Drevning CBR 954RR

Markus_H

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2016
Hoj
Honda CBR 954RR
Nyköpt hoj (CBR954RR), tyckte den var lite "slö" och funderade på att dreva ner 1 kugg fram. Gick ut i garaget för att titta vilken drevning som satt på, vilket var 16 fram och 42 bak.
Efter lite google så förstod jag att standard är 16/43 vilket gör min hoj slöare än orginal.
Drivpaketet är nästan helt nytt och nu till frågan :
Vad händer om jag kuggar ner till 15 fram och behåller 42 bak? Hur förhåller det sig beroende på kuggar fram eller bak? Stämmer det att 1 kugg fram är ungefär som 2-3kugg bak?

Tacksam för tips och tack på förhand!

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
H1
Om du går ner från 16 till 15 fram ökar dragkraften (vridmomentet) på bakhjulet med 7% på alla växlar. På lägre växlar tappar du motsvarande i topphastighet men på högsta växeln är det svårt att veta utan att mäta med t.ex. GPS.

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Da Buzz
Enligt min tabell så verkar det som att man får också kapa 2 länkar på kedjan(från 108 till 106). Så, ha ett nitlås i reserv utifall......

Fläppen1

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2012
Hoj
2002 Aprilia RS 250,- 03 CBR954RR
Hej
Original drevning är 16/42. 16/43 är original på en variant för Mexiko (enligt instruktionsboken). Jag har också en 954 och valde att byta till 15/43. Detta blir en nedväxling på 8.43% vilket då ger 9.2% högre varvtal på samma växel vid samma hastighet eller om man så vill 9.2% högre vridmoment på bakhjulet på samma växel och vid samma motorvarvtal. Jag tyckte att den blev roligare att köra. Jag slängde på en "Speedohealer" för att normalisera tillbaka hastighetsmätarsignalen. Grattis till en rolig hoj! Jag älskar min!
/Thomas

Last edited:

Markus_H

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2016
Hoj
Honda CBR 954RR
Tack för alla svar, börjar med att gå ner till 15 kuggar fram. Jag tycker hojen verkar super, hade en cbr 1000rr för några år sedan fast 954an känns smidigare. Lite orolig i framändan så har beställt en styrdämpare.

Mvh

Last edited:
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad