Drevning på KTM 660

Månegarm666

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2011
Ort
Kalmar
Hoj
KTM 660
Tjena, kör med original-drevning på min Ktm 660-04, 16/38 men skulle vilja dreva om den så den lättare går att köra på bakhjulet med. Kan få upp den på 3an om jag står upp o sliter upp den ordentligt. Sittandes har jag försökt tillräckligt med, den går inte upp hur mycket jag än sliter o rycker i styret.

Frågan är, vad är optimalt om man ska få upp den på bara gas sittandes på 3an utan att den övervarvar när man kör landsväg? Topphastigheten är skitsamma, kör ändå aldrig fortare än 140. 15/42 eller nån som har en clue?

//Jocke
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Jag körde med 16/40 och tyckte det var helt ok.
Vill du va lite mer extrem så skulle jag hellre välja 15/40 än 15/42
 

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Ort
USA
Hoj
Jorå
När jag körde 660 så hade jag orginaldrevning, inga problem att plocka upp den i 3an eller 4an, så det är nog mer teknik det handlar om.
 

Månegarm666

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2011
Ort
Kalmar
Hoj
KTM 660
När jag körde 660 så hade jag orginaldrevning, inga problem att plocka upp den i 3an eller 4an, så det är nog mer teknik det handlar om.

Min teknik är nog ganska kass än så länge, men skulle ändå underlätta att slippa slita sig sönder varje gång ;)

Jag körde med 16/40 och tyckte det var helt ok.
Vill du va lite mer extrem så skulle jag hellre välja 15/40 än 15/42

Är inte 42 mer extremt än 40, eller har jag missat något nu?
En kompis jag kör med föreslog 48-drev bak.
 
Last edited:

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 625 -06
Har testat 660 med 16/38 och det går både på 3an och 4an (med lite bök). Att sätta på pizzadrev kommer vara roligt i början, sen när du fått in tekniken kommer du garanterat dreva ner. Har 17/48 på min 625...ska bli 16/40 idag....slangen!
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
På en orginalhoj som bara rullar i stan kan man minska till 14k fram. Det har jag gjort och gillar det. Men det beror ju på hur man använder hojen. Köp ett mindre framdrev och testa.
 

Månegarm666

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2011
Ort
Kalmar
Hoj
KTM 660
Men att ändra från 38 till 40 eller 16 till 15, gör det någon större skillnad eller är det störra ökning som ska göras isf?
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Min teknik är nog ganska kass än så länge, men skulle ändå underlätta att slippa slita sig sönder varje gång ;)



Är inte 42 mer extremt än 40, eller har jag missat något nu?
En kompis jag kör med föreslog 48-drev bak.

Jo, men, jag menade mer extrem mot 16/40

Gå ned ett kugg fram = gå upp ca 2,5 kugg bak

Och ja!! Det är skillnad att dreva om.
 

Månegarm666

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2011
Ort
Kalmar
Hoj
KTM 660
Gött, testar 42 kan ju inte vara någon större skillnad på det och 40. Fram räcker det med original?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Känns mig lite noobig, vad för skillnad är det mellan kedjorna? Bara jag får en i rätt längd som passar till mina drev så är jag väl nöjd :)

Kvalitetsskillnad och posörfaktor. Alla kedjor jag säljer är X-ring men det finns en viss kvalitetsskillnad. Sen finns de i olika färger om man är posör....
 

Månegarm666

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2011
Ort
Kalmar
Hoj
KTM 660
Kvalitetsskillnad och posörfaktor. Alla kedjor jag säljer är X-ring men det finns en viss kvalitetsskillnad. Sen finns de i olika färger om man är posör....

Om man säger såhär, en ok kvalité för vardagskörning och inte bana..vad hamnar priset på? Vilka färger finns det? Låter intressant!
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top