Drevning

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Synd att den siten spärrar allt som man vill ha skydd emot, får väl ta en crapdator och utforska med. Jag har full förståelse för sitens admin förvisso.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
- Den där tabellgeneratorn är ju helt fantastiskt bra, men Speed Triple 1050RS -18 ska i original nå max hastighet ca 250 km/h vid 10500 rpm.
Tabellen visar 282 km/h vid det varvtalet i original drev-setup?

View attachment 512380

Det gör den väl säkert också om du lyckas hitta en Koenigsegg att slipstreama bakom.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
Speed Triple 1050 RS, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Synd att den siten spärrar allt som man vill ha skydd emot, får väl ta en crapdator och utforska med. Jag har full förståelse för sitens admin förvisso.
- Konstigt nog kom den igenom våra walls här, i en miljö med intrångsskydd i klass med kyskhetsbälte.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
VI ska se om jag lyckas lägga med en fil här. Men jag kör ett excelark som jag hittade på internet för ett tag sen.
Eftersom lådorna är lite olika beroende på hoj och man har olika önskemål om topphastighet osv osv så är det ett bra verktyg för att bestämma en utgångspunkt för drevning.
Edit: Det gick inte att lägga med en excel-fil, men här kan ni ladda ner den.

1743149345019.png
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Hoj
WR, TLR
Så om jag har 14/50 nu och byter fram till 13. Kommer det att påverka mitt växelval nämnvärt i min körning i skogen och på cross-banan?
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Stora motorcykel-ön
Hoj
Små raska hojar och en bamse
Så om jag har 14/50 nu och byter fram till 13. Kommer det att påverka mitt växelval nämnvärt i min körning i skogen och på cross-banan?
Du kommer absolut märka en skillnad.

Du har väl ktm 350/450 som är 6 växlad?
När jag hade min husa 450 och 13-50 drevning gjorde den 140 km/h på full muter på 6an
Japp. Men när jag hade 13/52 på min 350 så blev det inte mer än 90-100 kmh, och på högvarv. Inget jag vill rekommendera man kör längre sträckor.

Men hur kunde du komma upp i 140 blås med 13/50 drevning?? Vilka varv gissar du på att hojen låg i då?

... klart, det kan ju också vara så att den motorn är växlad annorlunda internt.

Min 450 kom med 13/50, med 14t framdrev i påse. Jag körde hem på 50 och 70 vägar, så det var inget kritiskt. Men bytte snarast till 14/44 hemma och nu kör hojen fint på både E4an, och stigar. Dock blir det ingen trixig enduro med denna.
 

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
TM en 250 19 suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
Det var vid varvstopp på endurotävling i Danmark 🇩🇰 typ 2km med grusväg som var nästan rak
Hade inte en tanke på E4n då för står jag men på grus väg så var 13-50 klockrent
Go marschfart på transport var väl 80-90 km/h
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Stora motorcykel-ön
Hoj
Små raska hojar och en bamse
Det var vid varvstopp på endurotävling i Danmark 🇩🇰 typ 2km med grusväg som var nästan rak
Hade inte en tanke på E4n då för står jag men på grus väg så var 13-50 klockrent
Go marschfart på transport var väl 80-90 km/h
Med min 350 på 13/52 var 90 i överkant. När jag 'pendlade' till banan med den drevningen så kändes 60-70 bäst. Då låg jag i 6ans växel på väg.

Igår var jag på mina små raska kvällsäventyr genom Järna och Södertälje, på väg hem tog jag motorvägen sista sträckan för det började bli kallt. Min drevning på 450in är idag 14/44, så jag kunde ligga i 100-110 kmh på motorvägen i 6an utan att motorn skrek.

Det känns som att 5ans växel är lämplig upp till ca 85 kmh på min 450, och över 85-90 kmh man växla till 6an, sen går det hålla 90-120 kmh. Det känns inte riktigt bra att ligga i 70-80 i 6an. Hojen trivs inte med att 'puttra' i 6an då. Jag kanske skulle köpt 500cc istället?
 

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
TM en 250 19 suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
😊 Det var jag som var lite trög bara
Vet inte hur ktm är med primärutväxlingen om det skiljer på 450 mot 500
Förr i tiden tror jag inte det var någon skillnad
Men nu snackar jag om för 15 årsedan
Jag bor ute i bögda så dom gånger jag åker på enduro hoj till träningar så är det mest 70 och max 80 väg
Huvudsaken är att du är ute å har kul med dina hojar😊👍
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Hoj
WR, TLR
Det blir mycket 1an och 2an i skogen och jag behöver gå ner några tänder på främre från 14/50 til 12/50 (alt. öka hastigheten) för att ligga närmare mitten i lådan?
 

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
TM en 250 19 suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
Det blir mycket 1an och 2an i skogen och jag behöver gå ner några tänder på främre från 14/50 til 12/50 (alt. öka hastigheten) för att ligga närmare mitten i lådan?
Vad är det för hoj du har
Är det ktm/husqvarn/gasgas/husaberg så brukar det passa med 13-50 eller 13-52
Ev nackdel med litet fram drev är att kedjan kan ligg på rätt hårt på svingen
Och förstort bakdrev slår i stenar och dylikt
 

Abrakadabra

Sporthojsnörd
Gick med
1 Apr 2005
Hoj
WR, TLR
Vad är det för hoj du har
Är det ktm/husqvarn/gasgas/husaberg så brukar det passa med 13-50 eller 13-52
Ev nackdel med litet fram drev är att kedjan kan ligg på rätt hårt på svingen
Och förstort bakdrev slår i stenar och dylikt
Yamaha såklart :kär
13/52 kanske skulle kunna vara ett bra val isf?
 

illoco

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2015
Ort
mitt i mellan
Hoj
TM en 250 19 suzuki gsx1428-82 honda vfr800-98 suzuki 1100 ef-86 kawasaki kxf250-18 kawasaki h2-72
Oj då ber om ursäkt för detta på hopp🤣
Skämt å sido man får prova sig fram vad som passar
Är det 250 eller 450?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det blir mycket 1an och 2an i skogen och jag behöver gå ner några tänder på främre från 14/50 til 12/50 (alt. öka hastigheten) för att ligga närmare mitten i lådan?

Mitten av lådan? Ingen byter utväxling för att optimera till mitten av lådan.

För racing är väl i så fall det optimala snarare att man har så låg utväxling så att den precis nästan varvar ut på den raksträcka där det går som snabbast.

Men ingen egentligen är det nog ingen som bryr sig om det heller utan det är mest bara då man hamnar mellan två växlar så att ingen blir optimal, då brukar folk byta utväxling.
 
Nyheter
Custom Motor Show 2025

Vårens stora event, som kic...

Nytt körkortsdirektiv som på gång

EU förväntas inom kort fatt...

2025 års Distinguished Gentlemans Ride körs 18 maj

Söndag 18 maj är det dags f...

Kör på underbara Gotland Ring med redaktionen!

Upplev drömlika Gotland Rin...

Gott om platser kvar till Gotland Ring Bike Week!

Upplev magiska Gotland Ring...

Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...

Årets MC-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Fira motorcykelns dag 3 maj

Den 3 maj firas Motorc...

Motorcykelns dag firas 3 maj

Den 3 maj 2025 fi...

Sex nya mc-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Top