra så ofta som jag gör.
Kan det vara kedjan som är för hårt spänd (på bakdrevet, det slits också snabbt men framdrevet är main problem) eller har någon annan haft liknande problem och kommit fram till en lösning? :confused:

Last edited:

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Om du spänner kedjan för hårt är detta ett tecken på det.

Spänn hellre för löst än för hårt, risken med för spänd kedja är att man pajjar nått på ingående axeln.

Ett drivpaket bör hålla minst 2000 mil om man sköter det(rengör kedjan och smörjer ordentligt!)

//jaG

Jorrd skrev:
Nu inför kommande säsong tänkte jag höra mig för om någon hade tips att ge mig. Det är nämligen som sådant att jag får byta framdrev på CBR'n iaf 3ggr per säsong, lite jobbigt, lite dyrt och inget jag vill göra så ofta som jag gör.
Kan det vara kedjan som är för hårt spänd eller har någon annan haft liknande problem och kommit fram till en lösning? :confused:

Jorrd

Twins are number one
Gick med
29 Nov 2003
Hoj
Zeb_Macahan skrev:
Om du spänner kedjan för hårt är detta ett tecken på det.

Spänn hellre för löst än för hårt, risken med för spänd kedja är att man pajjar nått på ingående axeln.

Ett drivpaket bör hålla minst 2000 mil om man sköter det(rengör kedjan och smörjer ordentligt!)

//jaG

Tack för ett snabbt svar :tummenupp , får se över drivpaketen lite bättre.
:)

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Jorrd, sliter man ut tre drev på en säsong så har man stora problem. Jag skulle verkligen råda dig att åka till en verkstad eller kunnig polare med hojen och be om hjälp med hur kedjan ska spännas. Är du för stolt för det kan det lika gärna sluta med att du förstör något dyrt pga fåfänga.
Är det inte kedjespänningen så är det dax att dundera på verkstan...såvida du inte köper billiga alu-drev.

TOKER

Dödsryttare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Indian Scout 600cc -23
!!

Inte jätte insatt i såna problem men kan mycket väl tänka mig att kjedjan är streckt och är längre mellan länkarna en bit någonstans så att det blir riktigt spännt en bit varje varv den rullar.
Ett tips i alla fall bara palla upp den bak snurra hjulet och känna på kjedjan så den är jämt spännd hela varvet runt.

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1
Kolla (precis som föregående inlägg) att kedjan är lika spänd runtom.

Sen skulle jag rekommendera att du sitter på hojen när kejespänningen ska kontrolleras. Ibland gör det betydande skillnad och oftast sitter man ju på när man kör :yoparty

Jorrd

Twins are number one
Gick med
29 Nov 2003
Hoj
Kollade kedjan idag, 2cm "till övers" när jag sitter på den. Måste vara något annat än sträckningen som gör livet surt :3freak

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R 1200 GS, XR600
Viktigt att den inte leker 'fiolsträng' nånstans på hela fjädringsvägen. Brukar gå att leta upp mest spända läget genom att låta nån trycka ner hojen olika mycket bak. Då ligger utg.axel, svinglager o baxaxel i rak linje.
Se bör man kolla att spänningen inte varierar när man snurrar på hjulet (som flera redan påpekat). Det bör man snurra ett antal varv för att kolla. Om drev är orunda o kedjan ojämnt sliten så tar det ett tag innan värsta stället kommer.
Har man variationer kan man ju ev. snurra ett tag o se om dom följer kedjan el nåt drev, om man vill veta varför.
Möjligen kan dreven inte ligga i linje, men då borde hojen vara helsned på nåt vänster.
Vet inte om taskig ryckutjämnare kan spela in; tror inte det.
/u

PMR

Med Sport R1:a igen.
Gick med
5 May 2003
Hoj
Påklädd R1:a
Lagret till ryckutjämnaren sa upp sig på min CBR och detta gav som följd att jag slet ut kedjan på nolltid. Eftersom dreven då inte ligger i linje så slits dessa också.

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Nu är det ju så här med drivpaket att man får det man betalar för å billiga piratframdrev är ju inte det man ska snåla inn på direkt utan man får vackert köpa dyra orginaldrev (fram) så är problemet löst samt en kedja av bra kvalite

Peter

Jorrd

Twins are number one
Gick med
29 Nov 2003
Hoj
Tackar för alla råd och tips! :tummenupp:
Ska gå igenom vart och ett utav dem omgående :)

Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...