drevning r1?

Rickardo

No Guts No Glory...
Gick med
20 May 2004
Ort
Umeå
Hoj
zx9r fighter
Har funderat på dreva ner ett kugg fram på min r1:a -00, någon som provat om den blir nå häftigare, eller ska jag gå ner 2? och måste jag calibrera om hastighetsmätaren då?
 

Roberth

Jag är egentligen ganska snäll.
Gick med
3 Oct 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZZR1100. Yamaha R1
Har funderat på dreva ner ett kugg fram på min r1:a -00, någon som provat om den blir nå häftigare, eller ska jag gå ner 2? och måste jag calibrera om hastighetsmätaren då?

Det är en ganska lagom nerdrevning med ett kugg fram. Om du nu mot förmodan vill göra ytterliggare nerdrevning föreslår jag att du köper ett tre kugg större drev bak istället för två ner fram. Det motsvarar samma drevning.
43/16=2.69 43/15=2.87 46/15=3.07 43/14=3.07.

Med ett mindre drev slits drivpaketet snabbare varför jag rekomenderar 46/15 om du vill gå så långt. Hastighetsmätaren kommer visa fel men det finns tillbehör man kan köpa som fixar till det. Jag vet dock inte vad dessa kallas men det har diskuterats på teknikforumet.

Mvh Roberth
 

SilentPlanet

Hatar Gubbar Med Hatt
Gick med
17 Sep 2005
Ort
Ute i skogen
Hoj
Ktm 300 -13
Hastighetsmätaren kommer visa fel men det finns tillbehör man kan köpa som fixar till det.

Mvh Roberth[/QUOTE]



Hur mycket fel snackar vi om? är det inte så där en 4km/t:va funderar själv på drevning
 

Roberth

Jag är egentligen ganska snäll.
Gick med
3 Oct 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZZR1100. Yamaha R1
Hastighetsmätaren kommer visa fel men det finns tillbehör man kan köpa som fixar till det.

Mvh Roberth



Hur mycket fel snackar vi om? är det inte så där en 4km/t:va funderar själv på drevning[/QUOTE]

Om vi struntar i felvisningen på mätaren från fabrik så gör det 7km/h upp vid 100km/h med 43/15. Med 46/15 eller 43/14 gör det 14km/h upp.
 

SilentPlanet

Hatar Gubbar Med Hatt
Gick med
17 Sep 2005
Ort
Ute i skogen
Hoj
Ktm 300 -13
Hur mycket fel snackar vi om? är det inte så där en 4km/t:va funderar själv på drevning

Om vi struntar i felvisningen på mätaren från fabrik så gör det 7km/h upp vid 100km/h med 43/15. Med 46/15 eller 43/14 gör det 14km/h upp.[/QUOTE]



Men beror inte det på var den mäter ifrån, på vissa hojar sitter det vell på framhjulet, på min hoj sitter det en senssor på drevet fram och jag har inte digital mätare, skiljer det ändå så mycket på hastigheten?
 

jolla

för detmesta får man vad man betalar för
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Mjölby
Hoj
sxv 4.5 & 5.5
visst lite skillnad blir det
jag har kuggat ner ett fram och nu visar mätarn ca:15%för mycket(mätt med gps)
funderar på att skaffa 3upp på bakdrevet men det skulle vara kul med en hastighetsmätare och tripp som stämmer (blir ju massa mil i onödan)
funkar Speedohealer bra???
 
Nyheter
Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

Top