Drevning?

Kronen

Medlem
Gick med
12 Sep 2005
Ort
Skåne - Bromölla
Hoj
Här var det tomt.
tjena... det är så här... en CRM ostrypt ska ju göra 135 - 140km/h typ.
men en sak är lustig. jag själv har plockat bort alla strypningar i cdi också.
jag har orginal drevning 14/38. och den toppar som innan 110km/h och den pallar inte varava ut i 5an ock 6an, i 6an varvar den 8500rpm och den ska kunna varva upp till 12000rpm. skulle höra.. jag tror själv att det är fel drevning. eftersom det står i Trimritningen att man ska byta till 13/40.
vad tror du? :va
 

Master_

Kung
Gick med
2 Aug 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
Kawasaki zx9r ninja
Kronen skrev:
tjena... det är så här... en CRM ostrypt ska ju göra 135 - 140km/h typ.
men en sak är lustig. jag själv har plockat bort alla strypningar i cdi också.
jag har orginal drevning 14/38. och den toppar som innan 110km/h och den pallar inte varava ut i 5an ock 6an, i 6an varvar den 8500rpm och den ska kunna varva upp till 12000rpm. skulle höra.. jag tror själv att det är fel drevning. eftersom det står i Trimritningen att man ska byta till 13/40.
vad tror du? :va
En kugge tror jag inte gör så mycket skillnad i hastighet, dessutom med ett mindre drev så borde den ju vara starkare och orka varva mer. Att den inte varvar mer än 8500 verkar skummt. Är du säker på att cdi är ostrypt? Hur låter hojen när du varvar den samt varvar den mer än 8500 på tomgång?
Vilka mer strypningar har du tagit bort och vad är det för årsmodell?
 

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
Master_ skrev:
En kugge tror jag inte gör så mycket skillnad i hastighet, dessutom med ett mindre drev så borde den ju vara starkare och orka varva mer. Att den inte varvar mer än 8500 verkar skummt. Är du säker på att cdi är ostrypt? Hur låter hojen när du varvar den samt varvar den mer än 8500 på tomgång?
Vilka mer strypningar har du tagit bort och vad är det för årsmodell?

Precis kolla om den varvar på tomgång!
Jag kan rekomendera en annan drevning som den förre ägaren hade på, ja min nu då! Han hade 12/45 sticker som fan! Då gjorde min 135 med en passagerare baktill. Den gjorde 140 med den förre ägaren. Men nu har jag typ samma problem fast jag har 14/45
 

TheKork

Korken Flyter
Gick med
16 Aug 2005
Ort
Arboga
Hoj
Honda CRM 125R -91 (stylad såklart :D)
När det gäller drevning så kan en kugg fram gör väldigt stor skillnad.
Min CRM hade 14 drev fram (100% ostrypt) men kommer int ihåg va de va bak, iaf, då så orkade den inte änns köra på 6an men när jag bytte till 13 fram så fungerade den perfek och varvade till ca 11-11,5k på 6an.
Så de är klart att de kan göra en skillnad med liten ändring på drevningen då många 125or (2-takt?) som CRM har ett "hack" vid typ 8-10k (?) som man måste komma över innan all kraft kommer och det kan man änkelt komma förbi med lite drevning.

//Korken
 

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
TheKork skrev:
När det gäller drevning så kan en kugg fram gör väldigt stor skillnad.
Min CRM hade 14 drev fram (100% ostrypt) men kommer int ihåg va de va bak, iaf, då så orkade den inte änns köra på 6an men när jag bytte till 13 fram så fungerade den perfek och varvade till ca 11-11,5k på 6an.
Så de är klart att de kan göra en skillnad med liten ändring på drevningen då många 125or (2-takt?) som CRM har ett "hack" vid typ 8-10k (?) som man måste komma över innan all kraft kommer och det kan man änkelt komma förbi med lite drevning.

//Korken

hacket kommer vid 8!
 

Kronen

Medlem
Gick med
12 Sep 2005
Ort
Skåne - Bromölla
Hoj
Här var det tomt.
jag har tagit bort Brickan i insuget, halvmånen i luftburken, koppartråden i cdi, plugg i avgassystem det är väl allt?

man kan varva till 12000 i 1,2,3 sen i 4an varvar den till typ 10500 sen i 5an 9500 sen i 6an 8500 man hör att den varvar ner som fan när man växlar upp i 5an sen får man pressa den som fan för att komma upp i 9500 - 10000
sen när man växlar upp i 6an hör man riktigt att den inte orkar.

har själv hatt 13/40 drevning innan. och då var den jävulskt mycket starkare än nu.. Men då hade jag strypt CDI. Så jag tror nästan att det är drevningen det är fel på..
 
Last edited:

Robe

Två fötter på jorden, ett hjul i marken!
Gick med
5 Sep 2005
Ort
Uppsala/ Sthlm
Hoj
450 EXC, Monkey K1
Min crm gjorde ~110 med 13/36. Nu med 14/36 gör den 120. Varvar ut bra på 1.2.3.4 men på 5 o 6 så varvar den inte över ~8500.
Som jag skrivit lite överallt här på forumet har jag DEP pipes system, kapat tråden i cdi, öppet filter. Sitter inget skit mellan förgasare och reeds. =100% avstrypt. Funderar på att byta kolv + kolvringar och se om den går bättre. Hittar inga munstycken till förgasaren heller, så jag funderar på en 30 eller en 32 mm. Men än så länge är jag inte så insatt i hur stor förgasare man kan ha. Vad som blir bra/dåligt för hojen. Blir inte riktigt klok på det eftersom alla säger olika saker. Får väl prova mig fram för att få kunskap... som vanligt :)

Antingen så önsketänker folk när dom skriver hur fort deras crm går, eller så är det något fel min hoj + några andra crm... Väldigt vilseledande iaf. Onödigt att behöva leta efter ett "fel" som kanske inte ens finns... :)

Så ni som har en crm som gör 130+... är det på raksträcka eller i typ 70% lut?

/Robin
 

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
Robe skrev:
Min crm gjorde ~110 med 13/36. Nu med 14/36 gör den 120. Varvar ut bra på 1.2.3.4 men på 5 o 6 så varvar den inte över ~8500.
Som jag skrivit lite överallt här på forumet har jag DEP pipes system, kapat tråden i cdi, öppet filter. Sitter inget skit mellan förgasare och reeds. =100% avstrypt. Funderar på att byta kolv + kolvringar och se om den går bättre. Hittar inga munstycken till förgasaren heller, så jag funderar på en 30 eller en 32 mm. Men än så länge är jag inte så insatt i hur stor förgasare man kan ha. Vad som blir bra/dåligt för hojen. Blir inte riktigt klok på det eftersom alla säger olika saker. Får väl prova mig fram för att få kunskap... som vanligt :)

Antingen så önsketänker folk när dom skriver hur fort deras crm går, eller så är det något fel min hoj + några andra crm... Väldigt vilseledande iaf. Onödigt att behöva leta efter ett "fel" som kanske inte ens finns... :)

Så ni som har en crm som gör 130+... är det på raksträcka eller i typ 70% lut?

/Robin
Jag har fått upp min CRM i 130 med en passagerare på, så det går men, jag hade då drevning 12/45. Då klarade den att varva på både 5:an och 6:an!
 

Kronen

Medlem
Gick med
12 Sep 2005
Ort
Skåne - Bromölla
Hoj
Här var det tomt.
alltså.... är inte 40 det största bakdrevet man kan få tag i till CRMen?
den lär ju gå o dra upp på bakan as lättom du har 12/45 eller?
men är inte 13/40 det samma som 12/45 men 12/45 drevningen är mykke starkare..
 
Last edited:

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
Kronen skrev:
alltså.... är inte 40 det största bakdrevet man kan få tag i till CRMen?
den lär ju gå o dra upp på bakan as lättom du har 12/45 eller?
men är inte 13/40 det samma som 12/45 men 12/45 drevningen är mykke starkare..

Ne! Mitt förra och det jag har p nu är 45kugg. Ne 13/40 är inte samma som 12/45 ger mindre toppfart för större ibak, mer kraft mindre fart, mindre fram mer kraft mindre fart, så den är starkare och går långsammare samt accar lite sämre för att man få växla så jävla fort. Nu har jag 14/45 på och det är nog nästan den bästa för acc:ets skull för att den accar fort som fan nu men årkar inte när man lägger i 5:an och 6:an.

Men jag garanterar att den var lätt att dra upp på bakan! Du behövde egentligen inte göra mycket, Den ville gärna lyfta bara du drog på, behövde inte vara så mycket gas direkt!
 

NSR_MAN

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2005
Ort
Rockholm
Hoj
ingen nsr längre
Själv har man ett 61 kuggars drev som jag ska tästa på NSRen :rofl orginal e typ 42 om jag minns rätt :va
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top