Drevning Husa650 för väglus/-bus ?

AndersD

Godtrogen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen alls :(
Fick rekommendation 38/15 och har provat 40/15 och 40/16, nu är ju jag helt ny på detta med enstånkor men jag tycker nästan 38/15 låter högt, insåg härom dan att jag åkte runt på 5:an på lilla trevliga landsvägen, verkar ju onödigt... (jaja, jag vet, KÖR FORTARE DÅ...)

Husa skickade ju dessutom med ett 48-drev... för dom där traktor-jobben ?

Hur har ni drevat ? (och för vilken körning)

/Anders
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Min kom original med 15/42 (toppar ~185) och det funkar utmärkt på de allra flesta ställen utom möjligen Gelleråsen eller andra banor där man får chans att ligga på lite. Där våldar jag dit ett 17 fram och det funkar utmärkt. Kör faktiskt 15/42 på lokala gocartbanan oxå. Innan jag fick på GHOST-systemet gick det lite segt ut ur vissa kurvor (har ett 14 jag tänkte testa med men hann aldrig) men nu är det inga problems.
 

von reisen

Snacka går ju...
Gick med
29 Nov 2003
Ort
Småland
Hoj
Husqvarna 250 CR -03
Jag trivs med 15-38 men det är ju till och från mc-donalds. Det kanske inte är några nyheter men det är ju bra att behålla sitt 42 drev bak och ha olika drev fram så man slipper kapa kedjan. :D
 

Husa riffaren

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2003
Ort
Askersunds trakten
Hoj
Husaberg FS 650
Jag kör men 16/38 och det är en bra drevning om man ska ligga och åka landsväg tycker jag. Det går att tuffa fram i 120 km/h utan att tokvarva och det går ändå lätt att rycka upp den på bakhjulet på 4 an.
 

podde

Live fast, ride hard!
Gick med
29 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
KTM Superduke-07
kör 14/38..... jävligt kul!!!!! :blah Man kan ligga på 6:an o slanga i lagom fart..... :tummenupp

säger bara d asso: MOTARD!
 

AndersD

Godtrogen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen alls :(
Husa riffaren skrev:
Jag kör men 16/38 och det är en bra drevning om man ska ligga och åka landsväg tycker jag. Det går att tuffa fram i 120 km/h utan att tokvarva och det går ändå lätt att rycka upp den på bakhjulet på 4 an.

Hmm, jag är nybörjare, men du får nog rycka rätt ordentligt på 4:an då va ? Jag är iofs en 105 kg heffaklump, så det kan vara därför jag får rycka / flytta bak lite mer... faaast min teknik är väl, oputsad om man så säger :rolleyes:

Tackar för svar i alla fall, nu vet jag att jag inte är helt ute å cyklar, men är det NÅN som vet varför husa skickar med ett 48-drev ? Det är ju som ett extra hjul ... Har man det på en knixig enduro-slinga, eller vad ?
/Anders
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
podde skrev:
kör 14/38..... jävligt kul!!!!! :blah Man kan ligga på 6:an o slanga i lagom fart..... :tummenupp

säger bara d asso: MOTARD!
Bara en fråga, vad använder du de övriga växlarna till då?

Nu e jag ju nybörjare på det här med motard men om man drevar ner den får man inte ungefär samma hastighet när framhjulet lyfter, bara en högre växel? Min reser sig på trean på gaspådrag (om det har med min vikt å göra eller inte det har jag ingen koll på) å då går det lagomt fort, på ettan å tvåan är den väldigt våldsam. Borde det inte va bättre att starta på en lägre växel (fortfarande ungefär samma hastighet) och sen jobba sig uppåt? :)

*edit Oj, fattade inte att du hade 38 bak, trodde det stod 48 :p
 
Last edited:

420

Vaddå knäskrap?
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
HP2
Kör med 15/40 kitet som följde med vid köpet.
Kör nästan bara bana. Fast några smårundor till polarna har det ju blivit oxo.
Funkar mkt bra på bana och jag tycker det funkar mkt bra på vägen oxo.
Lyfter mkt lätt fram på dom 4 första växlarna... Och toppar ca 175km/h.
Med 16/38 så borde hojen göra ca 200km/h.
 

Heda

TopGun !!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bor lyckligt i Bomhus
Hoj
DRZ 400S -07 nu sänkt åt Lotta, Kingquad 450 "Smutsfrutt edition"
Yepp, 15-40 funkar okej "överallt" för mig, har dock inte provat rakan på gelleråsen :) Men då blir det nog 16-38 :tummenupp

420 skrev:
Kör med 15/40 kitet som följde med vid köpet.
Kör nästan bara bana. Fast några smårundor till polarna har det ju blivit oxo.
Funkar mkt bra på bana och jag tycker det funkar mkt bra på vägen oxo.
Lyfter mkt lätt fram på dom 4 första växlarna... Och toppar ca 175km/h.
Med 16/38 så borde hojen göra ca 200km/h.
 

pittbull

***MEAN MACHINE***
Gick med
22 Jun 2004
Ort
bor???
Hoj
full preppad gsx-r 1000-k6a
AndersD skrev:
Hmm, jag är nybörjare, men du får nog rycka rätt ordentligt på 4:an då va ? Jag är iofs en 105 kg heffaklump, så det kan vara därför jag får rycka / flytta bak lite mer... faaast min teknik är väl, oputsad om man så säger :rolleyes:

Tackar för svar i alla fall, nu vet jag att jag inte är helt ute å cyklar, men är det NÅN som vet varför husa skickar med ett 48-drev ? Det är ju som ett extra hjul ... Har man det på en knixig enduro-slinga, eller vad ?
/Anders
tja jag kör 15/48 den e lite väl slang sugen:) he,he dags att byta till 15/40 nu..
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top