Dreva om Versys 650, hur räkna kedjelängd?

kali68

Medlem
Gick med
29 Aug 2013
Ort
Tungelsta
Hoj
BMW K1200S - 2005, Kawasaki Versys 650 - 2007 (RIP), Triumph 1050 Tiger Sport - 2015
Jag skulle vilja dreva om min Versys 650 för att få ner varvet under pendlingen.
Original sitter det 15/46 drev samt 114 länkars kedja.
Jag tänkte dreva om den till 16/45, men hur ska jag räkna ut rätt kedjelängd?
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
"...hur ska jag räkna ut rätt kedjelängd?"


En förenklad modell, som duger i de flesta fall, är att dela in kedjan i fyra sektioner:

1. Den del av kedjan som omsluter framdrevet: ~ Kuggantal fram/2*Delning
2. Den del av kedjan som belastas när man gasar: ~ Axelavstånd
3. Den del av kedjan som omsluter bakdrevet: ~ Kuggantal bak/2*Delning
4. Den del av kedjan som belastas när man motorbromsar: ~ Axelavstånd

Ditt förslag, att öka Kuggantal fram med 1 och samtidigt minska Kuggantal bak med 1; 'kommer, enligt den förenklade modellen, att ge samma kedjelängd som du hade tidigare.
 

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Ort
Norrköping
Hoj
2021 Moto Guzzi V7, 2017 Vespa GTS300
Enkel logik säger väl att ny kedjelängd = gammal kedjelängd +- antal tillagda eller borttagna kuggar på bägge dreven... plus ett fram och samtidigt minus ett bak ger alltså standardlängd på kedjan.
 

kali68

Medlem
Gick med
29 Aug 2013
Ort
Tungelsta
Hoj
BMW K1200S - 2005, Kawasaki Versys 650 - 2007 (RIP), Triumph 1050 Tiger Sport - 2015
Det låter klokt, det bör bli samma längd, precis som ni säger. Tack för svar :)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det låter klokt, det bör bli samma längd, precis som ni säger. Tack för svar :)

Som redan påpekats, det blir ingen "större skillnad" när antalet kedjedrevtänder sammanlagt är oförändrat
men enligt Gearing Commander så ökar avståndet mellan kedjedreven 0,6mm när man går från 15/46 kedjedrev till 16/45 kedjedrev med en 114 länkars 5/8" kedja.
Dvs efter bytet är det "som vanligt" dags att kontrollera att kedjeslacket inte blivit för litet.
 

Micke R

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 May 2014
Ort
Höglandet
Hoj
8 singlar och 5 par -51 till -13
Visserligen är jag ingenjör, men sånt räknar jag inte på. Jag lägger på en kedja och ser efter.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Visserligen är jag ingenjör, men sånt räknar jag inte på. Jag lägger på en kedja och ser efter.
Likadant här, inhandlar ett 40 tänders drev bak mot original 43 dvs bakaxeln åker bakåt ca 3 x 4mm=12mm.
Kollar SEDAN hur det ser ut i svingen.
Bara ca 9mm kvar bakåt. Och kapar jag kedjan har jag inget nitlås till kedjan....
Så jag beställer "Driven" 19 tänder fram (org 18) och 41 bak från Solomoto.
https://www.solomotoparts.com/
I väntan på leveransen så får jag iden kolla Gearcommander.
Och inser att Busan kanske blir liiiite för högt växlad med 19/41 kedjedrev.
Så jag beställer ett 42 tänders från zs2
https://www.zweiradteile.net/
som "övertalar" mig också köpa ett LED-relä till Suzuki.
Så nu har jag 19 / 40 / 41 / 42 kedjedrev och ett LED-relä. Att montera.
Borde kanske tänkt liiiite mera före ! :rodnar
 
Last edited:

klippans

Problemfixare
Gick med
22 Feb 2005
Ort
stockholm
Hoj
Honda 125 Räser
Det kan inte stämma!
om du ökar omkretsen med 3 kugg så blir inte radien 12mm större!
så klart det beror vilken kedja du har, typ 2,5cm mellan rullarna.
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Versys har:
15 46 114

15 44 112
15 45 114
15 47 114

16 44 114
16 45 114
16 46 114

16 47 116

Tänk på att hastighetsmätaren kommer att visa fel(krävs speedohealer för det)
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det kan inte stämma!
om du ökar omkretsen med 3 kugg så blir inte radien 12mm större!
så klart det beror vilken kedja du har, typ 2,5cm mellan rullarna.

Minskar jag omkretsen med 3 tänder, minskar antalet kugg som kedjan ligger emot med ca 1,5 tänder
(kedjan ligger ju förenklat emot enbart halva kedjedrevet)
Det betyder att det blir 1,5 tänder eller länkar kedja "över"
1,5 länkar att fördelas mellan ovansida 0,75 länk och undersida 0,75 länk, dvs hjulaxeln åker 0,75 länk bakåt. En länk är med aktuell noggrannhet nästan 16mm lång (exakt 5*25,4/8 mm). Dvs 0,75 x 16mm = 12mm. En enkel formel är för överslagsberäkningar om hur bakaxeln flyttas vid förändringar i kedjehjulen:
( (Antalet tänder före sammanlagt främre + bakre kedjehjul) - (Antalet tänder efter sammanlagt främre + bakre kedjehjul) ) x 4mm. Är resultatet positivt (dvs minskning av tänder) så åker bakaxeln bakåt, avståndet mellan kedjedreven ökar. Är resultatet negativt så minskar avståndet mellan kedjedreven.
Vill man ha det noggrannare, använd http://www.gearingcommander.com
 
Last edited:

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
Tack Comeback för att du förtydligade ditt resonemang (se'n gillar jag fortfarande inte att du använder 4 mm i formeln, när du menar 5/8"/4).
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tack Comeback för att du förtydligade ditt resonemang (se'n gillar jag fortfarande inte att du använder 4 mm i formeln, när du menar 5/8"/4).

Att använda 3,96875 mm istället för 4 mm , dvs ett 0,8% mindre avstånd i formeln leder lätt till att man tror att noggrannheten är så hög som 5 siffror i den enkla formeln.
Det är den inte. Tvärtom ligger noggrannheten i storlek +- 1 mm om man jämför med gearingcommander.
Exempel: Minska från 43 till 41 tänder bak på en Busa (18/43 original) ger 2*4=8 mm längre drevavstånd.
Gearingcommander ger 8,43mm längre drevavstånd.
med 2*3,96875 = 7,9375mm blir felet jämfört med gearingcommander ännu större.
I varje fall för denna typen av ändring , växla upp genom färre tänder på bakdrevet.
Så jag tycker 4 mm duger.
Ger en indikation om att resultatet är inte noggrannare än +-1 mm.
Vilket jag tycker är vettigt.
 
Last edited:

joonsered

Medlem
Gick med
14 Dec 2012
Ort
ale
Hoj
2014 yamaha xt1200
Jag tror det ska passa direkt med 1 kugg mer på framdrevet, provade på en xt660, gick fint.
Nu var min kedja lagomt sliten den gången.
Däremot var den fysiska platsen för större framdrev inte nog stor, blev tvungen att modda sprängskyddet.
 

kali68

Medlem
Gick med
29 Aug 2013
Ort
Tungelsta
Hoj
BMW K1200S - 2005, Kawasaki Versys 650 - 2007 (RIP), Triumph 1050 Tiger Sport - 2015
Återstår bara att fråga var man köper prisvärda drev och kedja med godkänd kvalitet?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
jag skulle börja med Addemoto, bakre kedjebrev zweiradteile.net.
https://www.zweiradteile.net/
Den stora utmaningen för den som vill växla upp var för mig att hitta främre kedjebrev med en tand mera.
Det verkar på utbudet -1 tand, -2 tänder främre som växla ner är vanligast !
 
Last edited:

perhu

Medlem
Gick med
11 Mar 2004
Ort
Upplands Väsby
Hoj
Speed Triple R & Versys 650
Läs hans första inlägg......

Jag har läst det. Där står det när men inte varför. Jag är nyfiken på varför, det skulle kunna vara bränsleförbrukning, slitage eller något annat. Jag har kört flera sorters körning med en likadan maskin och tycker utväxlingen är väldigt bra. :krama
 

kali68

Medlem
Gick med
29 Aug 2013
Ort
Tungelsta
Hoj
BMW K1200S - 2005, Kawasaki Versys 650 - 2007 (RIP), Triumph 1050 Tiger Sport - 2015
Det är flera orsaker, dels bränsleförbrukning, dels att jag tycker hojen blir så jäkla surrig i 110-120 km/h. Har tappat räkningen på hur många gånger jag försökt peta i 7:an...
Min hoj börjar vibrera från typ 5000 varv, vilket är precis 110, och ytterligare en anledning till att försöka sänka varvtalet lite.
 
Nyheter
Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Top