Drevning?

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Drevning?

Chrille skrev:
Håller INTE med, speciellt inte på 600, men det märker man själv vad som passar. Att dreva var för mig den stora aha-upplevelsen i somras. ....men då hade jag bara 95-100 ponnys i slangen vilket kanske bidrog...

Trimning brukar ge lite smalare register, därför inte helt oviktigt vid högre effekter på en 600'a heller.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Drevning?

Chrille skrev:
Håller INTE med, speciellt inte på 600, men det märker man själv vad som passar. Att dreva var för mig den stora aha-upplevelsen i somras. ....men då hade jag bara 95-100 ponnys i slangen vilket kanske bidrog...

Min har dock inte originaldrevning och dessutom tätstegad låda.

Det blir säkert bra. Vill jag så har jag ju en fem-sex bakdrev att välja mellan samt två fram. Känns lite pretentiöst bara,du vet, jag skruvar ju inte ens på fjädringen eller släpper på lufttrycket i däcken.....

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Drevning?

Chris Ash skrev:
Min har dock inte originaldrevning och dessutom tätstegad låda.

Det blir säkert bra. Vill jag så har jag ju en fem-sex bakdrev att välja mellan samt två fram. Känns lite pretentiöst bara,du vet, jag skruvar ju inte ens på fjädringen eller släpper på lufttrycket i däcken.....

Det kommer du göra.....

Den stora vinsten med drevning är just att lådan blir "tätare". Skillnaden är tex stor mellan att köra på 3,4,5 eller 4,5,6 ner för rakan på gelleråsen.

FellOff, nu håller jag verkligen inte med. De kittade 600 jag har kört har haft MONSTER-register jämfört med orginalare.....plus ett j-a klipp på topp så klart.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Drevning?

Chrille skrev:
Det kommer du göra.....

Den stora vinsten med drevning är just att lådan blir "tätare". Skillnaden är tex stor mellan att köra på 3,4,5 eller 4,5,6 ner för rakan på gelleråsen.

FellOff, nu håller jag verkligen inte med. De kittade 600 jag har kört har haft MONSTER-register jämfört med orginalare.....plus ett j-a klipp på topp så klart.

Brukar inte bli lägre vrid, men maxvridet flyttas uppåt i registret.
Iofs brukar man också varva lite längre än original.
Men bredare register höra till ovanligheterna.
Hade visserligen ett brett register mellan 8000-13000rpm på kawan, men under 8000 gick den som en påsa skridskor.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Från Sir Alans provkörning av Russel Savorys privat-Thundercat från 96:

"Jag provkörde efter deltävlingen på Monza och fann en motor som svarar snabbt på gasen,tar sig mycket fint ur mellanregistret, utan att för den skull förlora på topp.Den här maskinen har absolut inte sämre drag ur kurvor på lägre varv än vad Pirovanos 748SP har, att gå på bakhjulet ur chikanen på trean är inget nytt på en Superbike men att lillebror klarar det är nytt. Motorn är så dragvillig att det går att växla tidigt och dra upp maskinen i varv på rent vrid.Det gör maskinen betydligt lugnare, tex genom Ascari-chikanen, och ger bra drag på rakan, något fyrorna inte varit bortskämda med tidigare.Yamaha har slagit Ducati med deras egna medel."

Tycker det låter helknasigt men är det nån som brukar veta vad han snackar om så är det Alan. Jag kan inte riktigt fatta hur man både kan ha kakan och äta den i detta fallet.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Inte så konstigt egentligen, mellanregistret på en hoj som varvar 1000-16000rpm, så ligger förmodligen "mellanregistret" mellan 8000-11000 och toppen efter 11k rpm.
Min hoj har "mellan" vid 9-11000, och toppen mellan 11 till 14000.
Fortfarande går den som eu-moppe under 9k rpm.
Men att en hårt trimmad 600'a skulle uppföra sig som en bmw-sexa på lägre varv har jag varken hört om eller kört för egen del.
Givetvis är de körbara, men fort går det inte.
Kawan bet ifrån sig brutalt bra från 8k rpm och uppåt.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
oFFkeFF skrev:
Inte så konstigt egentligen, mellanregistret på en hoj som varvar 1000-16000rpm, så ligger förmodligen "mellanregistret" mellan 8000-11000 och toppen efter 11k rpm.
Min hoj har "mellan" vid 9-11000, och toppen mellan 11 till 14000.
Fortfarande går den som eu-moppe under 9k rpm.
Men att en hårt trimmad 600'a skulle uppföra sig som en bmw-sexa på lägre varv har jag varken hört om eller kört för egen del.
Givetvis är de körbara, men fort går det inte.
Kawan bet ifrån sig brutalt bra från 8k rpm och uppåt.
När jag kollar efter lite noggrannare så har han faktiskt skrivit detta:

"Motorn arbetar rent från 8000 varv, för att det ska gå undan bör man dock hålla sig över 9500 då motorn plockar upp varv extremt snabbt upp till 12500.Varvtalsbegränsningen klipper vid 14500".

Alltså verkar han mena vridet över 8-10000 varv när han pratar vrid....

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
Jämför en kittad motor som ofta drar hårt mellan 8-14
mot en std som drar hårt från 10-13

Jag hävdar stenhårt att skillnaden i register är vrålstor och min referens är min Sukka 98 som bevisligen gick helt jämt med R6'orna från 99 o 00.

XENOMORF

Men STANNA DÅ HÄSTJÄVEL!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
NADA!
Vad bra.....

den här tråden blev!!!

Känner mig stolt att jag startade den :D

Quitte

?? ERF
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Lånad Gixxer + Demoto scooter
Visst är det trevligt att kunna varva ur cykeln, och på Knutstorp/Falkenberg måste jag erkänna att jag saknade lite drevningsmöjligheter, men å andra sidan slipper jag ju ett idogt växlande (framförallt med nedlägg) och bara surfar på den härliga "vridmomentsvågen" :)

Quitte

?? ERF
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Lånad Gixxer + Demoto scooter
Chrille skrev:
http://hem.passagen.se/mikkoloo/miinin/index.html

Här har du en kille som borde vara rätt att fråga om drevning av R1'a. Kan ju inte skada att dra iväg en mail...
Jag kan i egenskap av säker källa meddela att det är just HAN som invaggat mig i tron om att man kör på det som sitter på, punkt slut! ;)
Karln körde ju med originalgummislangar till bromsarna hela förra säsongen...

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC